شکاف عمیق در خاندان سعودی؛

دستگیری «چهارمین شاهزاده» در عربستان

به نوشته روزنامه واشنگتن پست آمریکا، تعداد شاهزادگان سعودی که در چند ساعت گذشته دستگیر شده‌اند، به چهار نفر رسید.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، از صبح روز جمعه چهار شاهزاده سعودی از جمله ولیعهد سابق دستگیر شده‌اند.

به نوشته واشنگتن پست، در ساعت‌های گذشته امیر نایف بن احمد فرزند احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه سعودی و امیر نواف بن نایف برادر امیر محمد بن نایف (ولیعهد سابق) نیز دستگیر شدند.

این درحالی است که گزارش‌های مطبوعاتی از دستگیری احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی خبر داده واعلام کرده بودند این اتفاق صبح روز جمعه به وقوع پیوست.

واشنگتن پست همچنین نوشت: مسئولان سعودی این شاهزادگان را به خیانت متهم کرده‌اند که بر این اساس چه بسا با مجازات اعدام روبه رو شوند.

این روزنامه در توضیح این وضعیت افزود، دو شاهزاده دستگیر شده یعنی احمد و محمد بن نایف روز پنجشنبه از شکار برگشتند و سپس تماسی دریافت کردند که در آن از این دو خواسته شد ساعت هفت صبح روز جمعه  با محمد بن سلمان در قصر پادشاهی دیدار کنند و روز جمعه هنگامی که به این محل رسیدند، دستگیر شدند.

20 شاهزاده دستگیر شده‌اند

روزنامه میدل ایست انگلیس نیز در همین ارتباط اعلام کرد، تعداد شاهزادگان سعودی که دستگیر شده‌اند به 20 نفر رسیده است و این افراد در صدد کودتا علیه ولیعهد بودند و به این منظور با نیروهای منطقه‌ای ارتباط داشتند.

«هیو مایلز»، پژوهشگر سیاسی در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد، دسته بندی‌ها در داخل خاندان حاکم می‌تواند برای ولیعهد به محض رسیدن به پادشاهی مشکلات طولانی مدت به بار آورد.

اما روزنامه نیویورک تایمز آمریکا تاکید کرد، صحبت از این مسائل در آستانه انتقال قریب الوقوع قدرت از ملک سلمان به ولیعهد، درست نیست و دلیلی در این خصوص وجود ندارد

وضعیت جسمانی ملک سلمان

نیویورک تایمز در خصوص وضعیت سلامتی ملک سلمان به نقل از یک پزشک مرتبط با بیمارستان سعودی که در آن شاهزادگان خاندان حاکم مداوا می شوند، نوشت: وی هیچ گزاشی مبنی بر بیمار بودن ملک سلمان دریافت نکرده است و پادشاه ظهر روز پنجشنبه و چند ساعت قبل از دستگیری این چند شاهزاده، حضور علنی داشت و با وزیر خارجه انگلیس ملاقات کرد.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان شخصا دستور بازداشت «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف و از شاهزاده های ارشد خاندان سلطنتی را به اتهام خیانت، صادر کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع در منطقه نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، احمد بن عبدالعزیز، محمد بن نایف و پسرش، سه شاهزاده بازداشت شده را به داشتن تماس و ارتباط با قدرت های خارجی از جمله آمریکایی ها و دیگران برای انجام کودتا در کشور متهم کرده است.

این منبع که به هویت وی هیچ اشاره‌ای نشده است، افزود: ملک سلمان خود شخصا دستور بازداشت دو شاهزاده را که متهم به خیانت شدند، امضا کرد.

این منبع حذف رقبا را از جمله دلایل اصلی این اقدام بن سلمان دانست و افزود: بن سلمان با بازداشت این افراد، قدرت را به طور کامل در دست گرفت و پاکسازی و تسویه حساب‌ها به پایان رسید. دیگر هیچ رقیبی برای رسیدن به تاج و تخت، جلوی راه او را نمی‌گیرد و موفقیت او را به چالش نمی‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها