با لغو رقابتهای کاراته وان مادرید، سرگروه پرتلاش تیم ملی کاراته امیدهای خود را برای حضور در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو از دست داد.
کد خبر: ۱۲۶۲۱۶۰

به گزارش جام جم آنلاین ،اواسط تابستان ۹۵ کاراته به عنوان یک رشته رسمی جواز حضور در بازی‌های المپیک را کسب کرد و این یعنی تحقق آرزوی دیرین اهالی این رشته و از همان زمان برترین کارات کاهای دنیا تلاش خود را برای مبارزه روی تاتامی المپیک آغاز کردند. اما اعلام اوزان المپیکی و متعاقب آن شرایط و مسیر سخت کسب سهمیه نگران کننده برای کشورهایی مثل ایران بود که در اوزان جدید چند قهرمان زبده و طراز اول داشتند.

طبق قوانین اعلام شده کاراته در بازی‌های المپیک در شش رده وزنی و دو بخش کاتا برگزار می‌شود و کاراته کاها باید در کاتای انفرادی بانوان و آقایان، سه وزن ۵۵- کیلوگرم (متشکل از اوزان ۵۰- و ۵۵- کیلوگرم)، ۶۱- کیلوگرم و ۶۱+ کیلوگرم (متشکل از دو وزن ۶۸- و ۶۸+ کیلوگرم) در بخش زنان، وزن ۶۷- کیلوگرم (متشکل از دو وزن ۶۰- و ۶۷- کیلوگرم)، وزن ۷۵- کیلوگرم و ۷۵+ کیلوگرم (متشکل از دو وزن ۸۴- و ۸۴+ کیولگرم) کسب سهمیه کنند. در اوزان ادغام شده کاراته کاهای اول و دوم هر وزن طبق رنکینگ جهانی جواز سهمیه خواهند گرفت.

بر همین اساس ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده از دو سال قبل برای رسیدن به المپیک در وزن ۷۵+ کیلوگرم رقابت خود را آغاز کردند و سخت تمرین کردند و در مسابقات مختلف به روی تتامی رفتند، مدال‌های خوشرنگی بدست آوردند. اما آنکه در نهایت به المپیک رسید کسی نبود جز سجاد گنج زاده که در وزن ۸۴+ کیلوگرم نفر اول رنکینگ جهانی بود.

پورشیب که در یک سال گذشته عملکرد فوق العاده ای داشت و در واقع با کسب مدال‌های متعدد طلا، نقره و برنز از مسابقات قهرمانی آسیا، لیگ جهانی توکیو، مسکو، شیلی، دبی، سالزبورگ و.... پله پله بالا آمد تا خود را به رده دوم وزن ۸۴- و بالاتر از سجاد در رنکینگ وزن ۷۵+ کیلوگرم رساند. اما همان قانون نفر یک رنکینگ باعث شد تا سجاد مسافر توکیو شود.

دو کاراته کای سنگین وزن کشورمان به نوشته فدراسیون جهانی یک «دوئل دوستانه» ای را از مدتها قبل آغاز کرده بودند. این دو دوست قدیمی و ملی پوش کاراته تلاش زیادی داشتند که با استفاده از توانایی خود و حضوری موفق در مسابقات مختلف به سهمیه المپیک برسند. مسابقات کاراته وان مراکش و قهرمانی اروپا برای این دو کاراته کا بخصوص پورشیب خیلی اهمیت داشت.«هورنه» آلمانی نزدیک به سجاد بود و پورشیب هم به «آکتاش» ترکیه‌ای و این دو مسابقات شاید خیلی از معادلات را برهم می‌زد که با لغو مسابقات به دلیل کرونا، با تصمیم شورای اجرایی WKF مسابقات سالزبورگ آخرین مرحله رقابتهای کسب امتیاز محسوب شد تا سجاد گنج زاده راهی المپیک شود.

پورشیب کاپیتان سخت کوش و مرد پرافتخار کاراته ایران از هر نظر شایستگی زیادی برای سفر به توکیو داشت، همانند گنج زاده بهترین کاراته کای وزن ۸۴+ کیلوگرم سال ۲۰۱۹ و با سه حضور در فینال رقابتهای جهانی که یک طلا و دو نقره و چندین مدال زرین کاراته وان از امیدهای کسب مدال طلا در المپیک است.

سرگروه تیم ملی ایران بعد از اعلام لغو رقابتهای مادرید که جایگزین مسابقات مراکش شده بود، شب سختی را در فرانکفورت پشت سر گذاشت که امیدواریم مسئولات فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به نحوی شایسته از زحمات او تقدیر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها