عکسبرداری از آبزیان یا جاذبه‌های زیرآب به عکاسی زیر آب معروف است که نیازمند تکنیک‌ها و ابزار آلات مخصوص به خود است.
کد خبر: ۱۲۴۶۷۰۱
اشتباهاتی که عکاسان مبتدی در عکاسی زیر آب مرتکب می‌شوند!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی زیر از جمله شاخه‌های سخت اما هیجان انگیز عکاسی محسوب می‌شود که اشتباه در آن فراوان است و می‌توان گفت عکاسان مبتدی به وفور در این سبک از عکاسی دچار اشتباه می‌شوند.

عکاسی زیر آب، شاخه‌ای از عکاسی نامیده می‌شود که در آن از آبزیان یا جاذبه‌های زیرآب عکسبرداری می‌شود و به این روند گرفتن عکس زیر آب (Underwater photography) می‌گویند.

البته عکاسی در زیر آب خود به دوشاخه تقسیم می‌گردد:

عکاسی از آبزیان
عکاسی هنری

باید بدانید که؛ کنترل حرکت، در عکّاسی زیرآب بسیار مهم است، زیرا برخلاف سطح زمین سوژه‌ها و عکاس همیشه در حال جنبش و حرکت‌اند. انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد زیرا؛ عکاس، هر چقدر عمیق‌تر در عمق آب فرو رود به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکس‌ها برجسته‌تر می‌شود.

سوژه‌ها در زیر آب بسیار کوچک‌تر از سطح زمین توسط دوربین ثبت می‌شوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب عکسبرداری کرده‌اند متعجب می‌شوند.

عکس برداری در زیر آب نیازمند تکنیک‌ها و ابزار آلات مخصوص به خود است که البته تهیه این وسایل چندان بدون هزینه هم نیست، ولی نتیجه‌ای که در نهایت دریافت می‌کنید ثبت لحظات خارق العاده ایست که هیچگاه در روی زمین امکان ندارد.

ثبت تصویر از موجودات دریا جذابیتی بی اندازه دارد، اما این شاخه از عکاسی برای کسانی که علاقه‌مند به موضوعات انسانی هستند هم حرفی برای گفتن دارد. در این شاخه توانایی عکاس درغواصی حائز اهمیت است چرا که غواصی خوب درکنارایجاد امنیت بیشتر کیفیت تصاویر را هم بهبود می‌بخشد.

اما کلیدی‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ این است که باید توجه خاصی به جنب و جوش دنیای دریا داشته باشید چرا که روی خشکی می‌توان به سوژه گفت: (حرکت نکن)، ولی قطعا نمی‌توانید از یک مار ماهی یا عروس دریایی چنین در خواستی را بکنید.

تاریخچه‌ای بر دوربین‌های عکاسی زیر آب

درست همانند تمام رویا‌هایی که روزی محقق می‌شوند قطعا عشق به ثبت تصویر از زیر آب سبب شد تا شرکت نیکون اولین سری از دوربین‌های ضد آب تحت عنوان سری نیکونوس را رونمایی کند که البته ارائه این سری در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید و به موازات نیکون شرکت‌های مختلف نیز ساخت انواع محفظه‌ های ضد آب دوربین را برای هموار‌تر شدن این مسیر شروع کردند امروزه برند Canon و Sony در این زمینه به محبوبیت بسیاری رسیده اند.

نکاتی برای عکاسی زیر آب

به سوژه خود نزدیک شوید: رنگ مات آب مانند پرده‌ای شفاف می‌تواند حائلی درست کند که کیفیت و وضوح عکس شما را پایین بیاورد.

نور:دقت کنید که فلش دوربین شما روشن و در حالت فلش اجباری باشد.

ترکیب بندی: سوژه را نقطه‌ای کوچک در مرکز نکنید، بگذارید سوژه کادر را پر کند.

پیش از شروع عکس برداری تکانه‌های بدن خود را پایین بیاورید. (ثابت بایستید)

دوربین خود را در بالاترین سطح وضوح تنظیم کرده و با پایین‌ترین ISO شروع کنید.

اگر نمی‌خواهید از فلش استفاده کنید پس سوژه را در حالتی قرار داده که نور خورشید بر روی آن اثر گذار باشد و در عمق کم این تکنیک را به کار ببرید.

برای سریع‌ترین تمرکز، از مدفوکوس نقطه‌ای استفاده کنید و یاد بگیرید چطور بدون گرفتن عکس روی یک منطقه فوکوس کنید (دکمه شاتر را نیمه فشار دهید)

اگر عکس‌های زیر آب شما شارپ (واضح) به نظر نمی‌رسند، دقت کنید که کدام سرعت شاتر باید مورد استفاده قرار گیرد، مثلا ۳۰/۱ برای اشیا ثابت،۶۰/۱ برای اشیا در حال حرکت و ۱۲۵/۱ هم برای ماهیانی متحرک و سریع مناسب است.

نکاتی برای افرادی که از دوربین‌های کامپکت و فلاش داخلی استفاده می‌کنند:

اگر از فاصله بسیار نزدیک از سوژه عکسبرداری می‌کنید باید توجه داشته باشید که از فلاش استفاده نکنید.

برای عکسبرداری در عمق ۳ الی ۴ فوت می‌توانید از فلاش استفاده کنید.

اگر از فلاش استفاده نمی کنید، اطمینان حال نمایید که از حالت white balance دستی استفاده می‌کنید.

هنگام استفاده از فلاش مطمئن باشید که تعادل رنگ سفید به صورت خودکار تنظیم می‌شود.
از لنز‌های مرطوب برای سوژه‌های بزرگ استفاده کنید.

هنگام عکسبرداری در عمق ۵ الی ۱۰ فوت سعی کنید که از حالت white balance استفاده کنید. Newbies اغلب باعث عکس‌هایی با رنگ آبی خواهد شد.

عکسبرداری با کمترین وضوح؛ توجه داشته باشید که برای عکسبرداری باید در زیر آب‌های شفاف و تمیز عکسبرداری نمایید. برای افزایش وضوح تصویر، می‌توانید از فوتوشاپ استفاده نمایید.

گرفتن عکس با کمترین رنگ؛ برای گرفتن عکس می‌توانید از قابلیت strobes استفاده نمایید و اگر می‌خواهید که رنگ سوژه کامل باشد، به سوژه نزدیک شوید و سرعت شاتر را به بیشترین مقدار بگذارید.

کمبود و عدم وجود سوژه؛ اگر با کمبود سوژه روبرو شدید می‌توانید از تکنیک‌های پر کردن فریم عکس و کمی خلاقیت استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها