گفت‌وگو با چند نفر از اساتید امضاکننده بیانیه موسوم به 777 نفر

به آغوش مردم برگردید

۷۷۷ نفر از اعضای جنبش استادی دانشگاه‌ها با صدور یک بیانیه، به نامه‌ای که پس از اغتشاشات آبان از سوی ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان نوشته و در آن از اغتشاشگران حمایت شده بود انتقاد کردند. امضاکنندگان این بیانیه با نقد اتهامات ناروا به جمهوری اسلامی، ادعاهای نویسندگان نامه 77 نفره را از وجوه مختلف نظری، سیاسی و اجتماعی مورد نقد و ابطال قرار داده‌اند. منظور صادرکنندگان این بیانیه، 77 چهره‌ اصلاح‌طلبی است که چند روز پس از اغتشاشات آبان در حالی که کشورهای غربی در حال حمایت از آشوب‌طلبان بودند بیانیه‌ای منتشر کردند که محتوای آن بی‌شباهت به بیانیه‌های کشورهای غربی و اپوزیسیون خارج از کشور نبود. این 77 نفر در متن نامه خود، نظام را به تصمیم‌گیری در پستوهای حکومتی، بی‌توجهی به حاکمیت قانون و ارکان قانون اساسی و انکار حق آگاهی و مشارکت مردم و نمایندگان واقعی آنها در اداره عمومی کشور متهم کردند. آنها همچنین با ادبیات تندی از اقدامات نظام در مقابل اغتشاشگران انتقاد کردند و پس از آوردن دلایل ریز و درشت در توجیه ادعاهایشان نهایتا حرف اصلی خود را مطرح کردند و از مسؤولان خواستند با عادی‌سازی روابط خارجی، بساط تحریم‌ها را جمع کنند. اما اکنون 777 استاد دانشگاه در پاسخ به این ادعاها نوشته‌اند: متهم‌کردن نظام جمهوری اسلامی به «واکنش خشونت‌آمیز نسبت به مردم» از سوی نویسندگان حزبی نامه؛ بر این پیش‌فرض‌های غلط استوار است که اغتشاشگرانی که اموال خصوصی و عمومی را تخریب، امنیت ملی را مختل و سلاح‌های سرد و گرم در اختیار داشته و دست به قتل زدند، «مردم» بودند! آری، نظام اسلامی در برابر تخریب سبعانۀ اغتشاشگران و پس از هشدار‌های فراوان، «پاسخ قاطع» داد، اما، آیا شروع‌کننده خشونت در برابر همان دشنه به دستان، نظام اسلامی بود؟! وانگهی، کدام نظام سیاسی در جهان را سراغ دارید که در مقابل «سلب امنیت از جامعه» و «راه‌اندازی جنگ شهری»، ملایمت به خرج می‌دهد؟! ثالثاً، آیا «اغتشاشگران مسلح اجیرشده»، همان «مردم معترض کوچه و خیابان» مورد نظر نویسندگان بودندکه در برابر بی مهارتی تکنوکرات‌ها و عقیمی راه حل‌های پسا برجامی گفته شده، لب به اعتراض گشودند؟! در ادامه بیانیه این 777 استاد دانشگاه آمده است: به‌راستی، چرا ۷۷ نویسنده نامه منتشره، منافع سیاسی خویش را بر منافع ملی ترجیح داده و از هر فرصتی ولو صف آرایی تفنگ به‌دستان و فعالان جنگ‌های خیابانی برای بازسازی اعتبار و منزلت مبانی نظری و وجاهت زود گذر اجتماعی سوخته شده و ازدست‌رفتۀ خویش، سوءاستفاده می‌کنند؟! امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند:‌ از این افراد می‌خواهیم تا به دامان ملت بازگشته و راهی را که پیشتر گروهک‌های ضدخلقی رفتند نپیمایند. جام‌جم در گفت‌وگو با برخی از اساتید دانشگاه که این بیانیه را امضا کرده‌اند درباره ابعاد مختلف این بیانیه گفت‌وگو کرده است:
کد خبر: ۱۲۴۲۳۳۷

تاکید بر استفاده از توانمندی داخلی
اقبال شاکری
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر
مردم باید بدانند که در داخل کشور ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد و در عین حال افراد برجسته‌ای هستند که می‌توانند این توانمندی‌های بالقوه را بالفعل کنند که به این واسطه وضعیت معیشتی مردم بهبود یافته و دست واسطه‌ها و سوداگرانی که دل در گرو کمک‌های خارجی دارند کوتاه شود.با انتشار این بیانیه اعلام کردیم ما خیل عظیمی از اساتید دانشگاه هستیم که راه گشایش مشکلات را نشان می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که راهکار 77 اصلاح‌طلبی که نامه را نوشته بودند آدرس غلط و چشم داشت به خارج از کشور برای رفع مشکلات کشور‌است.
ظرفیت‌های موجود در کشورمان جوابگوی نیازهایمان است و 77 اصلاح‌طلبی که چشمشان به خارج است عددی در مقابل خیل عظیم مردمی نیستند و مردم نیز مرام آنها را قبول ندارند.مردم باید بدانند نیروهای قوی در کشور همانگونه که در زمینه‌های دیگر از جمله دفاعی، پزشکی، ورزشی و...قله‌ها را فتح کرده‌اند در عرصه اقتصادی نیز فاتح خواهند بود.

آن 77 نفر ، تخریبگر هستند
محمد سلیمانی/ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت
در بیانیه‌ای که به امضای 777 نفر از اساتید دانشگاه رسیده است اتفاقات اخیر و ناآرامی‌های شکل گرفته در کشور را محکوم و تاکید کردیم که77 اصلاح‌طلبی که از اراذل و اوباش و این نوع اغتشاشگران حمایت کردند همراه ملت ایران نبودند. این نوع اقدامات از سوی این عده برای اولین بار نیست چرا که آنها در فتنه 78، 88 و 96 هم فعال بودند و باز برای چندمین بار ملت ایران با این افراد دچار چالش می‌شود و باز مانند گذشته مردم علیه آنها موضع گرفتند. آنها تلاش کردند اغتشاشگران را به جای مردم ایران جا بزنند، اما ما در این بیانیه درصدد نشان دادن اشتباه آنها بودیم و این‌که نشان دهیم آنها اصلاح طلب نبوده بلکه تخریبگر هستند. این سابقه باید در تاریخ بماند که دانشگاهیان ایرانی در حجم وسیعی در مقابل این نوع تفکری که می‌خواهد راه نفوذ آمریکا را به کشور باز کند ایستاده و خواهد ایستاد.

رویه برخی اصلاح‌طلبان، اوج بی‌رحمی نسبت به مردم است
محمد جواد عامری شهرابی
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر
در ماجراهای اخیر به‌واسطه عدم اقدام کارشناسی دولت، عده‌ای به خیابان آمده و از اعتراضات بحق مردم، سوء‌استفاده کرده و به اموال عمومی آسیب وارد کردند. در این میان اصلاح‌طلبانی که اقدام به نوشتن نامه کردند افرادی هستند که خودشان از حامیان دولت هستند و همچنان با وجود برخی بی‌کفایتی‌ها از آرای خود ابراز پشیمانی نکرده‌اند و موجب حاکم شدن چنین فضایی
شده‌اند.
حال باید به چنین افرادی که مدعی دفاع از حقوق ملت شده‌اند بگوییم که این نحوه اجرای مصوبات نتیجه اقدام خودتان بوده اما حال که مردم ناراحت شده‌اند از این موضوع سوءاستفاده کرده و باز راهکار غلط می‌دهند. از آنها می‌خواهیم که بر استفاده دولت از توان داخلی و به‌کارگیری مردم در جهت رفع مشکلات تاکید کرده و لجبازی را کنار بگذارند، چرا که در این شش سال کارهای بسیاری معطل مانده است و این عده به جای عذرخواهی و تغییر مسیرشان، بر همان روال گذشته خود پافشاری می‌کنند و با تظاهر به دفاع از حقوق ملت از احساسات مردم سوء استفاه می‌کنند.
رویه این افراد نشان می‌دهد در گذشته نیز اشتباه کرده و در حال حاضر نیز باز در فکر اغفال مردم هستند و ملت را با اغتشاشگران یکی می‌دانند. چنین رویه‌ای اوج بی‌رحمی به مردم است و نشان می‌دهد که آنها دلسوز نیستند. برای این عده آنچه اهمیت بسیاری دارد ماندن در قدرت است و مردم برایشان اهمیت چندانی ندارند.

فارغ از خط مشی سیاسی به فکر خدمت به مردم باشیم
امیدعلی مسعودی
عضو هیات علمی دانشگاه سوره
چندی قبل شاهد انتشار نامه‌ای از سوی 77 نفر بودیم که بر اساس دغدغه‌هایی که داشتند متنی را مکتوب و علنی کردند.
انتشار این نامه و طرح برخی مسائل در آن در حالی صورت گرفت که من فکر می‌کنم در شرایط فعلی، نیاز به خردمندی و همبستگی و وحدت بیشتری داریم. مشکل بزرگی که الان وجود دارد مشکل مردم است؛ مشکل بزرگی که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن فرهنگی و سیاسی است. ما همه باید با کمک یکدیگر به شکلی رفتار کنیم که این مسائل حل شود نه این‌که بنیادهای اجتماعی را زیر سوال ببریم و مباحثی را مطرح کنیم که بیشتر تفرقه‌افکنانه است.
باید همیشه به وحدت جامعه فکر کنیم و توجه داشته باشیم که طبق فرمایش حضرت امام (ره)، مستضعفان صاحب انقلاب هستند و ما باید هرکاری از دستمان بر می‌آید برای مستضعفان انجام دهیم. این مساله ربطی به اصلاح‌طلب بودن یا اصولگرا بودن ندارد. خط و جریان سیاسی در این زمینه مهم نیست و مهم این است که همه بتوانند به این مردم خدمت کنند.
زیر سوال بردن نهادها و مقامات در شرایط فعلی خیلی ارجح نیست و ما باید فکر کنیم و ببینیم چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلات مردم به‌ویژه طبقه مستضعف برطرف شود.

محفوظ ماندن حق اعتراض مردم
مجید رضاییان/ عضو هیات علمی دانشگاه سوره
به‌واسطه امضای این بیانیه درصدد اعلام مخالفت خود با هرگونه اقدامی که همراهی با اغتشاش و حرکات غیر قانونی باشد هستیم چرا که معتقدیم نباید اعتراضات بحق مردم زمینه‌ای برای موج‌سواری عده‌ای خودفروخته باشد.
صدای اعتراض مردم باید شنیده شود اما در عین حال با هرگونه موج سواری نیز مخالف هستیم. بالاخص افراد معلوم‌الحالی که روشنفکر مآب هستند و حرکت تخریبی را به جای حرکت مردمی قرار می‌دهند.
البته در عین حال از مسؤولان مربوط نیز انتظار داریم که به اعتراضات بجای مردم توجه لازم را داشته باشند و از تمام توان خود برای حل مشکلات و رفع دغدغه‌های مردم استفاده کنند، همچنین مسؤولان باید نظارت‌های خود را بر قیمت‌ها بطور جدی‌تر و مستمر داشته باشند تا افزایش قیمت بنزین موجب گران شدن سایر اجناس نشود.
باز هم تاکید می‌کنیم که حق اعتراض مردم می‌بایست با در نظر گرفتن چارچوب‌های مسالمت‌آمیز نادیده گرفته نشده و محفوظ باشد و به این ترتیب با حرکات عده‌ای که به‌دنبال جایگزینی اغتشاش به جای صدای مردم هستند مخالف هستیم. در این بیانیه نیز اغتشاشاتی که موجب تخریب اموال مردم می‌شود را محکوم می‌کنیم.
اساتیدی که بیانیه را امضا کرده‌اند اعلام می‌دارند نه‌ تنها باید حق اعتراض مردم به‌رسمیت شناخته شده و صدای مردم به‌وضوح شنیده شود، بلکه لازم است خواسته‌های معیشتی و اقتصادی توده‌های مردم تحقق یابد.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها