صلح با طالبان به یکی از نیازهای انتخاباتی ترامپ در سال 2020 میلادی تبدیل شده است

دفن دوباره رویای ترامپ در بگرام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که در سفر اخیر خود به افغانستان و دیدار با نظامیان اشغالگر آمریکایی در پایگاه بگرام، بر لزوم صلح با طالبان تأکید و آن را در دسترس دانسته بود، بار دیگر با تأخیر در این پروسه مواجه شده است! ترامپ حدود دو هفته قبل در سخنرانی خود در پایگاه بگرام مدعی شده بود طالبان به تنهایی خواستار صلح با ایالات متحده آمریکاست و واشنگتن نیز این درخواست را اجابت کرده است. با این حال بر همگان مسجل است صلح با طالبان به یکی از نیازهای انتخاباتی ترامپ در سال 2020 میلادی تبدیل شده و رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از این مؤلفه برای تقویت مواضع سیاست خارجی خود استفاده کند.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۵۱

مذاکرات در تعلیق
ترامپ حدود دو هفته قبل، در حالی از صلح با طالبان سخن گفته بود که در تابستان امسال و پس از وقوع یک انفجار گسترده در کابل، پایتخت افغانستان، رئیس جمهور آمریکا صلح با طالبان را غیر قابل دسترس و مرده دانسته بود. ترامپ پس از وقوع انفجارهای گسترده تابستان امسال در کابل، در توییتی مدعی شد قرار بوده در کمپ دیوید با هیأتی از طالبان دیدار کند، اما چون این گروه اخیراً در کابل بمبی منفجر کرده، او از انجام این دیدار منصرف شده است.در هر حال، ترامپ دو هفته قبل، در تغییر موضعی آشکار از صلح با طالبان و در دسترس بودن آن سخن گفت! با این حال به نظر می‌رسد وقوع ماجرایی دیگر، بار دیگر این پروسه را به تأخیر انداخته است.
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان در این خصوص می‌گوید: مذاکرات واشنگتن با گروه طالبان به دلیل حملات انتحاری متوقف شده است. پس از حمله انتحاری در بیرون از پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام که منجر به کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 70 نفر شد، مذاکرات با طالبان فعلاً متوقف شده است.
با این حال، مقامات آمریکایی این بار از مرگ مذاکرات سخنی به میان نمی‌آورند! توضیحات خلیل زاد در صفحه توئیتری‌اش نشان می‌دهد که مقامات کاخ سفید (به‌خصوص ترامپ) همچنان مشتاق صلح با طالبان هستند: با طالبان دیدار کردم، خشم خود درباره حمله به بگرام را ابراز داشتم. ما وقفه کوتاهی در مذاکرات ایجاد می‌کنیم تا آنها با رهبر خود درباره این موضوع ضروری مشورت کنند. اظهارات خلیل‌زاد نشان می دهد این بار بر خلاف تابستان امسال، دونالد ترامپ قصد ندارد حتی به صورت ظاهری، خود را بی نیاز به صلح با طالبان نشان دهد! همان‌گونه که اشاره شد ترامپ به شدت در انتظار تحقق مولفه‌ها و فاکتورهایی است که بتواند آنها را در فضای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده به سود حزب جمهوریخواه و شخص خود خرج کند.
صلح در بن بست
گدایی صلح از طالبان در حالی صورت می‌گیرد که افشای دروغ پردازی‌های اخیر مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در جنگ افغانستان، قدرت مانور کاخ سفید در این کشور جنگ زده و محروم را به شدت محدود کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست به ۲۰۰۰ صفحه اسناد محرمانه دولت آمریکا درباره جنگ افغانستان دست پیدا کرده است.
اسنادی که نشان می‌دهد چطور طی ۱۸سال گذشته دولت‌های مختلف در کاخ‌سفید برای وارونه نمایی طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا حقایق را از مردم این کشور پنهان کرده‌اند. در این معادله، جورج واکر بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ هر سه متهم هستند. در چنین شرایطی تمرکز افکار عمومی جهان و حتی آمریکا بر رفتار کاخ سفید و به‌خصوص دولت ترامپ در افغانستان دو چندان شده است. موضوعی که رئیس جمهور ایالات متحده و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور را به شدت مستاصل ساخته است.

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها