مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

وقفه‌ای در بازرسی‌های آژانس در ایران ایجاد نشده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که پس از گام نهایی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش، هیچ وقفه‌ای در فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی آژانس در این کشور ایجاد نشده است.
کد خبر: ۱۲۴۶۴۶۴
وقفه‌ای در بازرسی‌های آژانس در ایران ایجاد نشده است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یورو نیوز در پاسخ به سوالی درباره گام نهایی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش اظهار داشت: باید بگویم که این وضعیت کمی غیر عادی است، چراکه ما به فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. همکاری ما با ایران به عنوان یک کشور مورد بازرسی متوقف نشده است.

وی ادامه داد: ما در آنجا (ایران) حضور داریم، بازرسان ما در آنجا هستند. آنها در حال انجام فعالیت‌هایشان هستند که بسیار اهمیت دارد. در عین حال، آنچه بازرسان ما راستی‌آزمایی‌اش کرده‌اند، این است که سطح انطباق با توافق 2015 کاهش یافته است.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره تاکید وزیر امورخارجه کشورمان بر اینکه گام‌های ایران قابل بازگشت است و اینکه آیا فعالیت‌های هسته‌ای برگشت پذیر است؟ تصریح کرد: خب، چیزی که می‌تواند برای یک نفر قابل بازگشت باشد، ممکن است برای دیگری برگشت پذیر نباشد. من معتقدم که ارزش کار ما این است که واقعیت‌ها را نشان می‌دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشخصا آنچه ایران انجام می‌دهد، قابل بازگشت است؟ گفت: به‌طور قطع یک کشور می‌تواند بیشتر غنی‌سازی کند. آنها می‌توانند کمتر غنی‌سازی کنند. آنها می‌توانند در این مسیر حرکت کنند. ما نیز به سادگی آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه ایران چقدر تا تبدیل به یک کشور هسته‌ای فاصله دارد، بیان کرد: این موضوعی است که نیازمند تحلیل و بررسی ظرفیت‌ها، ارزیابی ظرفیت‌های فنی ایران و بسیار ی از کشورهای دیگر در این زمینه است. این یک حقیقت است. مسئله مهم این است که آژانس در حال راستی‌آزمایی میزان و حد توافق شده (در این زمینه در ایران) است.

گروسی همچنین در پاسخ به اینکه آیا 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده نزدیک به هسته‌ای شدن است؟ تاکید کرد: می‌تواند باشد اما این میزان در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد. بنابراین، مجموعه‌ای از عوامل است که باید بررسی شود.

وی در ادامه این پرسش گفت که اگر همه چیز راستی‌آزمایی شود، اگر بازرسان ما در آنجا (ایران) حضور داشته باشند، اگر ایران پروتکل الحاقی را در توافقنامه جامع پادمانی‌اش رعایت کند، نه.

مدیرکل آژانس درباره اینکه ایا برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا نجات خواهد یافت؟ خاطر نشان کرد: این، در حیطه سیاست و کشورهایی قرار دارد که توضیح می‌دهند چرا کاری را انجام می‌دهند یا اینکه چرا کاری را انجام نمی‌دهند. اما واقعیت این است که آژانس تنها کسی است که می‌تواند آنچه اتفاق می‌افتد را مشخص کند. درنهایت عدم اشاعه سلاح هسته‌ای تصمیم حاکمیتی یک کشور است. اگر یک کشور تصمیم به عدم اشاعه بگیرد می‌تواند آن را انجام دهد. آژانس نیز آنجا خواهد بود تا مسئله را تائید کند.

رافائل گروسی درباره تصمیم تروئیکای اروپا برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلافات در برجام و وظیفه آژانس در این میان خاطر نشان کرد: ما باید تضمین کنیم که فعالیت‌های بازرسی ادامه می‌یابد. مشخص است که اگر وقفه ای ایجاد شود و اگر اخلالی در کار بازرسان ما به وجود آید، چیزی که باید از طریق این مکانیسم حل‌وفصل شود، موضوعی به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها