وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار مورد مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن در کشور اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۲۴۳۴۷۲
مرگ سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی بر اثر فشارخون بالا

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار کرد: در گذشته موجی از مالاریا در جنوب کشور داشتیم، این ما را بر آن داشت که به ریشه کنی بیماری‌های واگیردار مهم مانند سرخک، فلج اطفال و کزاز بپردازیم و طرح ضربتی مقابله با مالاریا را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در اولین روزهایی که در وزارت بهداشت روند بیماری‌ها را مرور کردیم، دیدیم در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم که حدود ۱۰۰ هزار مورد مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن اتفاق می‌افتد.

نمکی گفت: تا چه زمان می‌خواهیم تخت بیمارستانی و تخت مراقبت‌های ویژه اضافه کنیم. در حاشیه شهر تهران جمعیت ۱.۵ میلیون نفری حتی یک تخت بیمارستانی نداشت و این باید در اولویت باشد. در ۳۰ سال گذشته تعداد تخت‌های دیالیز ۵ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، بنابراین باید روند بیماری‌زایی را متوقف کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم که روند بیماری زایی و عوارض ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم و در این زمینه فشارخون را انتخاب کردیم، چرا که مرگ و میر بالایی منتسب به فشار خون داریم. طبق آمار ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود آگاهی نداشتند و ۶۰ درصد مبتلایان، دارو درست مصرف نمی‌کردند. این زنگ خطر بزرگ برای سیاستگذاران نظام سلامت بود ؛ برآوردمان این بود که ۲۰ میلیون نفر را غربالگری کنیم که دستاورد عظیم ما غربالگری ۳۰ میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون بود.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، باید این حرکت بین بخشی را استمرار ببخشیم و از آموزش مردم غفلت نکنیم. پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل اصلی در حوزه سلامت اجرایی کردیم و باید به قدرتمندی آن در این پدیده ایمان داشته باشیم.

طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، الگوی جهانی خواهد شد

وزیر بهداشت به سایر بسیج‌های ملی حوزه سلامت گفت: پس از بسیج ملی فشارخون، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را اجرایی کردیم. به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت این طرح الگوی جهانی خواهد شد و درصدد هستیم که بسیج ملی دیابت و بقیه بیماری‌های غیرواگیر را با ۲۰ میلیون سفیر سلامت برای مردم نهاد کردن نظام سلامت، اجرا کنیم. در ۳ استان از یک ماه پیش طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را پایلوت آغاز کردیم.

نمکی در پایان گفت: این طرح به عنوان بستر رویش همه خدمات نظام سلامت و از همه مهمتر در جامعه محور کردن آموزش در سال ۹۹ در کل کشور اجرایی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها