غده‌های چربی زیر پوست در قسمت‌های مختلف پوست به صورت برامدگی‌های دایره‌ای شکل، در اندازه‌های گوناگون به چشم می‌خورند.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۸۱
درمان برآمدگی‌های عجیب روی پوست

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، کیست‌ های چربی از غدد چربی بدن ناشی می‌شوند و دارای چربی هستند.

کیست‌های چربی به دلایلی از جمله مسدود شدن غدد چربی، متورم شدن فولیکول مو و تولید بیش از اندازه‌ هورمون تستوسترون بروز می‌کنند.

درصورتی که با غده‌های چربی درگیر هستید، خوب است بدانید راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان آن‌ها کم نیست.

اکثر کیست‌ ها دردی ندارند و معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند، مگر این که آن‌ها:

۱- عفونت کنند.

۲- خیلی بزرگ باشند.

۳- در یک محل حساس بدن رشد کنند.

۴- روی عملکرد یک اندام تأثیر بگذارند.

به چه دلیل کیست تشکیل می‌شود؟

علایم غده‌های چربی زیر پوست شامل توده‌ای است که:

در زیر پوست قرار دارد

نرم و خمیری است

با اندکی فشار انگشتان جا به جا می‌شود

کوچک (بیشتر غده‌های چربی زیر پوست، قطری کم‌تر از ۵ سانتیمتر دارند) بوده، ولی قابلیت رشد دارند

برخی وقت‌ها دردناک (درصورتی که توده در کنار اعصاب رشد کند یا دارای عروق خونی زیاد باشد) می‌شود.

بیماری کیست صورت

دلایل متعددی سبب ایجاد کیست می‌شود، مثل:

۱- عفونت‌ها

۲- بیماری‌های ارثی

۳- التهاب مزمن و طولانی مدت

۴- گرفتگی مجرا‌های بدن

کشف دلیل قطعی ایجاد کیست بستگی به نوع آن دارد.

کیست اکنه

زمانی که چربی و بافت‌های مرده حفرات پوست را ببندند دچار اکنه می‌شوید که اغلب بصورت جوش یا برامدگی کوچک است که خودبخود یا دارو‌های بدون نسخه از بین می‌رود. درصورتی که بزرگ‌تر بود یا التهابش بیشتر شود به نام کیست شناخته می‌شود، ولی چنانچه ظاهر سفتی داشته باشه به نام نودول شناخته می‌شود. برای درمان این مورد و استفاده از آنتی بیوتیک باید با پزشکتان مشورت کنید.

کیست سباکوس

گاهی وقت‌ها غده‌های اطراف مو بسته شده یا فولیکول مو تحریک می‌شود. این مشکل اغلب در صورت، گوش، سر، تنه یا کشاله ران ایجاد می‌شود. کیست به آرامی زیر پوست رشد می‌کند و معمولاً به قدری نرم ازت که با لمس حرکت می‌کند. کیست‌های کوچک‌تر معمولاً خودبخود از بین میروند، ولی کیست‌های بزرگ‌تر که تورم زیادی داشته و دردناکند باید توسط پزشک تخلیه شوند.

کیست شالازیون

چنانچه روغن ترشح شده از غدد میبومی طراف پلک خیلی غلیظ شود یا گیر کند سبب ایجاد التهاب و برجستگی می‌شود. دلیل آن معمولاً شناخته شده نیست، ولی بعضی انواع پوست بیشتردرگیر آن می‌شوند. معمولاً حس درد ندارد، ولی حس سنگینی و تاری دید در موارد شدید خواهید داشت. معمولاً خودبخود از بین می‌رود. کمپرس گرم میتواند به بهبود آن کمک کند.

کیست درموئید

این کیست پیش از تولد شما به وجود می‌آید چنانچه لایه‌های پوستتان بدرستی رشد نکنند. معمولاً در سر، گردن و صورت دیده می‌شود. دلیل آن به دام افتادن پوست، فولیکول مو، غده‌های عرق، خون، چربی، ناخن، دندان و دیگر بافت هاست. این کیست ممکن است مدت‌ها دیده نشود تا زمانیکه آب زیرش جمع شده و برجسته شود. گاهی وقت‌ها سال‌ها پس از تولد دیده نمی‌شود. به آسانی حرکت می‌کنند و تنها راه درمان برداشتن با جراحی است.

توده سفت زیر پوست صورت

در اکثر موارد، وقتی برآمدگی‌های سفت روی صورت ظاهر می‌شوند، بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده هستند. زیرا صورت اولین عامل فیزیکی است که ظاهر یک فرد را تعریف می‌کند. توده‌ی سفت زیر پوست صورت می‌تواند به شماری از دلایل ایجاد شود. وقتی دچار چنین مشکلی می‌شوید، باید به خاطر بیاورید واکنش به این توده‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، زیرا در برخی موارد در صورت عدم درمان می‌توانند خطرناک شوند.

توده سفت زیر پوست

این برامدگی‌ها میتوانند با تورم، خارش، سوزش، درد، قرمزی و ... همراه باشند. این برامدگی‌ها ممکن است مثل تاول شوند و موقع لمس کردن شان امکان دارد حس داغی کنید. در دیگر موارد، امکان دارد پر از چرک شوند یا پر از چربی‌هایی که مانند سنگ سفت هستند. در موارد شدیدتر، امکان دارد به تدریج به علت وجود این توده‌ها با مشکلات تنفس و بلع روبرو شوید.

دلیل‌های ایجاد توده سفت زیر پوست روی صورت

توده‌ی سفت زیر پوست صورت میتواند به علت وضعیت شایعی به اسم آنژیوادما ایجاد شود؛ آنژیوادما نوعی عکس العمل حساسیتی است که سبب ایجاد تورم زیر پوست می‌شود؛ به خصوص در نواحی لب‌ها و چشم ها. این واکنش حساسیتی میتواند بر اثر تحریک بعضی غذا‌ها یا دارو‌ها اتفاق بیفتد.

کیست‌ها و برامدگی‌های کوچک هم میتوانند سبب ایجاد برامدگی‌های بزرگ روی صورت شوند. این برامدگی‌ها در صورت عفونی شدن میتوانند دردناک و آزاردهنده باشند.

نیش و گزش حشرات هم میتواند سبب بروز توده‌ی سفت زیر پوست شود. بعضی حشرات خاص مانند پشه‌ها و ساس‌ها سبب ایجاد برامدگی‌های دردناکی روی پوست تان میشوند که حتی نمیتوان به آن‌ها دست زد.

درمان کیست

بسیاری وقت ها، کیست‌های چربی بدون درد بوده و نیازی به درمان ندارد، در بیشتر موارد مردم به خاطرعفونت یا زیبایی در صدد از بین بردن این کیست‌ها هستند.

علی رغم وجود روش‌های پزشکی با دارو‌های شیمیایی جدید برای از بین بردن اینگونه غده‌ها و کیست‌های چربی، بعضی اشخاص ترجیح میدهند که از درمان‌های طبیعی دراین زمینه استفاده کنند.

البته شیوه‌های درمانی طبیعی به هیچ وجه شامل برداشتن و باز کردن غده توسط بیمار و یا اشخاص غیر متخصص نمی‌شود و دراین زمینه مراجعه به پزشک الزامی است.

سرکه سیب

سرکه سیب از مهم‌ترین مواد برای از بین بردن کیست‌ها و رهایی از آن است، سرکه، پوست را از باکتری‌ها محافظت می‌کند و عفونت را از بین می‌برد. قدری سرکه را مستقیما بر قسمت اسیب دیده قرار دهید، این کار را روزانه و به مدت یک هفته انجام دهید.

گیاه کاسنی

التهابات این کیست‌ها را میتوان با استفاده از یک قاشق از این گیاه مخلوط با بنفشه عطری درمان کرد. این مخلوط را در آب بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید بعد از آن محلول را صاف نموده و روزانه ۴ بار به مدت ده روز بنوشید. می‌توانید این محلول را مستقیماً روی کیست‌ها بگذارید تا حس راحتی کنید.

آلوئه ورا

عصاره آلوئه ورا را مستقمیا بر روی کیست‌های چربی قرار دهید یا آنرا بنوشید.

شیر

چای کیسه‌ای را در شیر بخیسانید، آنگاه در طول شب روی کیست‌های چربی قرار دهید، اجرای دائمی این شیوه ازحجم کیست‌ها کم نموده و به درمان سریع آن کمک خواهد کرد.

عسل

مقداری عسل را با گندم و موز مخلوط کنید و مستقیما بر روی کیست‌ها بمالید با تکه‌ای پارچه آنرا ببندید و بگذارید در طول شب به همین وضعیت باقی بماند.

آیا غده‌های چربی زیر پوست میتواند سرطانی شود؟

معمولاً این اتفاق نمی‌افتد، ولی نظارت بر رشد و تغییرات توده چربی بسیار مهم است.

آیا غده‌های چربی زیر پوست دردناک است؟

غده‌های چربی زیر پوست میتواند دردناک باشد. در اکثر موارد غده‌های چربی زیر پوست دردناک نیست، ولی چنانچه به اعصاب نزدیکش فشار وارد کند یا عروق خونی از درونش عبور کنند میتواند دردناک باشد.

آیا لزومی دارد که غده‌های چربی زیر پوست را برداریم؟

در بیشتر موارد نیازی به برداشت توده نیست و با درمان‌های طبیعی خانگی میتوان این وضعیت را معالجه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها