اگر بخواهیم به آمارهای Intel،Nvidia و ATI استناد کنیم، بخش بزرگی از کاربران رایانه از سیستم و کارت گرافیکی با چند سال عمر استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۱۲

این چند سال در دنیای بازی‌های ویدئویی، ساخت انیمیشن، ویرایش تصویر و ویدئو و دیگر کاربردهای سنگین گرافیکی بیشتر شبیه چند قرن است.

در سال‌های اخیر نسل جدیدی از سخت‌افزارها و پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه به‌دست آمده و اگر کارت گرافیکی شما از فناوری‌هایی مثل پیگیری پرتویی یا Ray ــ tracing یا افزایش هوشمند وضوح تصویر استفاده نمی‌کند، نمی‌توانید از تمام جذابیت‌های بصری بازی‌های جدید لذت ببرید.

کارهای گرافیکی و نرم‌افزارهای سه‌بعدی جدید هم از نظر نیازهای سخت‌افزاری دست‌ کمی از بازی‌ها ندارند و تمام ای‌ها یعنی بسیاری از کاربران باید در یکی دو سال آینده به فکر تعویض پردازنده گرافیکی خود باشند.

اما انتخاب بین این همه گزینه متفاوت و درعین حال مشابه می‌تواند کمی دشوار باشد؛ به همین دلیل بهترین انتخاب‌ها برای بودجه‌ها و نیازمندی‌های مختلف را یکجا به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید سریع‌تر و بهتر تصمیم بگیرید.

این چند سال در دنیای بازی‌های ویدئویی، ساخت انیمیشن، ویرایش تصویر و ویدئو و دیگر کاربردهای سنگین گرافیکی بیشتر شبیه چند قرن است.

در سال‌های اخیر نسل جدیدی از سخت‌افزارها و پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه به‌دست آمده و اگر کارت گرافیکی شما از فناوری‌هایی مثل پیگیری پرتویی یا Ray ــ tracing یا افزایش هوشمند وضوح تصویر استفاده نمی‌کند، نمی‌توانید از تمام جذابیت‌های بصری بازی‌های جدید لذت ببرید.

کارهای گرافیکی و نرم‌افزارهای سه‌بعدی جدید هم از نظر نیازهای سخت‌افزاری دست‌ کمی از بازی‌ها ندارند و تمام ای‌ها یعنی بسیاری از کاربران باید در یکی دو سال آینده به فکر تعویض پردازنده گرافیکی خود باشند. اما انتخاب بین این همه گزینه متفاوت و درعین حال مشابه می‌تواند کمی دشوار باشد؛ به همین دلیل بهترین انتخاب‌ها برای بودجه‌ها و نیازمندی‌های مختلف را یکجا به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید سریع‌تر و بهتر تصمیم بگیرید.

جایگزینی برای پردازنده گرافیکی داخلی سیستم

این کارت گرافیکی با حافظه دو‌گیگابایتی از نوع DDR5 عملکرد خوب و قیمت بسیار معقولی دارد، اما نباید از آن انتظارهای بی‌موردی مثل اجرای بازی‌های سنگین در کیفیت 1080p داشته باشید. در بهترین حالت ممکن است بتوانید بازی‌های بسیار سبک را با کیفیت HD یا 720p بازی کنید.

بسیاری از بازی‌های حجیم و سنگین جدید آن‌قدر کند اجرا می‌شود که تقریبا ارزش امتحان کردن را هم نخواهد داشت. یادتان باشد این کارت قرار است مشابه Nvidia MX250 برای لپ‌تاپ‌های سبک باشد. اگر یک دسکتاپ قدیمی با پردازنده گرافیکی داخلی یا onboard مثل Intel HD Graphics دارید که می‌خواهید با آن بازی کنید، ولی از نسل جدید رابط‌های برنامه‌نویسی گرافیکی مثل DirectX12 یا Vulkan پشتیبانی نمی‌کند یا فقط می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشد، این کارت انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

این رده از کارت‌های گرافیکی مصرف پایینی هم دارند و احتمالا مجبور به تعویض پاور سیستم برای تامین انرژی مورد نیاز آن نخواهید شد.

همچنین این کارت‌ها نازک هستند و تنها یک شیار از مادربورد سیستم شما را اشغال خواهند کرد که یک مزیت بزرگ دیگر به‌خصوص برای کاربران سیستم‌های قدیمی‌تر یا کسانی که جای زیادی برای اضافه کردن سخت‌افزار جدید ندارند، خواهد بود.

ویرایش تصویر و بازی با کیفیت Full HD

این کارت گرافیکی یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار فعلی ایران است و هرچند ممکن است سرعت پردازنده آن از GeForce GTX 1060 کمتر باشد، ولی تعداد هسته‌های GPU آن حدود دو برابر است و بسته به انتخاب شما می‌تواند 4 یا 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 داشته باشد. این تعداد هسته‌های بیشتر به‌خصوص با ظهور فناوری‌هایی پیشرفته‌تر پردازش موازی تصویر تاثیر خود را نشان می‌دهند، چراکه با وجود قیمت کمتر، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

درواقع نزدیک‌ترین رقیب این کارت را باید GeForce GTX 1060 Ti بدانیم که وقتی بدانید چقدر قیمت بالاتری دارد بیشتر به ارزش عملکرد RX 580 پی‌ خواهید برد. نکته دیگر این محصول، مناسب بودن آن برای استفاده به‌عنوان کارت گرافیکی اکسترنال یا eGPU در سیستم‌های مک است. در واقع اگر لپ‌تاپ یا سیستم مک قدیمی شما (که از رابط Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند) نیاز به کمی تقویت برای عملکرد بهتر دارد و قصد تهیه سیستم جدیدی هم ندارید، یک کار بسیار منطقی استفاده از یک کارت گرافیکی RX 580 یا RX 5500 XT با یک آداپتور eGPU خواهد بود. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که از این پردازنده گرافیکی به‌صورت داخلی در برخی مدل‌های مک‌بوک پرو سال 2018 هم استفاده شده و قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که سیستم خودتان همین پردازنده گرافیکی را ندارد.

ارتقای محسوس با کمی بودجه بیشتر

اگر بتوانید بودجه‌تان را کمی افزایش دهید، می‌توانید از یک افزایش محسوس عملکرد استفاده کنید. کارت گرافیک RX 560 از پردازنده گرافیکی Polaris 11 و 4 گیگابایت حافظه DDR5 بهره می‌برد. این سختافزار به شما اجازه خواهد داد درصورت انتخاب تنظیمات متوسط در بازی‌های جدید، بتوانید با کیفیت 1080p و سرعتی مناسب از آنها لذت ببرید.

یکی از مزایای این کارت ارزان‌قیمت، عملکردی مشابه کارت‌های بسیار گران‌تر GeForce 1050 Ti با قیمتی بسیار کمتر است، هرچند این کارت گرافیکی مصرف بسیار بیشتری دارد که می‌تواند یک نکته منفی باشد. این کارت گرافیکی بین 80 تا 110 وات مصرف دارد که می‌تواند شما را مجبور به تهیه یک واحد تامین توان جدید فقط برای تامین نیاز این ارتقای سخت‌افزاری کند، اما به‌طور کلی می‌توان گفت به نسبت افزایش قیمت جزئی نسبت به GT 1030 و به‌خصوص در صورت اورکلاک کردن پردازنده، می‌توانید افزایش محسوسی در کیفیت گرافیکی بازی‌ها و عملکرد کلی سیستم خود مشاهده کنید.

بازی با وضوح 1440p و کارهای گرافیکی سنگین

برای کاربران جدی‌تر و کسانی که به اجرای بازی‌های سنگین با کیفیت بالاتر از Full HD تمایل دارند، ولی خیلی به 4K فکر نمی‌کنند انتخابی بهتر از 2060S نخواهند داشت.

به گفته Nvidia، این کارت گرافیکی عملکردی مشابه RTX 2070 دارد که بسیار گران‌تر است و همان‌طور که از RTX در بین کد نام آن مشخص است، از مجموعه فناوری‌های موسوم به Ray Tracing نیز برخوردار است که باعث می‌‌شود بتوانید از آخرین قابلیت‌های موجود گرافیکی در بازی‌های نسل جدید لذت ببرید. 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR6 و 2176 هسته CUDA به این معنی است که تا دو سه سال خیالتان از بابت قدیمی شدن سخت‌افزار راحت خواهد بود و می‌توانید به راحتی عناوین سنگین و کارهای گرافیکی سنگین را اجرا کنید. البته این همه عملکرد بهتر بهایی هم دارد و آن مصرف انرژی بسیار بیشتر آن است که می‌تواند به 175 وات برسد و نیازمند تدبیرهای خاص برای خنک‌کاری و تامین انرژی است. البته قاعدتا کاربرانی که دنبال یک کارت گرافیکی با قیمت یک لپ‌تاپ میان‌رده می‌روند احتمالا مشکلی با تعویض یا تهیه پاور و کیس مناسب با تجهیزات تهویه‌ای کافی نخواهند داشت.

خشایار مریدپور - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها