با دکتر نفیسه حسینی‌یکتا معاون توسعه طب ایرانی وزارت بهداشت

باید و نبایدهای خوراکی‌های سنتی

چقدر می‌توانیم داروی گیاهی را مصرف کنیم؟ در طب سنتی کتابی داریم به نام قدر شربت. در طب سنتی از هر دارو تا حد مجاز باید استفاده کنیم و بیشتر از آن مجاز نیستیم. در مورد تداخلات با داروهای شیمیایی هم کتاب‌هایی داریم.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۸۵

روزانه چند قاشق سیاهدانه می‌توانیم مصرف کنیم؟
سیاهدانه یک داروی گرم و خشک با درجه 3 است (ما 4 درجه داریم). سیاهدانه فعل و انفعالاتی در بدن ایجاد می‌کند که برای یک فرد مفید و برای فرد دیگر مضر است. سیاهدانه عوارضی ایجاد می‌کند که لازم است چیز دیگری مصرف شود. سیاهدانه دارویی گیاهی است و در موارد خاص تجویز می‌شود. آنچه به عنوان ادویه می‌شناسیم، اگر در حد یک ادویه استفاده می‌کنیم که هیچ، اما در حد دمنوش روزانه، مطمئن باشید که ضرر می‌کنید.
آیا برای مصرف چای سبز، میزان مجاز روزانه داریم؟
چای سبز با این باور که کاهش وزن و چربی‌سوزی ایجاد می‌کند وارد زندگی مردم شده است، اما چای سبز واقعا یک داروی گیاهی است و عوارضی مانند افت فشار خون و سرگیجه ایجاد می‌کند. همه اینها گیاه هستند و خواصی دارند، اما این باور که اینها گیاه‌اند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، غلط است. باید ببینیم برای فرد مفید است یا خیر. در این خصوص، لازم است مزاج فرد تعیین شود. فرد باید مزاج خود را بداند. اگر فرد مزاج گرم دارد، داروی گرم بدهیم، عارضه‌دار می‌شود.
برای سردرد شدید گفته شده دارچین را روی پارچه بریزید و با آن محکم سر را ببندید. آیا چنین تاثیراتی را تایید می‌کنید؟
در افرادی که سردردشان با مشکلات گوارشی مرتبط است و علائم گوارشی دارند، می‌توان از اثرات دارچین موضعی یا خوراکی بهره برد. سردردی داریم که در فصل سرما با سینوزیت همراه است. اینها هم از دارچین موضعی بهره می‌برند. اما سردرد ناگهانی که اخیرا شروع شده و سردرد شدید که فرد را از خواب بیدار می‌کند، باید علتش مشخص شود.
نقش سیر در طب سنتی چیست؟
سیر یک گیاه دارویی است که می‌تواند مفید باشد. افرادی که مزاج سرد و تر دارند، مثلا در شمال کشورمان اگر زیاد استفاده شود، مفید است. افراد ساکن در شمال کشورمان اگر سیر نخورند دچار درد مفاصل می‌شوند.
اگر سیر را در یک اقلیم خشک و گرم استفاده کنیم عارضه‌دار می‌شویم، اما در حد پودر سیر در غذا مشکل ایجاد نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها