مجلس سنای آمریکا که جمهوری‌خواهان اکثریت آن را در اختیار دارند در رای‌گیری نهایی خود، ترامپ را تبرئه کرد.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۸۶
ترامپ رئیس جمهور آمریکا باقی ماند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس سنای آمریکا بامداد امروز پنجشنبه، ۱۷ بهمن، رای‌گیری نهایی خود درباره پرونده استیضاح ترامپ را برگزار کرد و سناتور‌های آمریکایی در نهایت رای به تبرئه او دادند.

از آنجایی که اکثریت سنا (۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی) را جمهوری‌خواهان به عنوان هم‌حزبی‌های ترامپ در اختیار دارند این رای دور از انتظار نبود.

مخالفت مجلس سنای آمریکا با نخستین بند استیضاح ترامپ

سناتور‌های مجلس سنا در رای گیری درباره بند نخست استیضاح ترامپ که مربوط به سو استفاده از قدرت بود، وی را تبرئه کردند.

در این رای گیری ۵۲ سناتور جمهوریخواه با گناهکار شناخته شدن ترامپ مخالفت کردند. در عین حال، ۴۷ سناتور دموکرات بعلاوه یک سناتور جمهوریخواه رای به گناهکاری ترامپ دادند.

میت رامنی تنها سناتور جمهوریخواهی بود که ترامپ را درباره بند نخست استیضاح گناهکار شناخت.

مخالفت سنا با بند دوم استیضاح ترامپ

۵۳ سناتور جمهوریخواه به بند دوم استیضاح ترامپ درباره "کارشکنی در کار کنگره" رای مخالف دادند. همچنین ۴۷ سناتور دموکرات با این بند موافقت کردند.

به این ترتیب ترامپ از اتهامات وارده بر خود تبرئه شد و می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی شرکت کند.

روند استیضاح ترامپ؛ از افشاگری درباره اوکراین گیت تا اعلام اتهام مجلس نمایندگان آمریکا

دموکرات‌ها از نخستین روز‌های حضور ترامپ در کاخ سفید مصمم بودند با استیضاح وی، قدرت را از دستش خارج کنند و افشاگری مقام امنیتی آمریکا در مورد تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین این موقعیت را در اختیار آنان گذاشت.

طبق قانون اساسی آمریکا رئیس جمهوری که اتهاماتی مانند خیانت، رشوه و یا هر جرم دیگری علیه او مطرح شود ممکن است استیضاح و از سمت خود عزل شود و تحقیق و بازجویی نخستین مرحله از روند استیضاح به شمار می‌رود و در صورتی که رئیس جمهور متهم به ارتکاب جرمی شود نمایندگان کنگره این اختیار را دارند تا تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز کنند.

ماه اوت سال ۲۰۱۹ (مرداد ماه) یک افشاگر ناشناس که مقامات آمریکا به دلیل مسائل امنیتی از افشای هویت وی خودداری کردند، محتوای گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی را فاش کرد.

بر اساس مطالب افشا شده از سوی این افشاگر، ترامپ با قطع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین سعی داشته تا با هدف بدنام کردن «جو بایدن»، رقیب دموکرات احتمالی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، اوکراین را وادار به تحقیقات درباره پسر بایدن کند.

تماس تلفنی جنجالی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در روز ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) انجام شده و ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسکی خواستار شده بود تا درباره پسر جو بایدن تحقیقانی را انجام دهد.

در نهایت روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در این مورد افشاگری کرد و در روز ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز تحقیقات درباره این رسوایی که به «اوکراین گیت» مشهور شده را اعلام کرد.

طی ماه‌های بعد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود را درباره اوکراین گیت انجام داده و با برگزاری جلسات استماع و احضار شاهدان و جمع‌آوری مدارک لازم در این زمینه، گزارش تحقیقات خود را تکمیل و آن را منتشر کرد.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گزارش تحقیقات خود را منتشر و آن را به کمیته قضایی تحویل داد و این کمیته نیز از روز ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، جلسات استماع خود را برگزار و از ترامپ نیز برای شرکت در این جلسات دعوت به عمل آورد که ترامپ از شرکت در این جلسات خودداری کرد.

کمیته قضایی طی یک گزارش ۶۸۵ صفحه‌ای ضمن اعلام موافقت خود با استیضاح ترامپ، دلایل این استیضاح را تشریح کرد. این گزارش سپس از سوی کمیته قوانین مورد بررسی قرار گرفت و در نشست این کمیته که متشکل از ۹ عضو دموکرات و ۴ عضو جمهوری‌خواه است مورد بررسی قرار گرفت.

روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) پس از تحقیقات گسترده درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، مجلس نمایندگان آمریکا با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره»، طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی برای اتهام اول و ۲۲۹ در برابر ۱۹۸ برای اتهام دوم، طرح استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنا را به تصویب رساند.

ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل‌ودومین رئیس‌جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس‌جمهور)، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود.

تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از طریق استیضاح و محاکمه در سنا برکنار نشده است. مخالفان کلینتون و جانسون نیز نتوانستند آرای لازمِ دوسوم سناتور‌ها را برای برکناری آن‌ها جمع کنند.

ارائه پرونده استیضاح به مجلس سنا و آغاز محاکمه ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) ارسال بند‌های استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنای این کشور را با ۲۲۸ رای موافق در برابر ۱۹۳ رای مخالف به تصویب رساند و قانونگذاران آمریکایی همچنین موافقت خود را با افراد تعیین شده به عنوان دادستان‌های استیضاح ترامپ برای حضور در جلسه دادگاه سنا اعلام کردند.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، رسما پرونده استیضاح ترامپ را به مجلس سنا تحویل داد و مجلس سنا نیز روز سه‌شنبه یکم بهمن ماه رسما جلسه بحث درباره استیضاح و محاکمه ترامپ را آغاز کرد.

پس از قرائت موارد اتهامی ترامپ توسط آدام شیف در صحن علنی، «جان رابرتس»، رئیس دیوان عالی آمریکا به عنوان قاضی دادگاه محاکمه ترامپ در سنا سوگند یاد کرد.

تصویب مقررات استیضاح در سنا

سنای آمریکا روز چهارشنبه، دوم بهمن ماه، ضوابط پیشنهادی جمهوریخواهان درباره دادگاه استیضاح دونالد ترامپ از جمله تعویق بحث‌ها درباره احضار شاهدان تا اواسط برگزاری دادگاه را با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف تصویب کرد.

سنای آمریکا در این نشست خود تمامی درخواست‌های اصلاح ضوابط محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ را که از سوی دموکرات‌ها مطرح شد، رد کرد.

جلسه استیضاح و محاکمه ترامپ چگونه برگزار شد؟

در جلسه محاکمه، مجلس سنا نقش دادگاه دارد و سناتور‌ها در جایگاه هیئت منصفه. ۷ نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان به سرپرستی " آدام شیف" در جایگاه دادستان حضور داشتند و تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز در برابر شکوائیه تیم آدام شیف از او دفاع کرد.

تیم ۷ نفره دادستانی طی ۳ روز فرصت داشت تا در ۲۴ ساعت وقت خود، جنبه‌های متفاوت پرونده را ارائه دهد و جرم ترامپ را به نمایندگان سنا اثبات و آن‌ها را به برکناری او از قدرت متقاعد کند.

پس از شکوائیه تیم دادستانی، تیم حقوقی ترامپ نیز ۳ روز فرصت داشت تا در طول ۲۴ ساعت دفاعیات خود را ارائه دهد. سپس سناتور‌ها در یک فرصت ۱۶ ساعته سوالات خود را به صورت کتبی به "جان رابتس"، قاضی دادگاه تقدیم و او نیز سوالات را قرائت کرد.

پس از پاسخ به سوالات، دادگاه درباره احضار یا عدم احضار شاهدان و ارائه اسناد جدید تصمیم‌گیری و به این طرح رای منفی داد و سرانجام در رای‌گیری نهایی سناتور‌های آمریکایی رای به تبرئه ترامپ دادند.

شکست طرح دموکرات‌ها برای احضار شاهدان علیه ترامپ

سناتور‌های آمریکایی در رای‌گیری روز دوازدهم بهمن با طرح دموکرات‌ها برای احضار شاهدان جدید در راستای رسیدگی به فرآیند استیضاح دونالد ترامپ مخالفت کردند.

بر این اساس، سناتور‌های دموکرات با ارائه یک طرح خواستار احضار شاهدان طراز اولی همچون جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ برای شهادت درباره رسوایی اوکراین گیت شدند. با این حال، این طرح آرای کافی سناتور‌های آمریکایی را کسب نکرد.

در رای گیری مجلس سنا، ۴۹ سناتور با این طرح موافقت و ۵۱ سناتور با آن مخالفت کردند. به این ترتیب با رد شدن این طرح، هیچ شاهدی برای شهادت درباره پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا حاضر نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها