نخود جزو بنشن‌هایی است که خیلی تطبیق پذیر است و در کنار طعم و مزه‌ منحصر بفردش، فواید بیشماری برای سلامتی دارد.
کد خبر: ۱۲۴۳۴۰۳
آشنایی با خواص درمانی نخود

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

بسیاری از اعراب و جنوبی‌های خونگرم کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذاهای خاصی همچون نخود آب روی می‌آورند.

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود. نخود طبعی گرم و خشک دارد و بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است و آن چنان که در طب سنتی بر مصرف آن تاکید شده است درباره هیچ یک از حبوبات تاکید نشده است، اما متأسفانه نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و شاهد استفاده کمتر آن در رژیم غذایی ایرانیان هستیم.

با افزایش مصرف غذا‌های خارجی و فست فود در سفره‌های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است.

نخود که جزو خانواده حبوبات محسوب می‌شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B ۱، B ۲ است؛ بنابراین نخود دارای اسیدآمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است. نخود نه فقط یک غذا بلکه به عنوان یک دارو محسوب می‌شود.

نخود با طبیعت گرم و خشک، مقوی ریه، ملین، خون‎ساز، مغذی، چاق‌کننده و اشتهاآور است. خوردن آب نخود پخته توام با نمک، درمان کننده سینه درد، گرفتگی صدا و التیام دهنده سرفه است.

خوردن خیس کرده آن برای کاهش ورم لثه‌ها و تسکین درد دندان مفید است. مصرف آب نخود به این شکل که بعد از پخت، آب آن را میل کرده و نخود پخته شده را همراه با سالاد به مدت دو یا سه ماه مصرف کنید، برای رفع ریزش مو بسیار موثر خواهد بود.

البته نخود برای مثانه مضر است. خوردن نخود سبب ایجاد نفخ و گاز خواهد شد و توصیه می‌شود تازه‌ آن را با زیره بخورید. آشامیدن آب پس از خوردن نخود اصلا توصیه نمی شود.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید بتدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب خوب است.

نخود تقویت کننده قلب بوده و در رفع یبوست های حاد و مزمن موثر است، همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود.

نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری های خود ایمنی مانند ام اس هستند نیز توصیه می شود.

نخود از بین برنده انگل های روده، برطرف کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است و در دوران رشد استخوان ها و دندان ها مصرف آن توصیه می شود.

همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم ها مفید خواهد بود. خوردن آب نخود پخته با قدری نمک، بازکننده گرفتگی ها، برای درد سینه و زخم های ریه مفید است.

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می‌شود اما خود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد‌.

نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی‌تر از نخود سفید است.

نخود سیاه شکننده سنگ‌ها و دفع‌کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می‌کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی‌حسی اندام‌ها و تقویت مو موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها