برخلاف توصیه‌های آمریکا و دانشمندان، دولت سوئد تاکنون هیچ محدودیت اجباری برای مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا اتخاذ نکرده و تنها به توصیه‌های بهداشتی و قرنطینه اختیاری بسنده کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۵۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بخش اعظمی از کشورهای اروپا که گرفتار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند برای مهار وکنترل شیوع این ویروس محدودیت‌های شدید در تردد و مجازات‌هایی برای کسانی که مرتکب تخلف شوند در نظر گفته‌اند.

اما در سوئد برخلاف دیگر کشورهای اروپایی همچنان رستوران‌ها، مدارس و زمین‌های بازی باز است و دولت برای مقابله با ویروس کرونا تنها به اقدامات داوطلبانه توسط شهروندان بسنده کرده است.

روش جدید سوئد برای مقابله کرونا، نظر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را جلب کرده و وی روز سه شنبه گفت: سوئد آن را انجام داد، آن‌ها آن را روش گله‌ای زندگی کردن می‌نامند، سوئد به سختی رنج می‌برد.

«اند لیند» وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون این کشور با رد ادعاهای ترامپ و اعتماد به سیاست به کار رفته گفت: ترامپ اشتباه می‌کند که می‌گوید سوئد با پیروی از نظریه "ایمنی گله" جان مردم را به خطر می‌اندازد.

لیند افزود: راهبرد سوئد نه به قرنطینه است و ما بسیار متکی به افرادی هستیم که خودشان مسئولیت این امر را بر عهده دارند.

«آندرس تگنل» اپیدمیولوژیک سوئد در مقابل انتقادات ترامپ مبنی بر اینکه سوئد بد عمل کرده است، مخالفت کرد.

تگنل به شبکه سی ان ان گفت: من فکر می‌کنم که سوئد خوب دارد عمل می‌کند زیرا این اقدامات نتایج مطلوبی را به همان روشی انجام می‌دهد که همیشه انجام شده است.

به گفته تگنل، تاکنون مراقبت‌های بهداشتی سوئد توانسته به شیوه‌ای خارق العاده با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز تا نهم آوریل (۲۱ فروردین) تا کنون ۹ هزار ۱۴۱ نفر در سوئد مبتلا به ویروس کرونا شده و ۷۹۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

اقدامات سوئد برای مهار کرونا با توصیه و تشویق و نه به اجبار پیش رفته است. دو روز پس از آنکه اسپانیا در ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) قرنطینه سراسری را اعلام کرد، مقامات سوئد مردم را ترغیب کردند که در صورت بیمار شدن دستان خود مرتبا بشویید و در خانه بمانید.

سوئد همچنین در تاریخ ۲۴ مارس (پنجم فرودین) قوانین جدیدی برای اجتناب کردن از شلوغی در رستوران‌ها وضع کرد اما با این وجود هیچ دستوری برای بستن رستوران‌ها اعلام نشد و آنان همچنان باز ماندند.

در کنار باز بودن رستوران‌ها، هنوز تجمع حداکثر ۵۰ نفر در مدارس ابتدایی و متوسطه سوئد مجاز است.

تگنل اپیدمیولوژیک سوئد با دفاع از تصمیم بازبودن مدارس گفت: ما می‌دانیم که تعطیلی مدارس تأثیرات زیادی بر مراقبت‌های بهداشتی می‌گذارد زیرا بسیاری از افراد دیگر نمی‌توانند به کارهایشان بروند. بسیاری از کودکان وقتی نتوانند به مدرسه بروند، رنج می‌برند.

الیزابت لیدن روزنامه نگار در استکهلم به سی ان ان گفت: اکنون شهر کمتر شلوغ شده است، مترو که قبلا مملو از جمعیت بود هم اکنون به چندین مسافر رسیده و من احساس می‌کنم که اکثریت قریب به اتفاق توصیه‌های فاصله گذاری اجتماعی را جدی گرفته‌اند.

لیدن افزود: در حالی که برخی حتی فاصله گذاری را در خانه رعایت می‌کنند برخی دیگر مراسم عید پاک برپا می‌کنند.

افزایش تلفات
بیشتر تمرکز سوئد برای محافظت از سالمندان بوده است. به افراد ۷۰ ساله یا بالاتر گفته شده که می‌توانند در خانه بماند و ارتباط اجتماعی خود را تا حد ممکن محدود کنند.

در همین مورد یکی از مقامات دولت سوئد گفت که به طور کلی مردم از رویکرد دولت حمایت می‌کنند اما بسیاری از این واقعیت ناراحت بودند که ممنوعیت بازدید از منازل افراد مسن تا اول ماه اوریل (۱۳ فروردین) تعیین نشده بود و اکنون ویروس به طور گسترده‌ای در بین این خانه‌ها رواج دارد و باعث افزایش شمار تلفات شده است.

سازمان جهانی بهداشت بابت راهکار و روش سوئد برای مقابله با ویروس کرونا خوشبین نیست.

این سازمان با توجه به افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ در سوئد به سی ان ان گفت: این امر ضروری است که سوئد اقدامات لازم برای کنترل انتشار ویروس، آماده‌سازی و افزایش ظرفیت سیستم بهداشتی، اطمینان از فاصله گذاری فیزیکی و ارتباطات مردم را افزایش دهد.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: فقط یک رویکرد جامع می‌تواند مانع تشدید گسترش ویروس کرونا و باعث بدتر نشدن شرایط شود.

منحنی سوئد در میزان ابتلا شهروندان و شمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ مطمئناً از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر تندتر است. یک مطالعه توسط کالج امپریال لندن تخمین می‌زند که ۱. ۳ درصد از جمعیت سوئد از تاریخ ۲۸ مارس (نهم فروردین) تا کنون مبتلا شده‌اند، این درحالی است که آمار مبتلایان در نروژ نسبت به جمعیت ۰.۰۴۱ درصد و در انگلیس ۲.۵ درصد بوده است.

طبق گفته وزارت بهداشت سوئد تا هشتم آوریل (۲۰ فروردین) از هر یک میلیون شهروند سوئدی تا کنون ۶۷ نفر جان خود را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست داده است. این در حالی است که آمار مرگ و میر در هر میلیون نفر در نروژ ۱۹ نفر و در فنلاند ۷ نفر بوده است.

به دنبال افزایش ۱۶ درصدی مرگ و میر کرونا، برخی از محققان سوئدی خواستار اقدامات سختگیرانه‌تر دولت شدند. در این هفته چندین پزشک برجسته سوئدی نامه‌ای سرگشاده نوشتند که در آن به ادامه روند باز بودن رستورانها، کافه‌ها و مراکز خرید انتقاد کرده و عنوان کردند با این اقدامات روند مرگ و میر کرونا در سوئد افزایش خواهد یافت.

"سسیلیا ناوکلر" یک محقق ایمونولوژی ویروس در انستیتوی کارولینسکا سوئد یکی از دو هزار متخصص بهداشت است که خواستار اقدامات سختگیرانه‌تر دولت برای مهار کرونا است. وی به سی ان ان گفت: ما برنده این نبرد نیستیم و این وحشتناک است.

وی افزود: جایی که من در آن زندگی می‌کنم مردم از خانه کار می‌کنند، اما آن‌ها به رستوران‌ها، کافه‌های محلی می‌روند و افراد مسن و جوان در مدارس و دانشگاه‌ها با هم در ارتباط هستند، این فاصله گذاری اجتماعی نیست.

ناوکلر در ادامه گفت: اوضاع در استکهلم که دارای بیشترین آمار مبتلایان است از دست رفته است. البته برای بقیه کشور دیر نشده وای کاش بتوانیم با قرنطینه دیگر مناطق درگیر نشده را نجات دهیم.

آب و هوای طوفانی
تام بریتون استاد آمار ریاضی دانشگاه استکهلم در حال بررسی نحوه رفتار بیماریهای عفونی در یک جمعیت است. وی در حالی که اذعان به دشواری‌اندازه گیری میزان عفونت دارد بر این باور است که ۴۰ درصد از جمعیت پایتخت سوئد تا پایان آوریل (اردیبهشت) مبتلا خواهند شد.

وی به سی ان ان گفت که بهترین حدس من امروز افزایش۱۰ درصد یا کمی بیشتر مبتلایان در سوئد خواهد بود.

برخی مخالفان سیاست دولت سوئد می‌ترسند که اتکاء به رفتارهای داوطلبانه باعث افزایش سرعت بیشتر موارد ابتلا به ویروس کرونا شده و به طور بالقوه نظام سلامت را تحت الشعاع خود قرار دهد. سوئد همچنین یکی از کمترین نسبتها برای سرانه مراقبت‌های ویژه در اروپا را دارد و یک مقام دولت سوئد به شبکه سی ان ان گفت: تأمین تجهیزات محافظتی فقط در انتظار تقاضا است.

با این حال از برخی جهات سوئد نسبت به دیگر کشورها آماده روبرو شدن با طوفان است. حدود ۴۰ درصد از نیروی کار این کشور حتی قبل از ویروس کرونا به طور مرتب در خانه کار می‌کردند و سوئد همچنین نسبت بالایی از افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند دارد، در حالی که در جنوب اروپا زندگی کردن سه نسل در زیر یک سقف چیز غیرممکنی نیست.

"اما گروسمیت" وکیل بریتانیایی شاغل در استکهلم می‌گوید یکی از عواملی که وی طرفدار سوئد است، رفاه اجتماعی سخاوتمندانه در این کشور است. این به معنای آن است که اگر کودک مریض شود، مردم وظیفه خود نمی‌داند که در مدت مریض داری به سر

کار روند.

وی افزود: دولت از عدم حضور کارکنان در محل کار به دلیل بیمار بودن کودک حمایت می‌کند. البته این سیستم قبلاً به خوبی راهکارهایی برای کمک به مردم اعمال کرده تا آن‌ها انتخاب‌های هوشمندانه‌تری انجام دهند که در نهایت به نفع مردم باشد.

گروسمیت در ادامه تاکید کرد: البته اختلاف عمیقی میان رفتار شهروندان سوئدی با مهاجران در روبرو شدن با ویروس کرونا وجود دارد. یک اعتماد بومی به سیستم در بین کسانی که با آن رشد کرده‌اند وجود دارد. در مقابل بسیاری از جامعه مهاجران احساس می‌نگرانی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها