روز گذشته خبر تعطیل شدن فروشگاه‌های سامسونگ و ال‌جی در ایران و تعویض تابلوهای این دو برند، به بحث داغ کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و توییت سخنگوی وزارت خارجه ایران در هشدار به کره‌ای‌ها، این بحث را داغ‌تر کرد.
کد خبر: ۱۲۶۰۲۲۳

بخشی از واکنش‌ها در حمایت از توییت سخنگوی وزارت خارجه، مخالفت با سامسونگ و تشویق به ممانعت از ورود دوباره به بازار ایران بود. بخشی نیز مخالف نظر سخنگوی وزارت خارجه بودند که سعی می‌کنم به استدلال هر دو طرف بپردازم.

مخالفان حضور این دو شرکت معتقدند بازار لوازم‌خانگی فرصت و ظرفیت تجاری بالایی دارد و می‌پرسند چرا باید این بازار که در آن اغلب محصولاتش فناوری پیشرفته‌ای نمی‌خواهد، در اختیار کشورهای خارجی قرار بگیرد. به‌زعم آنها با توجه به توانایی داخلی و برندهای باسابقه ایرانی و قدرت خریدی که در جامعه وجود دارد، برندهای ایرانی می‌توانند در حوزه لوازم‌ خانگی عملکرد خیلی بهتری داشته باشند.

باید دقت کرد که سامسونگ در بازار ایران به چند دلیل مانند دسترسی به منابع سرمایه‌ای بزرگ نسبت به تولیدکنندگان ایرانی و احتمالاً زد و بندهایی در بخش‌هایی از چرخه اقتصادی کشور و همچنین با تکیه برکانال قاچاق موفق به سهم‌گیری از بازار شده است. اگر آیتم‌هایی مثل گوشی موبایل که هنوز تولیدکننده ایرانی در آن به قدرت خاصی نرسیده‌اند را در نظر نگیریم، حدود 80تا90 درصد از محصولاتی که سامسونگ در ایران می‌فروشد فناوری پیچیدگی‌ای ندارند.

اما طرفداران سامسونگ ازیک‌طرف بر کیفیت خوب محصولات سامسونگ تأکید دارند و از طرف دیگر توان تولیدکنندگان ما را کافی نمی‌دانند.

آنها همچنین سامسونگ را یک برند جهانی می‌دانند و اصرار دارند حضور‌نداشتن سامسونگ در ایران باعث می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی به بیماری مشابه خودروسازها تبدیل شوند.به اعتقاد آنها در چنین شرایطی تولیدکنندگان ایرانی در حوزه لوازم‌ خانگی مثل ایران‌خودرو و سایپا عمل خواهند کرد و درنهایت این مصرف‌کننده است که ضرر می‌کند.

درواقع آنچه به‌عنوان فناوری مورد تکیه قرار می‌گیرد آیتم‌های تبلیغاتی است که مربوط به موضوعات کم‌اهمیت مثل یک صفحه دیجیتال یا امکان اتصال به شبکه اینترنت، به مصرف‌کننده معرفی می‌شود.

این مسائل فقط جنبه تبلیغاتی دارد و ارزش‌افزوده‌ای برای مشتری ایجاد نمی‌کند. ما نباید فریب تبلیغات و برند سامسونگ و ال‌جی را بخوریم. امکان تولید محصولات مشابه و حتی بهتر برای ما فراهم است و تولیدکنندگان داخلی علاوه بر این‌که باید روی کیفیت و تنوع محصولاتشان کار کنند باید با تبلیغات هوشمندانه‌تر مشتری را مجاب کنند که از محصولاتشان استفاده کنند.

تولیدکننده ایرانی در چنین شرایطی باید اعتماد مردم را با خدمات پس از فروش بهتر، تبلیغات حرفه‌ای‌تر و بازگو کردن مزایای خودشان جلب و ذهن بازار را به‌طرف محصولشان تغییر دهند. بخصوص در حوزه بازاریابی باید تلاش بیشتری کرد.

اما درباره اینکه در غیبت رقبای بزرگ خارجی مثل سامسونگ و ال‌جی تولیدکنندگان به بیماری خودروسازها دچار می‌شوند باید دقت کنیم که بازار لوازم‌خانگی با بازار خودرو بسیار متفاوت است. در لوازم‌خانگی ما بازیگران بسیار متنوعی داریم و مثل خودروسازی نیست که دو بازیگر اصلی در کشور باشند که از رانت و انحصار برخوردار باشند. در حوزه لوازم‌خانگی تولیدکنندگان ایرانی همیشه و همواره با بیشترین رقابت عادلانه و ناعادلانه خارجی مواجه بوده‌اند.

آنها در برابر بازار آلوده به قاچاق و کالاهای گمرک پرداخت نکرده دوام آورده‌اند. صنعتی که در این شرایط سخت توانسته باقی بماند، بعید است که به بیماری خودروسازی دچار شود و این موضوع اصلاً نمی‌تواند جای نگرانی داشته باشد. کاش سامسونگ و ال‌جی برای همیشه از ایران بروند و کاش ما از این فرصت به‌خوبی به نفع تولید داخلی و مصرف‌کننده ایرانی استفاده کنیم.


پوریا آستارکی - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی،گرایش راهبرد بازاریابی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها