در دوره‌ای به سر می‌بریم كه «امكان نداره ایرانی باشی و ته گلوت یه جوری نباشه»، در بخشی از مقطع حساس كنونی كه همه ترس‌های درست و غلط‌مان در یك كلمه جمع شده؛ «ویروس كرونا»! بیماری‌ای كه دور كاری، خود قرنطینگی و در خانه ماندن‌مان باعث شده تا بیش از پیش دل بسته گوشی‌های توی دستمان باشیم و خودمان را با آن سرگرم كنیم.
کد خبر: ۱۲۶۱۰۸۱

هرچقدر خیابان‌های دنیای حقیقی طی چند روز گذشته خالی از رفت و آمد بود، عوضش كوچه پس كوچه‌های دنیای مجازی از شدت حضور آدم‌ها بلبشویی است كه نگویید و نپرسید! برای همین هم اگر بین لایك كوبیدن‌ها و كامنت گذاشتن‌های خودتان و بقیه خوب دور و برتان را نگاه كنید خواهید فهمید كه كرونا تنها یك ویروس سرماخوردگی نیست، این بیماری لعنتی در فضای مجازی از خودش كلی ویروس دیگر هم به جا گذاشته از ویروس شایعات و نا‌امیدی گرفته تا ویروس مرگباری به نام احتكار؛ آدم‌هایی كه میان ترس و دلهره مردم در فجازی این روزها از این نمد برای خودشان كلاهی بافته‌‌اند؛ كلاه‌های گشادی كه اگر حواسمان نباشد سرمان می‌رود.

محتكرانی كه در فجازی، ماسك‌شان را بر می‌دارند

این قشر صدای اعتراض وزیر بهداشت را هم در آورد تا جایی كه طی یك نامه در گلایه‌هایش گفت: «آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسك و... بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر كشورها تلنبار كنند؟» برای همین پربیراه نیست كه این دسته را در حال حاضر منفورترین قشر میان كاربران فضای مجازی بدانیم، گروهی كه به قول مهران مدیری راه و رسم كفتارها را خوب یاد گرفته‌اند و خوب بلدند تا با درد مردم پول و پله بیشتری برای خود دست و پا كنند. محتكرانی كه این بار به جای كوچه و خیابان رد و نشانشان را می‌شود در مرورگر اینستاگرام، تایملاین توییتر و سایت‌های فروش اینترنتی پیدا كرد. كاری هم كه انجام می‌دهند چندان ساز و كار پیچیده‌ای ندارد، این گونه نادر با خرید فله‌ای و انبار كالاهای مورد نیاز مردم بعد از كمیاب شدن آن، در صفحات و حساب‌های كاربری‌شان شروع می‌كنند به رونمایی از آن جنس خاص تاجایی كه با قیمت بالا آن را برای فروش می‌گذارند. فارغ از شبكه‌های اجتماعی این آش در فروشگاه‌های اینترنتی به اندازه‌ای شور شد كه چند روز پیش در سایت دیوار به دنبال احتكار و گرانفروشی ماسك‌های طبی این درگاه اعلام كرد كه تمام آگهی‌های مربوط به فروش این كالا را حذف خواهد كرد. اما این همه ماجرا نبود یكی دو روز پیش هم گزارش تلویزیون از كشف پنج میلیون ماسك بهداشتی در انبار یكی از فروشگاه‌های معروف اینترنتی حسابی سر و صدا به پا كرد. موضوعی كه هرچند با تكذیب صاحب این فروشگاه رو‌به‌رو شد و تا زمان نوشتن این گزارش همچنان به تایید و تكذیب رسمی نرسیده، اما انتشار خبرش یك نكته مهم دارد؛ این‌كه دنیای مجازی در حال حاضر مهم‌ترین محفل جولان اهالی احتكار است.

شما لایك بزنید ما پول به جیب

خیلی از ما شوخی شوخی پست‌های زیر دستمان را لایك می‌كنیم و خبر نداریم كه آنها با همین لایك‌های ساده جدی جدی پولدار می‌شوند. این چند وقت تا دلتان بخواهد برایتان از صفحات جعلی و زرد گفته‌ایم، گروهی كه برای دیده شدن از گذاشتن هر خبر وعكس دروغ و تاریخ گذشته‌ای دریغ نمی‌كنند؛ اما شاید در نگاه اول خیلی‌هاتان گمان كنید كه شاید پشت همه این مطالب عجیب و غریب فقط انگیزه دیده شدن خوابیده‌؛ برای همین هم احتمالا بسیاری از مخاطبان این صفحات زرد نمی‌دانند كه با لایك و فوروارد یك پیام و در نهایت زیاد شدن دنبال‌كننده و اعضای این كانال‌ها چه پول‌های هنگفتی را در جیب صاحبان این حساب‌های كاربری می‌ریزند. اتفاقی كه روند پیچیده‌ای هم ندارد. لایك و كامنت، دنبال‌كننده می‌آورد، دنبال‌كننده زیاد، تقاضای تبلیغ‌های تجاری را بالا می‌برد و تبلیغ‌های تجاری پول و درآمد بالا را برای صاحبان این صفحات رقم می‌زند.

رویا سادات هاشمی - مجازیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها