بیماری قلبی و انواع عارضه های آن در طول سال جان انسان های زیادی را در سراسر جهان می گیرد. آیا پایانی بر این مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی وجود دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۱۱۱۲

به گزارش جام  جم  آنلاینبه نقل از دیلی میل، پزشکان با استفاده از یک روش درمانی 100 ساله از عهده درمان یکی از خطرناک ترین بیماری های قلبی برمی آیند.

این درمان شامل استفاده از روش های پرتودرمانی است، روشی که نزدیک به یک قرن استفاده می شود تا تومورهای سرطانی را نیز از بین ببرد. حالا از همین پرتودرمانی در ناحیه ای استفاده می شود تا یک نوع بیماری قلبی را مهار کند، بیماری قلبی مهلکی که در آن قلب سه برابر حالت نرمال خود می تپد.

آزمایشات نشان می دهد که ریتم غیر طبیعی قلب با یک دور رادیوتراپی بدون درد در عرض پنج دقیقه قابل اصلاح است و متخصصان قلب پیشگام این تکنیک امیدوارند که این امر برای کسانی که در پاسخ به درمان های سنتی جواب نمی دهند، نجات دهنده باشد.

دکتر اوین شپرد ، متخصص قلب و عروق ر بیمارستان فریمن در نیوکاسل تاین می گوید: 'این می تواند زندگی بیماران را دگرگون کند.'

این بیماری قلبی ventricular tachycardia و یا VT نامیده می شود و یکی از دلایل مرگ ناگهانی ناشی از عارضه قلبی است. این عارضه فقط در انگلستان سالیانه جان 100 هزار نفر را می گیرد.

این عارضه در اثر حمله به عضلات قلب ایجاد است که این خود باعث به هم ریختن کنترل ریتم قلب می شود.

یک قلب سالم و بدون مشکل تا ضربان 60 تا 100 مرتبه در دقیقه می زند اما در مبتلایان به VT ضربان قلب بالای 200 مرتبه در دقیقه می رود.

در نتیجه ، بطن چپ و راست - دو محفظه قلب زیرین که خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند - زمان لازم برای پر کردن خون بین ضربان را ندارند. این بدان معنی است که خون کافی برای پمپ کردن به اندام های حیاتی وجود ندارد و آنها را از اکسیژن مورد نیاز محروم می کند.

در بعضی از بیماران ، این حملات چند ثانیه طول می کشد و علائم کمی ایجاد می کند. اما در بعضی دیگر چند دقیقه طول می کشد و باعث تپش قلب ، درد قفسه سینه ، مشکل در تنفس و سرگیجه می شود.

این وضعیت خودش می تواند به یک مشکل خطرناک دیگر منجر شود، مشکلی به نام فیبریلاسیون بطنی که در آن ضربان قلب حتی نامنظم تر می شود. در صورت فقدان درمان سریع، فیبریلاسیون بطنی تقریبا همیشه منجر به ایست قلبی کشنده می شود.

برای جلوگیری از این اتفاقپزشکان سعی می کنند هر چه سریعتر درمان را پیدا کنند.

برخی از بیماران با استفاده از قرص یا تزریق برای کنترل ریتم قلب بهتر می شوند. عده ای دیگر نیز مجبور به جراحی می شوند.

یکی دیگر از روشهای درمانی رایج ، فرسایش کاتتر است که در آن یک پروب نازک از طریق رگ خونی در کشاله ران و تا ناحیه قلب که سیگنالهای الکتریکی معیوب از آن وارد می شود تغذیه می شود. نوک کاوشگر گرم می شود و سلول های عضلانی تولید کننده سیگنال ها را از بین می برد و باعث می شود قلب به ریتم طبیعی خود بازگردد.

اما باز هم این جراحی های طولانی مدت قلب ریسک دارد و گاهی اوقات اصلا فایده ای هم ندارد.

اکنون تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می دهد که درمان با رادیوتراپی باعث کاهش این عارضه قلبی شده است.

پزشکان با استفاده از سی تی اسکن ، نقطه مورد معالجه را تعیین و سه نقطه را در یک مثلث روی قفسه سینه نشان کردند تا به عنوان هدف پرتودرمانی با دوز بالا عمل کند و به نقطه صحیح در قلب برخورد کند.

یکی از بیماران بعد از این عمل پرتودرمانی می گوید: 'من چیزی حس نکردم و نیم ساعت بعد به من گفتند که می توانم به خانه بروم. از قبل احساس بهتری دارم و برای چندین هفته هیچگونه تنگی نفس نداشته ام.'

تصور می شود که رادیوتراپی سلولهای قلبی که سیگنالهای سرکش تولید می کنند را از بین می برد.

اما دکتر شفرد در رابطه با درمان عارضه قلبی با رادیوتراپی یک هشدار جدی می دهد: درمان قلب با رادیوتراپی عوارض جانبی دارد. بیماران بعد از چند روز خیلی احساس خستگی می کنند و خطر آسیب به ریه ها، دنده ها و معده وجود دارد.

در حال حاضر ، این روش درمانی فقط برای بیمارانی انجام می شود که به هیچ چیز دیگری پاسخ نداده اند.

 

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها