مدیرعامل جوانی که پس از تجربه در آن سوی مرزها در حال انتقال دانش به کشور است

بازاریابی دیجیتال بر پایه هوش مصنوعی

وقتی از فرار مغزها صحبت می‌کنیم، بد نیست گاهی از« قرار مغزها» در ایران نیز صحبت کنیم. مغزهای ایرانی که پس از کسب تجربه در کشورهای مطرح جهان در حوزه فناوری اطلاعات و پس از تحصیل علم به کشور باز می‌گردند تا بتوانند مشکلی را حل کنند. علی سمر، مدیرعامل یکی از استارتاپ‌های کشور، جوان ایرانی است که پس از سال‌ها تحصیل و فعالیت در خارج از کشور حالا در حال بومی‌سازی استفاده از هوش‌ مصنوعی در حوزه بازاریابی دیجیتال است. او وقتی به ایران برمی‌گردد، فرصت‌های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد. می‌گویند هرجا مشکلی باشد می‌توان یک کسب‌وکار نوپا ایجاد کرد و آنها سگمنتینو را با هدف یکپارچه‌سازی و خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی راه‌اندازی می‌کنند. اما هوش مصنوعی چگونه به کمک کسب‌و‌کارهای نوپا می‌آید؟
کد خبر: ۱۲۴۲۲۴۰

خودکارسازی فعالیت‌ها
هر رفتار یک کاربر در فضای دیجیتال فرصتی است مناسب برای افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند. هر رفتار، یک داده یا زنجیره‌ای از داده‌هاست که در کنار هم می‌تواند موجب شناخت شود. این روزها شناخت مشتریان و ارائه محتوای مناسب و متناسب به آنها که از یک سو مورد علاقه کاربر باشد و از سوی دیگر نیازی از او را برطرف کند راهکار مناسبی در فضای بازاریابی دیجیتال است. صفحات سایت‌ها، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، گجت‌های پوشیدنی و... هر کدام داده‌های خاصی را تولید می‌کنند که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند موجب شناخت مناسب از کاربران در فضای دیجیتال شود. هوش مصنوعی با هدف ساده شدن زندگی مورد توجه قرار گرفته است. خودکارسازی فعالیت‌ها یکی از محصولات هوش مصنوعی است که می‌تواند کمک شایانی در کاهش فعالیت‌های انسانی در مسیر بهبود فرآیندها داشته باشد. استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی دیجیتالی این روزها بسیار مطرح است. هوش مصنوعی به شیوه‌های مختلفی در بازاریابی دیجیتالی تاثیرگذار است. از موتورهای جست‌وجوگر گرفته تا سایت‌های فروش محصولات همه نیازمند شناسایی دقیق کاربران و رفتار آنها هستند. هرچقدر دانش یک کسب‌وکار نسبت به مخاطبان خود بیشتر باشد بهتر می‌تواند خدمات و محصولات خود را برای آنها شخصی‌سازی کند. فرض کنید قرار است یک پیامک برای پیشنهاد یک سفر به شما ارسال شود، اگر کسب‌وکار با علایق شما آشنا باشد و بر اساس رفتار شما در فضای دیجیتال مانند جست‌وجوهای قبلی شما، مشاهده صفحات مختلف سایت‌ها و... شما را اهل سفرهای زیارتی تشخیص دهد، بهتر است سفر تخفیفی به یکی از شهرهای زیارتی مانند مشهد را به شما پیشنهاد کند. اما همین کسب‌وکار احتمالا به دوست شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده شما براساس علاقه‌مندی‌هایش سفر سیاحتی کیش یا قشم را با یک تخفیف ویژه پیشنهاد می‌کند. هوش‌ مصنوعی با جمع‌آوری دقیق داده‌ها و سپس بررسی و تحلیل آنها دانش مناسبی از مشتریان را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سفر مشتری
هر کاربر در فضای دیجیتال سفرهای بسیاری را تجربه می‌کند. از خرید یک محصول دیجیتال یا فیزیکی در بستر فضای دیجیتال گرفته تا سفارش یک تاکسی اینترنتی همه تجارب و سفرهایی هستند که یک کاربر در فضای دیجیتال دارد. شناسایی دقیق سفر مشتری موجب می‌شود کسب‌وکارها بینش مناسبی در مورد فرآیندهای خود به‌دست آورند. سمر، مدیرعامل استارتاپ سگمنتینو می‌گوید: «سیستم‌های پیشنهاددهنده اولین تجربه ما در ارائه خدمات به کسب‌وکارها بود، اما با بررسی دقیق نیاز کسب‌وکارها متوجه شدیم عدم شناخت دقیق کاربران یکی از مشکلات اساسی کسب‌وکارهاست. در مسیر سفر مشتری یک کاربر به‌عنوان فردی ناشناس از یک نقطه شروع وارد سیستم شده و مسیری را طی می‌کند. ما سیستمی را طراحی کردیم که تمام تعاملات کاربر از لحظه شروع تا پایان را رصد می‌کند. در طول این مسیر احتمالا کاربر نیازمند یک‌سری اطلاعات جانبی برای طی کردن بهتر مسیر است. کسب‌وکارها با استفاده از سگمنتینو می‌توانند مسیر یا مسیرهایی را که قصد دارند کاربران طی کنند، طراحی کنند.» به گفته سمر، سگمنتینو در این مسیر به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد پیام‌هایی را به‌صورت خودکار، ولی شخصی‌سازی شده برای کاربران خود براساس شناختی که به وسیله هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین به‌دست آمده ارسال کنند. این موضوع کمک می‌کند کاربران بیش از پیش به برند و کسب‌وکار مدنظر وفادار شوند.

رقبای خارجی، مزیت رقابتی
بسیاری از کسب‌وکارهایی که شاید نمونه‌ای از یک کسب‌وکار خارجی هستند احتمالا یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی خود را قیمت مناسب و غیر دلاری می‌دانند. لطفی، مدیر فنی سگمنتینو می‌گوید: «نمونه‌های خارجی و شاید شناخته شده در کشور که برخی از برندهای ایرانی با آنها وارد تعامل و فعالیت شده‌اند خدمات مناسبی را به کاربران ارائه می‌دهند و از آنجا که هزینه‌های آنها دلاری محاسبه می‌شود احتمالا خدمات گران‌قیمت‌تری نسبت به سگمنتینو را ارائه می‌دهند، اما مزیت رقابتی سگمنتینو خدماتی است که نسبت به رقبای خارجی ارائه می‌دهد.»
به گفته او یکی از مهم‌ترین مزایای خدمات سگمنتینو پرداخت در ازای استفاده است. هدف آنها ایجاد ارزش برای کسب‌وکارهاست. اگر کسب‌وکاری با استفاده از سگمنتینو سود کند، پس آنها هم سود کرده‌اند. از نظر فنی تمام ویژگی‌های رقبای خارجی مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده تمام این ویژگی‌ها در نمونه ایرانی در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد. یکی از مزیت‌های آنها نسبت به نمونه‌های خارجی یکپارچگی کامل در تمام مسیر است. به‌عنوان مثال کسب‌وکارها برای ارسال اعلان‌های خود می‌توانند از خدمات ارسال پیامک و نوتیفیکیشن که در درون سیستم وجود دارد، استفاده کنند. مدیر فنی سگمنتینو ادامه می‌دهد: «ما باور داریم یک کسب‌وکار جهانی هستیم و اگر قرار باشد در سطح اول جهان فعال باشیم باید بتوانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم.» کسب‌وکارهای نوپای ایرانی که دنبال بازارهای جهانی هستند نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنند، بلکه با فروش خدمات و محصولات خود به دیگر کشورها موجب ارزآوری در کشور می‌شوند.

حفظ کاربران فعلی و افزایش رضایت
امروز در کشور بسیاری از کسب‌وکارها هزینه‌های زیادی برای جذب مشتریان جدید می‌کنند. ارزشمندی حضور مشتریان در فضای کسب‌وکارها به حدی است که اکثر بودجه تبلیغاتی کسب‌وکارها به سمت جذب مشتریان جدید سوق داده می‌شود. سمر در این باره می‌گوید: «آمارهای جهانی نشان می‌دهد ارزشمندی حفظ کاربران فعلی و افزایش رضایت آنها پنج برابر سودآوری بیشتری نسبت به جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکارها دارد. این موضوع موجب شد تا در سگمنتینو بیشتر به فکر افزایش رضایت کاربران فعلی کسب‌وکارها باشیم. هر کسب‌وکار در سگمنتینو می‌تواند مسیرهای کسب‌وکاری خود را طراحی کند و تمام اطلاعات کاربران این کسب‌وکار توسط سگمنتینو ذخیره می‌شود.» به گفته او سگمنتینو از روز اول توان ارائه پیشنهادهای هوشمند به کاربران کسب‌وکار را دارد، ولی برای دریافت بهترین نتیجه و شناخت مناسب از کاربران دو هفته زمان لازم است تا سگمنتینو بتواند رفتار کاربران سایت یا اپلیکیشن شما را شناسایی کند. پس از شناسایی دقیق کاربران سگمنتینو با استفاده از پیام‌های کاملا شخصی‌سازی شده و مناسب کاربر سعی در افزایش میزان رضایت کاربران و تبدیل آنها به کاربران پرداخت‌کننده هزینه دارد.

ارتباط انسان با انسان
وقتی اسم هوش مصنوعی به میان می‌آید بسیاری از افراد حس خوبی نسبت به حذف انسان از چرخه فعالیت کسب‌وکارها ندارند، اما اگر هوش مصنوعی به درستی مورد استفاده قرار گیرد موجب خواهد شد یک‌ارتباط انسانی مناسب شکل بگیرد. کرمی، مدیر توسعه کسب‌وکار سگمنتینو می‌گوید:‌ «فرض کنید مشتریان یک کسب‌وکار از طریق یک سایت اقدام به سفارش کالای فیزیکی می‌کنند، اگر سیستم پیام عمومی و خشکی را ارسال کند احتمالا افراد حس خوبی از تعامل با یک سیستم رایانه‌ای خشک و بی‌روح ندارند. حال فرض کنید در همین تعامل پیام‌ها کاملا شخصی‌سازی شده به دست مشتریان برسد، اگر طراح این پیام‌های هوشمند افرادی باشند که با شناخت دقیق از مشتری این پیام‌ها را طراحی می‌کنند، پس یک ارتباط انسان با انسان شکل گرفته در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت خودکار و ماشینی انجام شده است.»

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها