نگاهی به آمار و ارقامی که پس از 15هفته از لیگ برتر به‌جا ماند

تیم‌ها تا اینجای لیگ

بدون آن‌که تکلیف قهرمان نیم‌فصل مشخص شود، بدون آن‌که سپاهان و نفت مسجد سلیمان ببازند، بدون آن‌که شاهین بوشهر و گل‌گهر سیرجان ببرند، با شش بازی معوق که طبق اعلام سازمان لیگ قرار است در روزهای سوم، ششم و هفتم دی ماه برگزار شوند، لیگ برتر به نیم‌فصل رسید. در این نیمه لیگ، چهار مربی یا خودشان استعفا کردند یا از کار برکنار شدند، اولی وینگو بگوویچ در گل گهر، دومی عبدا... ویسی در شاهین بوشهر، سومی مصطفی دنیزلی در تراکتور و چهارمی هم فراز کمالوند در پارس جنوبی جم. تکلیف آندره‌آ استراماچونی که هنوز مشخص نیست و شاید پنجمین مربی باشد که نیمکت‌های لیگ نوزدهم را ترک می‌کند. در این بین علیرضا منصوریان و ابراهیم صادقی هم با توجه به نتایج نه‌چندان مطلوب ذوب‌آهن و سایپا، حال و روز خوشی ندارند و بیشتر از سایر مردان نیمکت، در خطر بیکاری قرار دارند. مثلث قهرمانی فعلا در سیطره سه تیم استقلال، سپاهان و پرسپولیس است و دو تیم صنعت نفت و شهرخودرو هم نزدیک‌ترین تیم‌ها به مدعیان بالای جدول هستند. آنچه در ادامه می‌آید نگاهی است آماری به هفته پانزدهم و کل نیم‌فصل اول لیگ برتر.
کد خبر: ۱۲۴۲۳۵۱

پرسپولیس، بهترین تیم 5 هفته اخیر
با چهار پیروزی و یک شکست، تیم کالدرون، بهترین تیم در پنج بازی آخر تیم‌ها به شمار می‌رود. پرسپولیس تنها تیمی است که در پنج بازی اخیرش، صاحب 12 امتیاز شده است.
بعد از پرسپولیس، استقلال با سه برد و دو تساوی، صاحب 11‌امتیاز شده است. نکته جالب این رده‌بندی، قرار گرفتن ماشین‌سازی در رده سوم است. تیم رسول خطیبی، با سه برد، یک تساوی، یک باخت و 10 امتیاز، سومین تیم برتر لیگ در پنج هفته اخیر به شمار می‌رود. در این رده‌بندی صنعت نفت هم با کسب 10 امتیاز و تفاضل کمتر در رده چهارم قرار دارد و سپاهان با نفت مسجد سلیمان هم هر دو صاحب 9‌امتیاز شده‌اند. ضعیف‌ترین تیم پنج هفته اخیر هم کماکان شاهین بوشهر است. شاهینی‌ها از پنج بازی آخرشان فقط یک امتیاز کسب کردند!

قهرمان نیم‌فصل؟
اگر سپاهان در بازی معوقه صنعت نفت را در آبادان شکست بدهد و پرسپولیس با اختلافی بیش از 4 گل نساجی را نبرد، سپاهان قهرمان نیم‌فصل می‌شود.
اگر سپاهان مقابل صنعت نفت متوقف شود، پرسپولیس با پیروزی مقابل نساجی مازندران در تهران قهرمان نیم‌فصل می‌شود.
اگر سپاهان و پرسپولیس، هر دو در بازی‌های معوق امتیاز از دست بدهند، استقلال با تفاضل گل قهرمان نیم‌فصل می‌شود.
اگر صنعت نفت با اختلاف 17 گل سپاهان را شکست بدهد، قهرمان نیم‌فصل می‌شود (فقط روی کاغذ!)

13 گل در 16 بازی
از ابتدای لیگ، فقط در پنج هفته، میانگین گل‌های زده در هر بازی به عدد 2 رسید. لیگ نوزدهم تا اینجای کار، یکی از کم‌گل‌ترین ادوار لیگ برتر است. در کل تا اینجای فصل و در 122 بازی، 222 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده است که میانگین 1.81 گل در هر بازی را نشان می‌دهد.

آقای کلین شیت؛ پیام نیازمند

برتری 2 بر صفر سپاهان مقابل پیکان، پیام نیازمند را به صدر جدول دروازه‌بان‌ها برد. او برای دهمین‌بار در نیم‌فصل اول دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا با 10 کلین شیت در 14 بازی، رکورد جالب توجهی را به نام خودش ثبت کند. تنها دروازه بانی که می‌تواند در نیم‌فصل اول رکورد پیام نیازمند را بشکند، رشید مظاهری است. رشید در 13 بازی تراکتور، 9 بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته و اگر در دو بازی معوق تراکتور، مقابل پیکان در تهران و شهر خودرو در تبریز، گلی نخورد به رکورد 11 کلین شیت در نیم‌فصل اول می‌رسد. البته سپاهان هم در بازی معوقه‌اش باید در آبادان به مصاف صنعت نفت برود و پیام نیازمند اگر در آن بازی دروازه‌اش را بسته نگه دارد، می‌تواند رکورد 11 کلین شیت در 15 بازی را به نام خودش به ثبت برساند. نزدیک ترین دروازه‌بان به پیام نیازمند و رشید مظاهری، شهاب گردان است که در 15 بازی فولاد، 9 بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته است.

آقای گل و پاس گل؛ مهدی قائدی

روزی که پیراهن شماره 10 استقلال را به او دادند، قول داد در این فصل حداقل ده بار برای آبی‌ها گلزنی کند؛ حالا فقط یک نیم‌فصل از لیگ برتر را سپری شده و مهدی قائدی با زدن 8 گل و دادن 5 پاس گل، هم بهترین گلزن لیگ است و هم بهترین پاسور لیگ. مهدی قائدی اولین گلش را در هفته سوم لیگ برای آبی‌ها زد و این تعداد را با گلی که این هفته به شاهین شهرداری بوشهر زد، به عدد 8 رساند. مهدی قائدی یک پاس گل هم در همین بازی با شاهین، به شیخ دیاباته داد تا در جدول آقای پاس گل‌ها هم با 5 پاس گل، بالاتر از وریا غفوری در صدر قرار بگیرد. استقلال در این نیم‌فصل با 15 گل خورده هشتمین خط دفاع ضعیف لیگ برتر را دارد، اما به لطف درخشش زوج تهاجمی مهدی قائدی و شیخ دیاباته و زدن 32 گل، فعلا در صدر جدول قرار دارد.

آمارهای هفته پانزدهم

پرسپولیس برای اولین بار در این فصل به رکورد 3 برد متوالی در لیگ برتر رسید.
(سایپا صفر - پرسپولیس 2)
سپاهان بعد از 3 تساوی متوالی به برد رسید. (سپاهان 2 - پیکان صفر)
شهرخودرو برای اولین بار در این فصل در 4 بازی متوالی پیروز نشد. (نساجی صفر - شهرخودرو صفر)
نفت مسجد سلیمان به رکورد 15 بازی بدون باخت در لیگ برتر رسید. (پارس یک - نفت مسجد سلیمان یک)
تراکتور بعد از 5 بازی، طعم برد را چشید. (تراکتور یک - فولاد صفر)
ماشین‌سازی بعد از 6 بازی طعم شکست را چشید. (صنعت نفت آبادان یک - ماشین‌سازی صفر)
نساجی و پارس جنوبی برای دهمین هفته متوالی از کسب پیروزی باز ماندند.
سایپا برای دوازدهمین هفته متوالی از کسب پیروزی باز ماند.
گل گهر برای چهاردهمین هفته متوالی از کسب پیروزی باز ماند. (گل‌گهر سیرجان صفر - ذوب‌آهن صفر)
شاهین بوشهر برای پانزدهمین هفته متوالی از کسب پیروزی باز ماند.
(استقلال 4 - شاهین یک)

برنامه هفته شانزدهم
پنجشنبه 28 آذر
استقلال - ماشین‌سازی (15:15)
تراکتور - نفت‌ مسجد سلیمان (15:30)
سپاهان - شاهین شهرداری‌ (16:25)
پارس جنوبی جم - پرسپولیس (17:30)
جمعه 29 آذر 1398
نساجی - گل گهر (15:00)
سایپا - ذوب آهن (15:15)
شهر خودرو - پیکان (15:45)
صنعت نفت - فولاد (16:40)
نتایج دور رفت قبل از برنامه آمده‌است.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها