اگر پافشاری کمیته بین المللی المپیک نبود خبر تعویق المپیک 2020 باید دو هفته پیش اعلام می شد. مناسبات مالی و گردش های مالی عظیم این رقابت ها آنچنان متولیان ورزش جهان را وسوسه کرده بود که از اعلام خبر تعویق خودداری می کردند.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۲۵
 به گزارش جام جم آنلاین،  ویروس کرونا آنقدر در جهان تاخت و تاز کرد و آن قدر جان مردمان چهار سوی جهان را گرفت تا بالاخره کمیته بین المللی المپیک IOC تن به تعویق المپیک داد. برای نخستین بار در تاریخ ورزش جهان حالا قرار است بزرگ ترین تورنمنت ورزشی جهان در سال فرد برگزار شود. اما برگزار شدن المپیک در سال فرد فقط بخش بسیار کوچک و ناچیزی از تبعات به تعویق افتاده یک ساله این رقابت هاست. چه بر سر این رقابت ها خواهد آمد؟

ژاپن، قربانی اول 

به تعویق افتادن المپیک توکیو بدان معناست که تمامی برنامه هایی که کمیته ملی المپیک ژاپن بر اساس «زمان»آنها را برنامه ریزی کرده بود لغو شده است. لغو برنامه های زمان بندی شده نیز به معنای خسارت مالی بسیار کلانی است که ارزیابی آن زمان زیادی می برد و اکنون مشخص نیست که سرزمین آفتاب تابان تا چه اندازه بابت این اتفاق خسارت خواهد خورد. 

خسارت فقط مربوط به ژاپنی ها نیست، چین نیز بابت این اتفاق بسیار ضربه خواهد خورد. این کشور پهناور که مهد ویروس کرونا در جهان است سالیانه میلیون ها دلار صرف پرورش نیروها و استعدادهای جدید ورزشی می کند تا مثل همیشه در المپیک حرف اول را بزند. اما تعویق یک ساله بار هزینه اضافی را به آنها تحمیل می کند. تعویق یک ساله به معنای احتمال هدر رفتن برخی از این استعدادها و آمادگی شان است و البته به معنای بالا رفتن ضریب مصدومیت هم نیز هست. 

ورزش جهان هم بالاترین خسارت مالی بالا را خواهد خورد. کشورهای کانادا، بریتانیا، روسیه و کانادا پیش از اعلام رسمی خبر رسمی برگزاری المپیک در سال 2021 اعلام کرده بودند که به المپیک 2020 نخواهند رفت. در واقع این تصمیم آنها اعتراضی در برابر کمیته بین المللی المپیک بود که با همدستی ژاپنی ها اصرار به برگزاری این رقابت ها در موعد مقرر داشت. 

ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، کره جنوبی و ... که در جدول مدال آوران همواره رتبه های ابتدایی را دارند نیز همانند ژاپن و چین بنا به دلایلی که پیش از این ذکر شد خسارت سنگینی را متحمل خواهند شد، خسارت سنگین هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ استعدادهایی که ممکن است در این یک سال به هدر بروند.

وضعیت عجیب فوتبال در المپیک

فوتبال رشته ای است که بر خلاف تمام رشته های دیگر موجود در المپیک شرط سنی دارد. سن حضور در المپیک 23 سال است. یعنی بالاتر از 23 سال تمام نمی توانند در این رقابت ها به میدان بروند. البته هر تیم می تواند یک الی سه بازیکن بالای 23 سال با خود داشته باشند که اکثر کشورها ترجیح می دهند همان ها را هم نداشته باشند. سن بازیکنان حاضر در المپیک از سال 1988 غیرقابل تغییر است. در المپیک به این دلیل تیم ها نمی توانند با ترکیب بزرگسالان شرکت کنند که به اندازه کافی رویدادهای معتبر فوتبالی در سطح جهان برگزار می شود. فوتبال محبوبترین ورزش جهان است. جام جهانی که هر چهار سال یک بار برگزار می شود به اندازه کافی هیاهو ایجاد می کند و اگر قرار بود المپیک هم مثل جام جهانی برای تیم های بزرگسالان باشد آنگاه بخش زیادی از جام جهانی از بین می رفت. 

به هر حال تعویق یک ساله المپیک بدان معناست که بسیاری از بازیکنانی که در تیم های صعود کرده به المپیک بازی می کنند سال آینده با بالا رفتن سن و 24 ساله شدن دیگر نمی توانند گام به این رقابت ها بگذارند.

احتمال برگزاری دوباره انتخابی ها

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک تا آخرین لحظه اصرار به برگزاری رویداد بزرگ 2020 در موعد مقرر داشتند اما هر چه زدند به در بسته خورد. زور آنها به کشورهای مختلف دنیا نرسید. 
تعویق یک ساله بسیاری از فاکتورهای رقابت های انتخابی را لغو می کند. اگر قرار باشد ورزشکارانی که در سال 2019 سهمیه را به دست آورده اند در المپیک 2021 به میدان بروند آنگاه شاهد بی کیفیت ترین المپیک تاریخ خواهیم بود چرا که این وقفه اولویت آمادگی و شایستگی آنها را از بین می برد. برخی از رقابت های انتخابی بستگی به زمان دارد. رشته هایی همچون دوومیدانی، تکواندو و قایقرانی به شدت بستگی به همین زمان دارند. گذر زمان به سرعت آمادگی ورزشکاران این رشته را از بین می برد و رقابت های انتخابی که آنها در آن شرکت کرده بودند را نقض می کند. واضح به نظر می رسد که بسیاری از رقابت های انتخابی المپیک در بسیاری از رشته ها مجددا باید برگزار شود که این خود نیز هزینه سنگینی به برخی از کشورها وارد می کند. از لحاظ فنی تعویق یک ساله بسیار مورد اهمیت قرار دارد و هیچ چیز هم عامل انکار آن نیست. 

زلزله هشت ریشتری تعویق یک ساله المپیک خسارت بسیار سنگینی به ورزش جهان خواهد زد. به هر حال واضح به نظر می رسد که با یکی از عجیب ترین و بی کیفیت ترین المپیک های تاریخ روبرو خواهیم شد. 

آخرین برآوردها از خسارات احتمالی

برخی از منابع خسارت به اقتصاد ژاپن در پی تعویق المپیک را نزدیک به 600 میلیون دلار برآورد می کنند. 
خسارت های کلی برگزاری المپیک در سال 2021 نیز بیش از یک میلیارد دلار برآورد می شود. شاید با جنبه های دیگری از خسارات مالی آشنایی وجود نداشته باشد و به همین دلیل میزان خسارات شاید بیشتر از حد تصور باشد. 

به هرحال آنچه که مشخص به نظر می رسد این است که ژاپن و پس از آن چین، آمریکا، کره جنوبی، بریتانیا و آلمان در رده های بعدی کشورهایی قرار می گیرند که بیشترین خسارات را بابت به تعویق افتادن المپیک تجربه خواهند کرد. 

ویروس کرونا کل ورزش جهان را فلج کرد، از فوتبال گرفته تا بسکتبال. اما بلایی که این ویروس سر المپیک آورد قابل مقایسه با هیچ چیز دیگری نیست. 

منبع: اسپورتولوژی / مترجم: هیلدا حسینی خواه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها