پای درددل ساکنان منطقه «کوت‌عبدا...» نشستیم که این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

«کوت عبدا...» را کمک کنید

اینجا کوت عبدا... است، مرکز شهرستان کارون. اینجا هیچ‌کس باران دوست ندارد! بعد از باران، کوت عبدا... بوی گندآب می‌دهد، همه جا تا چشم کار می‌کند می‌شود فاضلاب؛ آب سیاه رنگ بدبویی که از جوی آب بیرون می‌زند، اول کف خیابان را می‌پوشاند و بعد راه می‌افتد سمت پیاده رو، از پیاده‌رو می‌گذرد و می‌رسد پشت در خانه ها! باران که می‌آید، فاضلاب از در خانه‌ها هم می‌گذرد، پا می‌گذارد داخل حیاط‌های کوچک، موزائیک‌های شکسته کف حیاط را یکی یکی می‌بلعد، راهش را می‌کشد سمت راهرو، سرریز می‌شود روی فرش، کف اتاق‌های تو درتو ! اینجا کوت عبدا... است، به وقت آذر 98 و معصومه خنفری، فرماندار کارون به ما می‌گوید کوت عبدا... کلا شبکه فاضلاب ندارد! فاضلاب اما تنها مشکل و درواقع مشکل اساسی مردم این منطقه نیست، چراکه فرماندارشان به ما از ترک برداشتن دیوار خیلی از خانه‌ها خبر می‌دهد؛ اتفاقی که دلیلش پایین آمدن و نشست خاک منطقه‌ای است که ساکنانش خانه‌هایشان را روی آن ساخته اند؛ تالابی که به‌تدریج با خاک پر شد و روی خاک نمدار و سستش، خانه‌ها یکی یکی قد علم کرد و امروز بی‌شک بزرگ‌ترین بلای جان اهالی منطقه است.
کد خبر: ۱۲۴۲۲۶۳

از باران و آبگرفتگی کوت عبدا...، منطقه‌ای که در جنوب بخش شرقی شهر اهواز قرار گرفته و از زمستان سال 91 به مرکز شهرستان کارون تبدیل شده، چند روزی می‌گذرد و هنوز بوی فاضلاب در فضا موج می‌زند! فاضلاب، غلیظ و سنگین، کف خانه خیلی‌ها نشسته و حالا حالاها خیال رفتن و خشک شدن ندارد و این گلایه مردمی است که نمی‌دانند مشکل‌شان را کدام مسؤول و کدام نهاد قرار است حل کند!
مگر ما ایرانی نیستیم؟
پاییز که می‌آید، فصل بارش باران‌ها که شروع می‌شود، جولان فاضلاب هم در کوچه و خیابان‌های کوت عبدا...، به‌خصوص منطقه بزرگی که از گاومیش آباد شروع می‌شود و تا گندمکار ادامه پیدا می‌کند، شروع می‌شود. پای حرف‌های مردم این منطقه که می‌نشینیم، گلایه‌ها مشترک است، صبر خیلی‌ها سرآمده، آن‌قدر که چندبار بپرسند:« مگر ما ایرانی نیستیم؟! مگر توی این کشور زندگی نمی‌کنیم؟!...»
خانزاده یکی از معتمدان کوت عبدا... است. بحث فاضلاب که می‌شود می‌گوید: فاضلاب همیشه هست، همیشه بوده، با کوچک‌ترین بارندگی، فاضلاب بالا می‌آید. مردم ما از نظر بهداشتی در بدترین شرایط زندگی می‌کنند، سلامت‌شان در خطر است.
برای او مشکل فاضلاب مشکلی است که یک جمعیت ده هزار نفری از اهالی منطقه را درگیر کرده، مردمی که از آرامستان کوت عبدا... تا مسجد امام خمینی‌(‌ره) این شهر در حاشیه جاده اصلی و در شهرک بسیج زندگی می‌کنند. خانزاده هم مثل بقیه مردم کوت عبدا... در این مدت مسؤول زیاد دیده؛ مسؤولانی که به بهانه حل مشکل فاضلاب آمده اند و به قول او، با یک کار ظاهری، یک مرهم موقت روی زخم کوت عبدا... گذاشته و رفته‌اند. با باران بعدی، مرهم‌شان بی‌اثر شده و باز این فاضلاب است که بالا زده و راه پیدا کرده به خانه‌های مردم.
حرف‌های او را یک شهروند دیگر ادامه می‌دهد؛ زنی که می‌گوید از سه سال پیش از بدِ حادثه در کوت عبدا... خانه خریده و سه سال است خانه و زندگی‌اش روی فاضلاب است:« از گاومیش آباد تا اوایل گندمکار همیشه همین وضع را دارد، اینجا یک منطقه مسکونی است، اما شما بگو کدام انسانی در این شرایط می‌تواند زندگی کند؟! اینجا همه ما پروانه ساخت از شهرداری داریم، قبض آب و برق داریم، اما اصلا از خدمات شهری خبری نیست! اینجا هم جزوی از ایران است...چرا رسیدگی نمی‌کنند؟!»
اینجا همه مریض و بیمارند
کوت عبدا... برای اهالی‌اش فقط اسم شهر دارد، فقط در نامه‌ای اداری، مرکز شهرستان است و این گلایه مردمی است که مدت‌هاست رنج زندگی در این منطقه را به جان خریده‌اند: « مگر ما ایرانی نیستیم؟! چرا به داد ما نمی‌رسند، فرمانداری جواب ما را نمی‌دهد، شهرداری و اداره آب و فاضلاب هم ما را دست به سر می‌کنند! آنقدر فاضلاب آمده توی خانه‌هایمان که دیگر هیچ وسیله سالمی برایمان نمانده، بچه‌هایمان مریض شده‌اند، خودمان مریضیم و هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد!» این هم گلایه‌های یک شهروند دیگر است، شهروندی که می‌گوید خانه‌اش داروخانه شده از بس بچه‌هایش را برای مشکل عفونی و پوستی دکتر برده...
پاسکاری مشکل فاضلاب بین مسؤولان
در خوزستان، در اهواز و کارون و حوالی‌اش وقتی حرف فاضلاب و مردم و مسؤولان به میان می‌آید، همیشه نبودن زیرساخت می‌شود بهترین بهانه برای از سر بازکردن معضل؛ برای‌شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیتی که به عهده خیلی‌هاست و نادیده گرفته می‌شود. اینجا در کوت عبدا... هم هرچقدر مسؤولان و دست‌اندرکاران شهرداری بگویند که زیرساختی وجود ندارد و پمپ‌های تخلیه فاضلاب ضعیف هستند و آنها مسؤول اداره آب‌های سطحی هستند نه ساخت شبکه فاضلاب، هرچقدر هم مسؤولان اداره آب و فاضلاب بگویند که سرریز آب‌های سطحی باعث بالا آمدن فاضلاب می‌شود، باز مشکل همچنان پابرجاست و اهالی هربار که باران می‌بارد یک جنگ تن به تن را با فاضلاب شروع می‌کنند! بهانه‌ای که باعث می‌شود با شهرداری و اداره آب و فاضلاب کوت عبدا... تماس بگیریم، تماس‌هایی بی‌نتیجه که راه به جایی نمی‌برد. در نهایت این همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی است که به ما از بی‌تدبیری مسؤولان مرتبط شهری برای حل مشکل فاضلاب می‌گوید. ادامه مطلب را در ستون سمت راست (تکمیلی ) بخوانید.

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها