رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت:عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود و فکر نمی کنم دیگر رییس فدراسیون شوم.
کد خبر: ۱۲۴۳۸۰۹
کفاشیان:دعوای ما با کی روش دعوای زن و شوهری بود!

به گزارش جام جم آنلاین ، علی کفاشیان رئیس و نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه سلام صبح بخیر پیرامون مسائل مختلف به صحبت پرداخت.

کفاشیان در ابتدا با تبریک سال 2020 به هموطنان مسیحی درباره استعفای تاج اظهار کرد: یکی از آفتهای فوتبال و هر مدیریتی را تغییرات زود هنگام می‌دانم. تاج توانمند بود و تجربه بالایی داشت. انتقادات همیشه هست اما شما حساب کنید که چیزی حول و هوش 20 سال تجربه با او بود.


او در پاسخ به این سوال که از سال گذشته اتفاقات زیادی از جمله جو متشنج فوتبال، قرارداد ویلموتس و... رخ داد، آیا این انتقادات به فدراسیون وارد نیست پاسخ داد: تجهیز استادیوم ها و مواردی که به عنوان مشکلات فوتبال اشاره کردید به فدراسیون ربطی پیدا نمی کند. از زمانی که من رئیس فدراسیون بودم ما درگیر فروش بلیت ها بوده ایم تا الان. دلیلش هم این است که این ها صاحبان مختلفی دارد، استادیوم صاحب دیگری دارد، بلیت فروشی با دیگری است و... فدراسیون آخرین نفری است که شاید بتواند کاری انجام بدهد اما همه چیز به نام فدراسیون تمام می شود.


کفاشیان با اشاره به حضور حقوقدان ها در ماجرای قرارداد کی روش تصریح کرد: زمان عقد قرارداد او هم فردی از حقوق بین الملل آمد و قرارداد را دید. یک سری موارد هم هست که از دست فدراسیون و ما خارج است. به کی‌روش می گفتیم ما پولتان را سر ماه می دهیم و حتی پول هم داشتیم اما نمی توانستیم آن را حواله کنیم.


وی در پاسخ به اینکه دعواهایتان با کی‌روش بر سر همین موضوع بود، ادامه داد: بله، خارجی ها روی پول شان حساس هستند. ما هم معمولا دیر پول را می‌دادیم. البته دعواهای ما با کی روش زن و شوهری بود! هر روز دعوا می کردیم اما ساختگی بود. یک وقت هایی زورمان به بالاتری ها نمی رسید که پول بگیریم، ایشان را می انداختیم جلو و می گفت ما نمی توانیم اردو برگزار کنیم و این طور پول را می گرفتیم. عملکرد کی‌روش خوب و توانمند بود و نازش خریدار بود. البته این ناز گاهی یقه ما را هم می گرفت!


کفاشیان در پاسخ به اینکه از تاج که با تجربه است توقع نمی رود چنین قراردادی با ویلموتس که کلا 40 روز در ایران بوده و حالا دنبال غرامت سنگین است ببندد، گفت: نظر خود من این بود که ویلموتس باید تا پایان ماموریت می ماند. این تعویض جز صدمه خوردن چیزی برای ما نداشت.


وی در خصوص اینکه آیا با وجود این 2 شکست او را حفظ می کردید گفت:قرارداد ویلموتس اینگونه بود که اگر جام جهانی نمی رفت خود به خود فسخ می‌شد اما کار او باید ادامه پیدا می کرد. به هر حال تا سه نشود بازی نشود.


رئیس سابق فدراسیون فوتبال یادآور شد: اگر مربی توانمند است و تصمیمی بگیریم باید پای آن بمانیم. مثل رییس فدراسیون می ماند که انتخابش می کنند ولی بعد از دو سال می گویند برو. به من هم خیلی می گفتند برو و البته من هم بیشتر لج می‌کردم و می ماندم! مثلا تیم امید نتیجه نمی‌گرفت می گفتند شما باید بروی. می گفتم می خواستم بروم اما حالا که گفتید می مانم! درباره علی دایی هم من موافق بودم او بماند اما در جلسه ای که با هیات رییسه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که شاید با فضایی که به وجود آمد و باختی که رخ داد، بهتر است نباشد.


رییس مستعفی فدراسیون فوتبال ادامه داد: کار ویلموتس هم باید ادامه پیدا می کرد و جلو می رفت. کسی که می رود اگر تیم نتیجه نگیرد می گوید اگر من بودم نتیجه می گرفت، اگر نتیجه بگیرد هم می گوید به خاطر حضور من بوده است! خب چه دلیلی دارد او را برداریم؟ اگر از اول انتخابمان خوب باشد قطعا باید او بماند.

وی درباره اینکه آیا فوتبال خارجی را پیگیری می کند، گفت: بازی های خارجی را نگاه می کنم. طرفدار تیمی نیستم اما بازی هایشان را چون خیلی قشنگ است نگاه می کنم اما وسطش خوابم می برد! چون بازی هایشان دیر وقت و ساعت 11 شب است و من تا 12 بیشتر نمی توانم بیدار بمانم.


کفاشیان در پاسخ به این سوال که می گویند دوباره قرار است رییس فدراسیون شود، تاکید کرد: رئیس فدراسیون شوم؟ عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود و فکر نمی کنم دیگر رییس فدراسیون شوم.


کفاشیان درباره اینکه در اردوی بانوان سوسک و مارمولک پیدا شده، توضیح داد: بله ما فرستادیم تا ترسشان بریزد! اغلب کشورهایی که آنها می رفتند امکاناتشان ضعیف بود و گفتیم نترسند.


وی درباره لباس های تیم ملی هم گفت: نماینده خارجی مان خیلی عصبانی شده بود. لباس ها را شسته بودند آب رفته بود، یوزپلنگ رویش بود و وقتی آن را شسته بودند شده بود گربه!


رییس مستعفی فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: ما وقتی با چین در استادیوم آزادی بازی داشتیم با وجود تماشاگران زیاد بازی را باختیم. نبی در آن روز خیلی ناراحت بود و من به او گفتم 1 و نیم میلیارد خوشحال شدند و 80 میلیون ناراحت.


کفاشیان تاکید کرد: خصوص ما باید راهکاری پیدا کنیم که فوتبال به مسیر اصلی اش بیفتد. باید از مدیریت جدید حمایت کنیم و جلو برویم. علاقه مردم به فوتبال زیاد است و بهتر است در این زمینه بکوشیم. من هم آماده ام بدون اینکه به فدراسیون بروم هر کمکی از دستم برمی آید انجام بدهم.

کفاشیان در پاسخ به اینکه آیا رییس جمهور وقت گفت علی دایی را برکنار کنید و همچنین ماجرای مایلی کهن، گفت: نه ما جلسه ای با رییس جمهور درباره علی دایی نداشتیم. با رییس وقت سازمان تربیت بدنی جلسه داشتیم که نظرشان برای تغییر دایی مثبت بود. درباره علی دایی با ریاست وقت سازمان تربیت بدنی جلسه ای داشتیم و درباره مربیان مختلف بحث کردیم و در نهایت با رای گیری به ایشان رسیدیم. رییس سازمان تربیت بدنی هم بود آقای علی آبادی علاقمند به فوتبال بود و اطلاعات داشت. او در جلسات اعمال نظر خاصی نمی کرد. ر آن زمان تلفنی گفتند مایلی کهن را بردار. گفتند با توجه به مسائلی که پیش آمده و دعواهایی که شده بهتر است نباشند.


وی در این باره که شما کسی هستید که همه می خواستند شما را از ریاست فدراسیون برکنار کنند اما مقاومت کردید، تاکید کرد: بله 8، 9 نفر این کار را می‌خواستند، خاصیت فوتبال همین است. زمانی من در فدراسیون دو و میدانی بودم دوستی داشتیم می گفت تو چرا عوض نمی شوی؟ گفتم هرکسی می آید، اول رییس فدراسیون فلان ورزش را عوض می کند، بعد سراغ کشتی می رود و رییس فدراسیون های دیگر، بعد که به ما می رسد خودش عوض می شود! با آقای سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دوست بودم می گفت همه نماینده ها می گفتند تو باید عوض شوی گفتم چه کسی را می خواهید بیاوری؟ سر کسی را آوردن دعوایشان شد و گفتند همین که هست بماند. متاسفانه این اعمال نظرها و صحبت ها هست. من روزی وارد معاونت وزارت ورزش شدم، فوتبال را هم خیلی دوست نداشتم. من پای ام به توپ نخورده بود و دو میدانی کار بودم. البته بچگی با توپ پلاستیکی بازی می کردیم!»


او درباره اینکه ظاهرا شیشه زیاد شکسته، با خنده گفت: « بچه که بودیم در کوچه فوتبال بازی می کردیم و شیشه ها را می شکستیم آنقدر از دست همسایه ها در رفتم و دویدم که دونده شدم. سعیدی هم به من گفت تو داری کار را خوب جلو می بری. خاصیت فوتبال همین است و فشارهای زیادی می آورند.


رییس مستعفی فدراسیون فوتبال یادآور شد: وقتی به معاونت ورزشی آمدم دیدم 94،5 درصد جامعه ما در فوتبال است و بیشتر هم علاقمند به استقلال و پرسپولیس هستند و بهتر است به حمایت از فوتبال که مردم دوست دارند بپردازیم.
کفاشیان درباره مصاحبه ای که گفته بود من علی پروین را نمی شناسم، توضیح داد: من معاون وزارت ورزش بودم و پروین را هم می شناختم نه اینکه نشناسم. پروین را همه می شناسند. من از این دیدگاه گفتم که من پاسخگو به ایشان نیستم بلکه به مرجع بالاتر که باشگاه یا کسی دیگر باشد پاسخگو هستم، از این نظر گفتم نمی شناسم و این برای ما داستان شد. ولی حافظه و استعداد من در شناخت افراد خوب نیست. امروز شما را می بینم اما فردا اسمتان یادم نمی آید اما سلام علیک گرم می کنم.


وی در این باره که آیا برای برداشتن کی روش هم فشار می آوردند، گفت: چندین بار اتفاق افتاد که زنگ بزنند و بگویند کی‌روش را بردارند. او حمایت قوی از طرف دولتها می شد و می گفتند او طرفدار دارد و خوب است. ما هم این را فهمیده بودیم گاهی با او دعواهای ساختگی می کردیم او می گفت می خواهم بروم و می ترسیدند پول می دادند. از این نظر خیلی خوب بود اما زمان دکتر گودرزی گفتند ایشان باید برود! قبل از عید بود و ما با او بستیم و او گفت باشد من می روم و مشکلی ندارم. اما او که به مسافرت رفت و قرار شد قرارداد را فسخ کنیم نظرشان برگشت و گفتند حالا باشد! از طرف گودرزی نماینده آمد و مدیرکل حراست آمد. اخلاق کی‌روش هم اینطوری بود که از اول جلسه از خاطرات قدیمی اش می گفت و سه ساعت وقت را می گرفت و خسته مان می کرد بعد یک ساعت آخر می خواست نتیجه بگیرد.


رییس سابق فدراسیون فوتبال درباره تاثیر حمله به پیج رییس جمهور اظهار کرد: بالاخره این موضوع هم تاثیر داشت. عده ای در دولت حامی ایشان بودند و او مربی خوب و ارزنده ای بود اما خیلی ما را اذیت می کرد. او این اواخر فهمیدده بود نازش خریدار دارد و حال مرا می گرفت. هیچوقت سر من داد نزد و اینقدر تربیت داشت و محترمانه مرا پرزیدنت خطاب می کرد. اما دو بار اعصاب مرا خیلی خرد کرد. جایی که شما هیچ چاره ای نداشتید و فقط محتاج کی‌روش بودید، آنجا یقه تان را می گرفت!


کفاشیان یادآور شد: کی‌روش در برزیل و استرالیا مرا اینقدر اذیت کرد به مرز انفجار رسیدم. در استرالیا هاشم بیک زاده دست یا پایش شکست و باید به تهران مراجعه می‌کرد اما کی‌روش می گفت او باید همین جا بیمارستان برود و خرجش را بدهید. وقتی در برزیل می خواستیم به جواد نکونام و تیموریان پاداش بدهیم او گفت چرا از طریق من نگفتید و شروع به حال گیری کرد. من آنقدر عصبانی بودم که اگر همان موقع یک مربی داشتیم جایگزینش می کردم.


وی درباره قهرشان در برزیل بعد از بازی ایران و آرژانتین و دست ندادن با هم، گفت: نه ما قهر نبودیم. ما سخت ترین جا که قهر بودیم به هم که می رسیدیم آشتی بودیم و دست می دادیم.

کفاشیان درباره پیامکی که مبنی بر دلتنگی برای کی‌روش فرستاده بود، بیان کرد: ما دعوا کردیم و قهر بودیم، سه چهار روز گذشت گفتم بگذار از دلجویی کنم.نمی دانستم خانمش هم آمده است. برای او پیامک زدم کارلوس آی میس یو! نگو آن موقع موبایل دست خانمش بوده و گفته این چه کسی است که به تو گفته آی میس یو! او هم گفته خودت زنگ بزن ببین کیست! تلفنم 5، 6 دقیقه بعد زنگ خورد و گفتم بارک الله چه زود تماس گرفت. گوشی را برداشتم و دیدم یک خانم است که گفت شما؟ گفتم من کفاشیان هستم رییس فدراسیون. او هم قطع کرد! فهمیدم خانمش شک کرده بود. داستانی بود که با او داشتیم. بعدها به تهدید به او می گفتم اگر اذیتم کنی برایت آی میس یو می فرستم ها!

رییس مستعفی فدراسیون درباره 5 سال محرومیتی که کمیته اخلاق برای او بریده و همچنان محکوم است، گفت: درباره پرونده نمی دانم چه مسائلی اتفاق افتاد و چه پرونده ای برای من ساختند و بعد از این همه خدماتی که داشتیم چه چیزهایی درست کردند، نمی دانم و اصلا کاری نکردم.


وی درباره ناپدید شدن 70 هزار دلار در فدراسیون فوتبال توضیح داد: چیزی ناپدید نشده است. مثل این می ماند که معامله ای با کسی می کنی جنسی به او می دهی و به تو چک می‌دهد اما چک وصول نمی شود و باید دنبال آن بروی و شکایت کنی. ماجرای ما هم همین بود. شرکت ام پی سیلوا حق پخش داده بود. برای مسابقات قبلی جام جهانی به ما پول داده بود. حالا که اصلا کسی دنبال این قرارداد ها نیست ولی ما می خواستیم از آب هم کره بگیریم. او 70 هزار دلار را نداد. ما هم قراردادمان را فسخ کردیم. این شرکت متعلق به خارج از کشور بود و اگر ما می خواستیم پیگیری حقوقی کنیم باید دو برابر این 70 هزار دلار پول وکیل می دادیم آخر هم به هیچ جا نمی رسیدیم. چون این شرکت را منحل کرده و رفته بودند. از طریق AFC و فیفا پیگیری کردیم و به جایی نرسیدیم. جزو اختیارات بنده بود که شکایت نکنم اما بعدها تبدیل به پرونده شد و دنبال این بودند که برای من محرومیت بزنند.


کفاشیان در پاسخ به اینکه آیا کمیته استیناف این رای را وتو کرده است، گفت: اکنون در استیناف رفته است و دارند بررسی می کنند. مشکلی هم با من ندارند و همه آنها افراد توانمند و خوبی هستند. من پشت پرده این قضیه را نمی دانم اما برایم زیاد مهم نیست. چون آنقدر سلامت بودم و به خودم اطمینان دارم که سرم را بالا می گیرم.


در بخشی از برنامه تصاویری پخش شد که اگر ترامپ صاحبان این تصاویر را می شناسد درباره شان اظهارنظر کند. نخستین تصویر متعلق به ترامپ بود و رئیس سابق فدراسیون درباره او و معضلات تحریم برای ایران گفت: او عقل درست و حسابی ندارد! خیلی چیزها دست فدراسیون نیست و مثل این می ماند که ما برای جایی که می خواهیم برویم باید مسیر را دور بزنیم. مثلا پول کی‌روش را که می خواستیم حواله کنیم به بانک مرکزی می دادیم، بانک مرکزی به چین می داد، چین به ترکیه، ترکیه به دبی و در همین مسیر 10 درصد کارمزد از این پول کم شد. در دبی هم آقای مقدس پول را به ایشان داد و بعد هم که حساب او را بستند.


وی درباره استراماچونی گفت: او چهره استقلال است. ما از همین جا باید قدر آقای کی‌روش را بدانیم. خدا شاهد است 6 ماه 8 ماه حقوق او را نمی دادیم اما به او می گفتیم این پول هست در مسیر گیر کرده و قبول می کرد. اما کسی که درک نمی کند و با ما همراه نمی شود بهتر است نباشد! ویلموتس هم آب زیرکاه بود. کی‌روش هم داد و حرفش را می زد اما رو بود.


کفاشیان با دیدن عکس علی پروین گفت: ایشان را که نمی شناسم دیگر! پروین جزو پیشکسوتان است. آن روز از دست من شاکی شده بود. فوتبالی ها هم می گفتند پای اش به توپ نخورده و شورت ورزشی نپوشیده، راست می گفتند پای ام به توپ نخورده بود ولی من دونده بودم!


وی درباره آقای شادابیان که در خنده بازار با او شوخی می کرد و حتی اسم شادابیان را برایش انتخاب کردند، گفت: چون مردم خوششان آمد من هم دوست داشتم. لیسانسه ها را هم می دیدم.


کفاشیان درباره عکس بعدی در خصوص مصاحبه ای که کرده بود و گفته بود من از علی دایی نمی ترسم، توضیح داد: علی دایی اسطوره فوتبال ما است. علی دایی که ترس ندارد. او حق داشت. من زمانی که با او کار می‌کردم کم تجربه بودم و زیاد پخته نشده بودم. روز اولی که به فدراسیون آمدم هیات رییسه را نمی شناختم.نه اینکه نشناسم.مثلا آقای تاج را قبلا دیده بودم و با او صحبت کرده بودم ،آقای عزیزمحمدی و شفق و کسان دیگر چند ماه گذشت تا آنها را خوب بشناسم، چون نصف آن زمان المپیک بودم، خانواده ام هم استقلالی هم پرسپولیسی هستند و من هم سمت رنگ خاصی نبودم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها