فناوری رسانه طی چند سال اخیر به شکل عجیبی توسعه یافته است. موج‌های خبری از شبکه‌های غیر رسمی تولید و وارد رسانه‌های رسمی می‌شود، در حالی که زمانی رسانه‌های رسمی، مرجع ورود موج‌های خبری به شبکه رسمی بودند.
کد خبر: ۱۲۶۰۷۰۹

بنابراین با توجه به فعالیت دشمن علیه کشورمان باید میلیون‌ها نفر آماده حمله و دفاع و ضربه باشند که این به معنی درک شرایط رسانه‌ای عصر حاضر است که یکی از الزامات آن داشتن سواد رسانه‌ای برای تشخیص صحت و سقم اخبار منتشر شده است.

وقتی صحبت‌ از ضرورت حضور میلیون‌ها نفر در عرصه می‌شود به این معنی است که در جبهه دشمن نیز همین اتفاق افتاده است. کافی است به برخی از واقعیات دنیای رسانه و فضای مجازی نگاهی بیندازیم مثلا یکی از سهامداران عمده توییتر، یک چهره شاخص عربستان است و بخش عمده‌ای از کاربران توییتر را مردم عربستان تشکیل داده و از آنجا روایت‌های غلط و موج خبری علیه ایران مدیریت می‌شود.

همچنین هر کدام از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی اکانت‌هایی در توییتر داشته و علیه ایران موج‌سازی می‌کنند. پس ما هم باید کاملا منطبق با واقعیت، چنین اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم تولید محتوا البته به‌صورت تخصصی و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشیم.
بنابراین باید خبر، ارزش‌های خبری، علوم ارتباطات و مفاهیم مربوط به عملیات روانی را بشناسیم. فردی که خواهان ورود به این جبهه است باید مفاهیم پایه رسانه‌ای و تولید محتوا را به‌خوبی بشناسد، زیرا تولید پیام در رسانه های مختلف متفاوت است که همه اینها نیازمند آموزش است.

وقتی جنگ نظامی می‌شود ارتش کلاسیک از قبل آموزش‌های لازم را گذرانده و آماده دفاع است، اما وقتی سیل هجمه‌ها بیشتر می‌شود باید نیروی مردمی که البته برخی تخصص ندارند آموزش دیده و وارد عرصه شوند. حال آیا در جبهه جنگ نرم آموزش لازم داده می‌شود؟ چقدر از رسانه‌های ما آماده آموزش برای مشتاقان در جبهه جنگ نرم هستند؟ آیا ظرفیت‌های آنها قادر به پاسخگویی به نیازهای کنونی هست؟

در هر صورت باید جبهه بزرگ رسانه‌ای در فضای رسانه‌ای رسمی شکل بگیرد که البته با این نقطه فاصله بسیاری داریم، اما ظرفیت‌هایی داریم که اگر درست مدیریت شود می‌توانیم در فضای جنگ نرم موفق عمل کنیم.

روحانی: تحریم آمریكا مانند كرونا‌ست

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه تحریم آمریكا مانند ویروس كروناست كه ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت آن است، گفت: انتظار از اتحادیه اروپا این است كه در برابر اقدامات غیرقانونی آمریكا ایستادگی كند.

حسن روحانی در دیدار وزیر خارجه اتریش، روابط تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه خواند و افزود: دو كشور ظرفیت‌های خوبی به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی برای همكاری دارند و امیدواریم اتریش در توسعه همكاری‌ها به فشارهای غیرقانونی و نادرست آمریكایی‌ها اعتنا نكند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه برجام و توافق هسته‌ای فقط تعلق به ایران، اروپا یا كشورهای 1+5 ندارد، بلكه می‌تواند برای امنیت و صلح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد، تصریح كرد: ما هنوز هم بر این باور هستیم كه می‌توانیم برجام و این توافق را حفظ كنیم.

روحانی با اشاره به این‌كه توافق هسته‌ای می‌توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ما و غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریكا باشد، گفت: ایران به سهم خود به این توافق متعهد بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی آمریكا علیه مردم ایران در كنار تحریم‌های اقتصادی ایران، اظهار کرد: اعمال این تحریم‌ها یك اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی خود عمل كند.

مرتضی خلفی‌ زاده - فعال رسانه ای / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها