سخنگوی دولت گفت: در دولت مصوب شد ۲ ماه پرداخت اقساط بانکی مرتبط با فعالان اقتصادی تا ۲ ماه به تعویق بیفتد که در شورای پول و اعتبار هم باید مصوب شود.
کد خبر: ۱۲۶۱۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در دولت مصوب شد پرداخت دو ماه اقساط بانکی مرتبط با فعالین اقتصادی تا دو ماه به تعویق بیفتند که در شورای پول و اعتبار هم باید مصوب شود.این مسئله فردا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و همتی رئیس بانک مرکزی اطلاع‌رسانی‌های لازم را می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی تسهیلاتی ارائه شود و اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح شود. هرچند فکر می‌کنیم اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

بیمه سلامت متوقف نمی‌شود

ربیعی همچنین گفت: مقرر شد درباره تشکیل مجامع شرکت های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته تصمیمات حمایتی از سوی دولت اتخاذ شود. از جمله مسائل دیگر مطرح شده هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این خصوص هم به مردم خصوصاً طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نخواهد شد. رفع ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالاهای مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صمت واگذار شد.

قیمت ارزاق عمومی از جمله گوشت کنترل شد

وی افزود: قیمت ارزاق عمومی از جمله گوشت کنترل شد و به تعادل خود برگشت و مثلا در بحث گوشت گوساله تولید زیادی داریم و تقاضایی نیست و بازار از گوشت و مرغ اشباع است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وزارتخانه‌های صمت و بهداشت گزارش دادند که برای رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ کارگاه جدید راه اندازی و تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی ساده داده شده است. همچنین طبق گزارشی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه دادتولید ماسک های نانو n۹۵ مخصوص پرسنل بیمارستانی نیز تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید و کلیه دستگاه های تولید این ماسک‌ها در داخل کشور است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تمام این موارد به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است که از جمله مهمترین تولیدات آنها تولید کیت تشخیص بیماری بوده است که توسط متخصصین این وزارتخانه انجام شده است.

مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهند بود

ربیعی با اعلام اینکه مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهند بود، گفت: بر اساس تماس‌های تلفنی با وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه، مدرس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود و در صورت لزوم برای هفته آینده نیز روز پنج شنبه غروب یا جمعه صبح جلسه ستاد خواهیم داشت و تصمیم گیری خواهیم کرد.

آموزش‌های از راه دور ادامه خواهد داشت

ربیعی با قدرانی از تدابیر و شیوه آموزشی سازمان صدا وسیما گفت: آموزش‌های از راه دور که تدابیر آن از پیش طراحی شده بود، ادامه خواهد داشت.

وی درباره نگرانی‌ها درباره گران فروشی‌ها و احتکار اقلام مقابله با ویروس کرونا گفت: خوشبختانه کالای اساسی مورد نیاز امروز به وفور در کشور وجود دارد، بر اساس وارداتی که قبلا انجام دادیم ذخایر کشور به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ نگرانی برای کمبود این اقلام وجود ندارد.

حرکت به سوی تولید یک و نیم میلیون در روز

ربیعی افزود: در مورد ماسک حرکت به سوی تولید یک و نیم میلیون در روز را آغاز شده است و برای رسیدن به این ظرفیت نیاز به زمان وجود دارد. در این زمینه اقدامات اولیه انجام شده است اما شوک اولیه که خرید ماسک در کشور ایجاد کرد مشکلاتی بوجود آمده که فقط در کشور ما نبود بلکه این موضوع در کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا نیز این مشکل بوجود آمد که یک واکنش طبیعی از سوی مردم است و اعلام یکباره این بیماری این شوک را در بازار ایجاد کرد.

دولت در موضوع کرونا شفاف است

وی ادامه داد: ویروس کرونا بدون شک، مسئله‌ اول کشور و البته تمام دنیا شده است. این ویروس با قدرتِ شیوع گسترده در اقصی نقاط دنیا قربانیانی گرفته است. دولت از ابتدای قطعی شدن نتیجه تست کرونا در کشور، آن را به دور از برخی حاشیه‌سازی‌ها به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرد چرا که ما هم معتقدیم در مسئله سلامت عمومی و جان مردم، صداقت یکی از بدیهیات و پیش‌درآمدهای اصلی است.

ربیعی گفت: ناگفته پیداست که فشار تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا بر سیستم درمانی و دارویی کشور و همچنین بر سلامت مردم اثرات منفی گذاشته است، اما پس از مشاهده این ویروس در کشور، دولت و تمام دستگاه‌های بهداشتی و درمانی، تولیدی و صنعتی و حتی نظامی برای مقابله، کنترل و رفع این اپیدمی وارد عمل شدند که دستاوردهای بزرگی نیز به همراه داشت.

برخی سودجویانِ همیشگی کاسب جان مردم شدند

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در روزهای نخست بروز این ویروس، برخی سودجویانِ همیشگی کاسب جان مردم شدند و با ایجاد شایعات گسترده از یک سوی، و احتکار اقلام مورد نیاز مردم از سوی دیگر، مطامع و سودجویی‌های خود را دنبال کردند،‌ با این حال بعد از گذشت آن التهاب اولیه، مردم شاهد بودند که ما هم از نظر امکانات درمانی و بیمارستانی و هم از نظر تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز، در وضعیت با ثباتی قرار داریم و نتیجه آن هم در کنترل این بیماری مشهود است.

سخنگوی دولت گفت: بر اساس آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی، ایران توانسته پس از چین دومین کشور موفق در کنترل و درمان بیماری کرونا باشد و بیشترین تعداد بیمار مبتلا را درمان کند.

وی عنوان داشت: در واقع بر اساس این آمار، ایران در درمان بیماری کرونا در جهان بالاتر از کشورهای سنگاپور، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی قرار دارد، اما چند نکته را نباید فراموش کنیم؛ اول اینکه ما همچنان در روزهای آینده با این اپیدمی روبرو هستیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: در این دو هفته سخت، الزاما تعداد بیماران بیشتر نخواهد شد و حتی ممکن است روند ابتلا با شیب بسیار قابل قبولی کاهشی باشد، اما به دلیل افزایش حساسیت بیشتر مردم عزیز در مورد کرونا و افزایش مراجعات از یک سو و افزایش چشمگیر امکانات تشخیصی از سوی دیگر، بسیاری از عزیزانی که در چند روز قبل مبتلا شده و بی خبر بوده‌اند شناسایی و آمارشان اعلام می‌شود.

ربیعی گفت: دوم آنکه به مراجع رسمی، پزشکی و علمی کشور اعتماد کنیم و از خبرهای بی‌اساس و التهاب‌آفرین دوری کنیم. ما با توان علمی و پزشکی و با همراهی مردم، کرونا را کنترل می‌‌کنیم اما آنچه را نمی‌توان کنترل کرد، شایعه است، مگر آنکه مردم خودشان این شایعات را نادیده بگیرند و به آن دامن نزنند.

وی خاطرنشان کرد: البته که ما نقدها را می‌پذیریم و قبول داریم کاستی‌های وجود داشته که با شنیدن نقدهای مردم و رسانه‌‌ها در جهت رفع آن‌ها برآمدیم اما مردم خودشان مانع انتشار اخبار کذب شوند.

سخنگوی دولت گفت: سوم آنکه بدانیم در حال حاضر باید به توصیه‌های درمانی و بهداشتی عمل کنیم و مطمئن باشیم با مراقبت‌های بهداشتی به راحتی می‌توانیم از ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم.

شیوع کرونا آزمونی برای همدلی و در کنار هم بودن است

وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه، شیوع کرونا، با همه رنج‌ها و دشواری‌هایی که برای کشور و مردم به همراه داشته، آزمونی برای ما خواهد بود آزمونی برای همدلی و در کنار هم بودن.‌

ربیعی گفت: ما هر کاری بخواهیم انجام بدهیم، بدون مردم موفق نیستیم. در این دو هفته نیز، یکدیگر را تنها نمی گذاریم. از این چند روز هم مثل همه روزهای سختی که پشت سر گذاشته ایم، عبور خواهیم کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: باید از تمامی کادرهای پزشکی، درمانی و بهداشتی اعم از پزشکان، پرستاران، بهوَرزان و همه نیروهای خدماتی مشغول به فعالیت در این مراکز، قدردانی و سپاس ویژه داشته باشیم که انجام وظایفشان این روزها با نوعی فداکاری بی‌نظیر همراه بوده است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بسته شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و تمهیدات دولت در این باره گفت: بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه با همسایگان بوده است. در عین حال وجود فرهنگ مشترک و فاصله کم زمینه ای شد که ما بخشی از مراودات خود را برای تامین ارز مورد نیاز با همسایگان انجام دهیم. بسته شدن مرزهای همسایگان برای اقتصاد کشور زیانبار است.

وی بیان داشت: اولین تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بود و هیات‌هایی با عراق، ترکیه امارات و افغانستان مذاکراتی صورت دادند. هم اکنون گمرکات عراق باز شده است و بر اساس پروتکل به تفاهم رسیده‌ایم تا ایزولاسیون کالاها و رعایت تمام مسائل بهداشتی برای آسوده خاطر بودن مصرف کنندگان انجام شود.

۲۵۰ ماشین به سمت افغانستان ارسال شده است

ربیعی ادامه داد:همین امروز آماری که گرفتم نشان می‌دهد ۲۵۰ ماشین به سمت افغانستان ارسال شده است و برای اطمینان بخشی، کنترل‌های وزارت بهداشت در پایانه‌ها هم مرز با همسایگان شروع شده و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. از ترکیه هم یکسری کامیون وارد شده است. علاوه بر این مرزهای آذربایجان فعال و ورودی و خروجی‌ها کنترل می شو و با پاکستان مذاکراتی صورت گرفته تا این کشور هم بپیوندد.

ربیعی خاطرنشان کرد: ارتباط نمایندگان ما با کشورهای میزبان فعال شده و استانداردهای مرزی زیاد شده است تا این اطمینان بخشی برای همسایگان ما صورت بگیرد.

قطعا دولت در خط مقدم اول است

سخنگوی دولت افزود: نمایندگی‌های ما با کشورهایی که مراوداتی داشتیم و همچنین سایر کشورهای جهان، برای امضای تفاهم نامه دوجانبه درباره مسائل بهداشتی و اینکه طرف مقابل اطمینان کافی داشته باشد که کامیون‌ها و کالاهای ایرانی مشکلی ندارند هم آمادگی وجود دارد. در فرودگاه امام خمینی (ره) هم تمهیدات بسیار جدی در خصوص ورود و خروج کالاها آغاز کردیم و وزیر راه در این زمینه گروه‌های ویژه‌ای را فعال کرده است.

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نامه وزیر بهداشت به رییس قوه قضاییه برای برخورد با محتکران و اینکه چرا پس از این که نامه رسانه‌ای می شود به آن پاسخ داده شد، گفت: نوع سوالتان نباید تردید ایجاد کند قطعا دولت در خط مقدم اول است و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، شاید در بخش هایی سوداگری وجود داشته باشد ولی دولت همواره تلاش خود را می‌کند که مانع آنان شود.

وی تصریح کرد: ما در روز چهارشنبه اولین مرگ ناشی از کرونا را اعلام کردیم. روز پنجشنبه به دلیل مشکل یکی از بستگان به داروخانه رفتم و قیمت ماسک ۲۵ هزار تومان بود که این سوداگری است، ولی این که دولت برای انتشار نامه دارد تلاش می‌کند قطعا این طور نیست.از روز اول تعزیرات متمرکز شد و اقدامات گسترده ای در این راستا انجام شده است.

انبارها به صورت آنلاین ملاحظه می‌شوند

ربیعی گفت: علاوه بر این انبارها به صورت آنلاین ملاحظه می‌شوند و هر تولیدی که هر جا صورت می‌گیرد به صورت آنلاین نشان داده می‌شود که این اقدام در شرایط بازار نامتعادل انجام می‌شود.با وجود این اقدامات آقای نمکی از قوه بزرگتر از خود در نامه ای درخواست مساعدت کرد که به این مساله کمک می کند زیرا قوای بیشتری نیاز بود.

سخنگوی دولت افزود: در این راستا وزارت اطلاعات ماموریت پیدا کرده که گزارش آنلاین بدهد و با انسجامی که امروز داریم قطعا موفقیت‌های زیادی برای مقابله با سوداگری ها خواهیم داشت.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد نیز در این راستا به میدان آمدند که این سازمان‌ها در تهران زیر نظر آقای زالی و در شهرستان‌ها زیر نظر مسوولان استانی کار می‌کنند. در کنار همه این زیبایی ها، سوداگری هایی وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها