پلیس درباره سرقت اطلاعات بانکی در پوشش بازی‌های رایانه‌ای هشدار می‌دهد

بازی در زمین مجرم فیشینگی

عاشق بازی‌های رایانه‌ای بود. هربازی که دوستانش انجام می‌د‌ادند یا جدید بود یا خبر جدیدی در مورد آن می‌شنید، سریع آن را می‌خرید یا نصب می‌کرد تا بتواند بازی کند. آن‌قدر بازی کرده بود که در اغلب بازی‌ها استاد شده بود و دیگر بازی‌های ساده راضی‌اش نمی‌کرد. احساس می‌کرد تمام بازی‌ها در موتورهای جستجو وجود ندارد و به توصیه یکی از دوستانش تصمیم گرفت در اینستاگرام صفحه جدیدی باز کند تا با فروشندگان بازی‌ها بیشتر آشنا شود.
کد خبر: ۱۲۴۲۶۶۰

حساب کاربری‌اش را که در اینستاگرام فعال کرد، بدنبال کاربران یا صفحاتی بود که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کردند.
بعد از وارد کردن هشتگ‌های مختلف در قسمت جستجوی اینستاگرام، چندصفحه مرتبط با بازی رایانه‌ای پیدا و آنها را دنبال‌کرد. بابک می‌گوید:« صفحات مختلفی بازی‌های رایانه‌ای می‌فروختند که به نظرم جالب نبودند تا این‌که یکی از آنها توجهم را جلب‌کرد. صفحه خاص آن پسر جوان نشان می‌داد به تمام بازی‌های رایانه‌ای دسترسی دارد. با او چت کردم و بازی جدید خواستم. او هم گفت اول باید به حسابم پول واریزکنی. بعد هم لینکی برایم ارسال کرد وگفت فقط با استفاده از این لینک پول بریز تا بازی را برایت بفرستم. من هم طبق گفته او عمل‌کردم.»
بابک بعد از ورود به درگاه بانکی که مدیر صفحه اینستاگرامی اعلام کرده بود، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کرد، اما عملیات بانکی موفق نبود و نتوانست مبلغ درخواستی را به حساب او واریز کند. پس از چند بار تلاش ناموفق دیگر، از درگاه بانکی خارج شد تا به کارهایش برسد.
او ادامه می‌دهد: «فردای آن روز باز هم مشغول بازی کردن بودم که یک پیامک بانکی از بانکم برایم ارسال شد و متوجه شدم مبلغ 14 میلیون و 600 هزار ریال از حساب بانکی من کسر شده است. من از روز قبل که وارد درگاه بانکی شده بودم تا روز بعد از آن، حتی از خانه هم خارج نشده بودم، چه برسد به این‌که چنین خریدی هم انجام داده باشم. به بانکم مراجعه کردم و موضوع را با آنها درمیان گذاشتم. از من پرسیدند آیا خرید اینترنتی غیر ایمن داشته‌ام که گفتم قرار بود یک بازی رایانه‌ای از فردی خریداری کنم، اما عملیات بانکی ناموفق بود و نتوانستم پول واریز کنم. به من گفتند آن درگاه بانکی جعلی بوده و در واقع در دام فیشینگ یک کلاهبردار گرفتار شده‌ام. پس از آن به پلیس فتا مراجعه و شکایت‌کردم.»
پس از ثبت شکایت بابک، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت و بررسی‌های خود را در این زمینه آغاز کردند. پس از انجام تحقیقات فنی و با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای تهران، هویت متهم که جوانی 25 ساله و ساکن حوالی خیابان ناصرخسرو تهران بود، شناسایی و متهم به پلیس فتا احضار شد. متهم وقتی در برابر شواهد و مدارک کلاهبرداری خود قرار گرفت، به جرمش اعتراف کرد و گفت که هدف از این کارش، سوءاستفاده از سادگی برخی کاربران و کسب مال نامشروع بود.

درگاه جعلی، تله کلاهبرداران
سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به کلاهبرداری از طریق لینک‌های درگاه پرداخت جعلی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: به شهروندان عزیز توصیه می‌کنیم برای خرید اینترنتی نیازمندی‌های خود، حتما از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، استفاده کنند.
مردم برای خریدهای اینترنتی خود هیچ‌گاه نباید به کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده و از آنها خرید کنند.
فیشینگ، تکنیک سرقت هویت در شبکه اینترنت است و فیشرها از روش های مختلف، کاربر را به سمت صفحات شبیه‌سازی شده بانک‌ها یا سایر سرویس‌ها هدایت کرده و اطلاعات شخصی مانند شماره کارت بانکی، نام کاربری، کلمه عبور و تمام اطلاعات لازم برای برداشت از حساب را سرقت می‌کنند.
با فعال کردن رمز یکبار مصرف مجرمان در استفاده از این حربه ناکام می‌مانند. به همین خاطر پلیس همیشه به مشتریان بانک توصیه کرده از رمزهای یک بار مصرف استفاده کنند. همچنین عملیات خرید اینترنتی یا خرید با کارت از دستفروشان را با کارتی انجام دهند که موجودی آن کم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها