راهنمای خرید انار و هندوانه در آستانه شب یلدا

صد دانه یاقوت

انار از دیرباز با زندگی ما ایرانی‌ها عجین بوده و است. اسناد کهن تاریخی نشان می‌دهد ایرانیان هنگام انجام آیین‌های دینی، چوب درخت انار را می‌سوزاندند یا هنگام انداختن سفره، تکه‌ای از چوب انار کنار سفره قرار می‌دادند؛ چرا که دانه‌های عقیق مانند این میوه را نشانه برکت و باروری می‌دانستند. امروزه هم ذره‌ای نسبت به گذشته از میزان ارادت مردم کشورمان به این میوه خوشمزه پاییزی کم نشده است. گواه این حرف هم آمار باغات زیر کشت انار که 69 هزار هکتار است و به صورت تقریبی از هر باغ 14 هزار و 500 کیلوگرم برداشت می‌شود و از این میزان تنها 13 هزار و 500 تن انار صادر شده است؛ یعنی باقی محصولات به مصرف داخلی می‌رسد. شب یلدا نزدیک است، اگر می‌خواهید وقتی کارد به شکم انار زدید، سرخی خونش ظرف میوه‌تان را سرخ کند، این راهنمای خرید برای شما نوشته شده است.
کد خبر: ۱۲۴۲۴۵۱

انواع انار

انار را می‌توان از نظر مزه به سه دسته انار شیرین، ملس (میخوش)، ترش، از نظر پوست به دو دسته پوست نازک و پوست کلفت، از نظر رنگ دانه‌ها به سه دسته قرمز، سفید و گلی و در نهایت از نظر رنگ پوست به پنج دسته زرد، گلی، سبز، قرمز و سیاه تقسیم کرد. اما ترکیب هر‌کدام از این خصوصیات با خصوصیات دیگر، می‌شود نوع خاصی از این میوه. به همین خاطر هم 760 نوع انار با خصوصیات ظاهری و طعم‌های مختلف در ایران وجود دارد. جالب است بدانید از این 740 نوع حدود 110 گونه مختلف این میوه در شهر ساوه کشت می‌شود.

انار خوب را بشناسیم

پوست: پوست این میوه مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید. پوست انار باید صاف باشد؛ یعنی هیچ‌گونه لک یا سوراخ روی پوست وجود نداشته باشند. وجود لک خبر از گندیدگی دانه‌های چسبیده به پوست دارد. سوراخ روی پوست هم یا نشانه کرم خوردگی یا گواه تلاش نافرجام پرندگان برای رسیدن دانه‌های شیرین داخل انار است.
کلاهک: کلاهک را به‌خوبی بررسی کنید. کلاهکی که رشته‌های داخل آن ریخته باشد نشان‌دهنده این است که زمان زیادی از چیدن انار گذشته و میوه‌ای که شما در دست دارید تازه نیست. همین موضوع باعث می‌شود احتمال گندیدگی داخل میوه بالا برود. کلاهک‌ها خیلی ساده کرم خوردگی داخل انار را نشان می‌دهند. فقط کافی است به رنگ داخل آن توجه کنید، اگر سیاه بود شک نکنید انار مورد نظر دچار آفت کرم گلوگاه شده و قابل‌خوردن نیست.
دانه: خرید هر میوه سربسته‌ای یک نوع ریسک محسوب می‌شود. اما چه اشکالی دارد ؟ هنگام خرید یک دانه انار را پاره کنید و دانه‌هایش را آزمایش کنید. هسته‌های انار نباید سفت باشد و باید به راحتی با دندان خرد شود. هرچقدر میزان سفتی دانه‌ها بیشتر باشد یعنی انار بی کیفیت‌تر و کهنه‌تر است. این نوع انارها به دلیل این‌که زمان زیادی طول کشیده تا از باغ به‌دست مشتری برسد آب خود را از دست داده و معمولا دانه‌های آبداری ندارد. از طرفی دانه‌ها باید همگی یکدست و یکرنگ باشد. اگر دیدید نیمی از آن سرخ و نیم دیگر سفید باقی مانده یعنی زودتر از موعد چیده شده‌ است.

کدام رنگ، کدام مزه؟

انار آقا مندلی، آلک شیرین و دانه سیاه ساوه معروف‌ترین انارهای این منطقه است و پوست شفاف و روشنی دارد و دانه‌ها تماما آبدار و شیرین است. اما این‌که چطور می‌شود انار شیرین را از انار ترش تشخیص داد خیلی راحت می‌توانید از روی رنگ رخساره به سر درون این میوه در بسته پی برد؛ این‌که هر چقدر پوست انار روشن‌تر باشد انار شیرین‌تر است. انارهایی که پوست آنها قرمز روشن یا سفید با رگه‌های قرمز هستند جزو انارهای ملس قرار می‌گیرند در حالی که هرچقدر این رنگ دانه‌های روی پوست بیشتر باشد طعم ملس آن به طعم ترش نزدیک‌تر می‌شود. انارهایی که رنگ سرخ هم دارند تکلیفشان مشخص است، حتما هنگام خوردن این نوع انار یک نمکدان کنار دستتان بگذارید. البته به یک نکته هم توجه کنید، گونه‌ای از این میوه رنگ بسیار تیره‌ای دارد که به انار سیاه معروف است. انار سیاه برخلاف پوست تیره‌اش دانه‌های شیرینی دارد و بیشتر از نظر خواص درمانی که دارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

چه موقع بخریم‌؟

بسیاری از انارها به انارهای تابستانی معروفند. پوست کلفت و دانه‌های شیرین دارند. آلک هم نوعی انار است که زودتر از انارهای دیگر می‌رسد، رنگ پوستش روشن و دانه‌های ملس ـ ترش دارد. از نظر شکل ظاهری هم گلویی کشیده و پوست کلفتی دارد. این انارها معمولا با رسیدن فصل پاییز چیده می‌شود. اما اناری که شما از 25 مهر تا اوایل آبان در بازار می‌بینید جزو خوب‌های خانواده انارها هستند. اناری که از 15 مهر ماه کار چیدنش آغاز می‌شود و ده روزی درون انبارها می‌ماند تا به فروش برسد بیشترین میزان مرغوبیت از نظر طعم را داراست، چرا که در این مدت ده روز خوب رسیده و دانه‌ها همه یک‌رنگ هستند.

چند بخریم؟

شما انار رسیده را از باغ می‌توانید کیلویی 1500 تومان خریداری کنید، اما اگر سری به میوه‌فروشی‌های سطح شهر یا بازارهای میوه و تره‌بار بزنید شاید از تنوع قیمت آن کمی تعجب کنید. چرا که قیمت انار صادراتی درجه یک که هر کدام حدودا 500 گرم است، تا کیلویی 20 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. اما قیمت معمول آن در میادین میوه و تره‌بار از کیلویی3000 تا 7000 تومان بسته به نوع آن متفاوت است.

کدام انار را آبلمبو کنیم؟

اگر دانه‌های انار معده‌تان را دچار چالش می‌کند مجبورید از خیر تماشای زیبایی دانه‌ها و لذت دانه کردن انار بگذرید و آن را آبلمبو کنید. انار پوست نازکی که برجستگی دانه‌های آن از روی پوست قابل مشاهده باشد مخصوص آبلمبو کردن است. البته پوست آن نباید دچار خشکی بیش از حد شده باشد، منفذی نداشته و چروک نباشد. انار پوست کلفت هم اصلا برای این کار مناسب نیست. فکر کنید دارید انار را آبلمبو می‌کنید و پوستش بترکد. این‌طوری هم میوه را هدر داده‌اید هم لکه‌ای که روی لباس‌تان ایجاد شده یا اصلا پاک نمی‌شود یا به سختی پاک خواهد شد.

​​​​​​​کاشت یک درخت انار در باغچه
برای پرورش انار شما به آب و هوای نیمه گرمسیری و خاک پوک و نمناک نیاز دارید. به‌جز در مناطقی با زمستان سرد و طولانی، این درخت قابلیت سازگاری با آب و هوای بهاری آفتابی و تابستانی گرم را دارد.
درخت انار نسبت به سرما شدیدا حساس است و در دمای کمتر از 12ــ درجه سانتیگراد که بیش از دو روز استمرار یابد قسمت هوایی آن از بین رفته و در شرایط دمایی سردتر حتی ریشه درخت نیز آسیب‌دیده و از بین خواهد رفت. درست است که درخت انار شرایطی مثل خاک ضعیف، خشکی و یخبندان‌های کوتاه‌مدت را تحمل می‌کند، اما این وضعیت مستقیما روی محصول درخت اثر می‌گذارد و شاهد میوه بی‌کیفیت روی درخت خواهید بود. انار از دو روش کاشت نهال و کاشت دانه تکثیر می‌شود. شاید برایتان جالب باشد اگر دانه‌های اناری که کاملا رسیده باشد را درون خاک بکاریم این دانه‌ها با نگهداری‌های ویژه کم‌کم تبدیل به نهال می‌شود. وقت مناسب برای کاشت نهال هم زمانی است که درختان به خواب رفته‌اند. برای تهیه نهال ریشه‌دار باید حدود 3000 تومان برای هر قطعه پرداخت کنید، اما اگر بخواهید از روش قلمه‌زنی برای کاشت درخت انار استفاده کنید بهتر است قلمه را از باغ‌های مرغوب که قیمت کمتری هم دارد تهیه کنید. قیمت قلمه از 5000 تومان شروع می‌شود.
هر درخت انار پنج سال به نگهداری نیاز دارد، تا به بار بنشیند و اگر مراقبت‌های ویژه را انجام داده باشید می‌توانید انتظار برداشت 25 تا 30 کیلو انار از یک درخت را داشته باشید.

الهام فیروزبخت / روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها