در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

خطر بالا رفتن مصرف تنقلات مضر در ایام نوروز

عید نوروز است و شیرینی و آجیل هایش. اما در کنار مصرف این تنقلات و شیرینی های مخصوص به عید نوروز مصرف برخی از تنقلات که در اصطلاح عامیانه آن را هله هوله می نامند نیز بالاتر می رود.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۹۸

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از بدترین انواه هله هوله ها چیپس و پفک است، خوردنی های مضری که مصرف آن برای کودکان ممنوع است. این دو خوردنی به ظاهر خوشمزه ارزش غذایی ندارند و همواره هشدار داده شد که باعث به وجود آمدن بیماری های مختلفی می شوند اما هنوز هم در حجم زیادی در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به مردم عرضه می شوند.

کارشناسان و متخصصان تغذیه همواره مصرف این دو را ممنوع اعلام کرده اند و می گویند خوردن آنها خطرناک تر از چیزی است که تصور می کنیم.

دکتر مژگان غفاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: بیماری های قلبی –عروقی، فشارخون و افزایش وزن عارضه هایی هستند که به تنقلات و خوردنی های مضری مثل چیپس و پفک مربوط می شوند. این بیماری ها ابتدا به صورتی در بدن پدیدار می شوند که هیچ علامتی ندارند و به اصطلاح خاموش هستند اما در ادامه علائم خود را نشان می دهند.

غفاری عنوان کرد: در رابطه با پفک باید بگویم که بسیار مضر است و گاه صدماتی به بدن وارد می کند که جبران پذیر نیست. پفک به دلیل داشتن نمک زیاد سبب آسیب به کلیه می شود. توضیح پزشکی برای مخاطب عام چندان جذابیت ندارد اما فقط باید به این نکته اشاره کنم که این ماده به اصطلاح غذایی سبب پدید آمدن فشار خون و بروز سکته های قلبی و مغزی هم می شود.

این متخصص تغذیه بیان داشت: این دسته از هله هوله ها دارای اسید چرب ترانس بالا هستند و تجمع چربی را در بدن رقم می زنند. کلسترول افزایش می یابد و البته نباید فراموش کرد روغنی که در تهیه چیپس و پفک استفاده می شود سرطان زاست.

وی با با بیان اینکه این دست از تنقلات باعث ایجاد بی اشتهایی نیز می شود گفت: زمانی که بی اشتهایی پدید می آید میل به صرف وعده های غذایی پایین تر می آید و به این ترتیب مواد مغذی کمتری به بدن می رسد که این خود باعث پدید آمدن مشکلاتی نظیر کم خونی، پوکی استخوان، ضعف، ریزش مو و ... می شود. البته با توجه به اینکه در چیپس، پفک و تنقلاتی از این دست رنگ مصنوعی و افزودنی های صنعتی به کار می برد آلرژی های شدید را رقم می زند.

غفاری ادامه داد: آنقدر مضرات تنقلاتی مثل چیپس و پفک زیاد است که باید بگویم آنها را حتی در قحطی هم مصرف نکنید. حتی مقدار کمش هم خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در زمینه تغذیه سالم تبلیغات وسیع تری داشته باشیم. بالاخره عرضه تنقلات در تمامی فروشگاه ها مجاز است اما همانطور که روی سیگار علامت سرطان درج می کنند روی تنقلاتی از این دست هم درج شود که چه مضراتی دارند.

غفاری در پایان گفت: تغذیه سالم در تعطیلات نوروزی اهمیت زیادی دارد. می توان از این تعطیلات برای آغاز یک تغذیه سالم در زندگی استفاده کرد و یا اینکه برعکس، آن را تبدیل به زمانی برای پرخوری، اضافه وزن و استفاده از مواد مضر کرد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها