علل تشدید ناآرامی‌های اخیر عراق و بروز فاجعه «الوثبه»

صدای پای تکفیری‌ها

عراق روزهای تلخی را سپری می‌کند. نفوذ عده‌ای از تکفیری‌ها و طرفداران غرب و آل سعود در میان معترضان، مولد حوادث دردناک و سختی در این کشور بوده است. اعدام نوجوان 17ساله عراقی در میدان «الوثبه» شهر بغداد، نقطه آشکارساز نفوذ جریان‌های تروریستی و تکفیری در میان معترضان عراقی است.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۵۸

واقعیت این است که عده‌ای نفوذی که اتفاقا در هدایت برخی راهپیمایی‌ها و اعتراضات هفته‌های گذشته به‌سوی خشونت نیز نقش به‌سزایی داشته‌اند، اعتراضات مسالمت‌آمیز را به پوششی برای اهداف و خواسته‌های شوم خود تبدیل کرده‌اند. بدون شک این افراد و گروه‌ها، ماهیت و هویت مستقلی ندارند و اساسا در زمره معترضان به شمار نمی‌آیند. نوع هدایت برخی اعتراض‌های عراق به‌سوی خشونت، حکایت از نفوذ عده‌ای از تروریست‌های تکفیری طرفدار آل سعود و رژیم‌های مرتجع عربی در میان معترضان دارد. این روند اگر به صورتی جدی کنترل نشود، می‌تواند آسیب‌های عمیقی در حوزه امنیتی، اجتماعی و سیاسی عراق ایجاد کند.
تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی
نباید این حقیقت را فراموش کرد که داعش پس از شکست سنگینی که از جریان مقاومت در عراق پذیرفت، با حمایت تسلیحاتی و مالی رژیم سعودی و هدایت مستقیم ایالات‌متحده، سعی در احیای خود در فضای کنونی عراق دارد. داعش در طول دو سال اخیر در صدد ایجاد فرصتی برای بازتعریف خود در فضای داخلی عراق بوده و متعاقبا، واشنگتن نیز از هرگونه فرصتی برای پوست‌اندازی دوباره تروریست‌های تکفیری و تزریق آنها به بافت امنیتی عراق و منطقه استفاده می‌کند. نکته بسیار مهم این که متعاقب دیدار مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی در عین الاسد شیوه ظاهری عملیات نیروهای آمریکایی در عراق نیز (به سود داعش) تغییر کرده است. در این خصوص، شاهد تعامل و مدارای کامل جنگنده‌های آمریکایی با مراکز عناصر داعش در مناطق شمالی استان الانبار هستیم. این موضوع فرضیه محکم «تنفس مصنوعی آمریکا به داعش» را به‌شدت تقویت کرده است. منابع مطلع در حشد الشعبی تأکید کرده‌اند که جنگنده‌های آمریکایی در شمال الانبار (نزدیک به استان صلاح‌الدین) مدت‌زمان زیادی در این مناطق پرواز می‌کنند، ولی اماکن حضور هسته‌های داعش را بمباران نمی‌کنند. این در حالی است که مأموریت اعلامی نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، مبارزه با هسته‌های داعش است.
پیام مرجعیت شیعه
آیت‌ا... سیستانی در قبال حوادث تلخ اخیر در عراق، پیام واضحی را به طرفداران ارعاب، تروریسم و خشونت در عراق مخابره کرده است. حجت‌الاسلام احمد الصافی، نماینده مرجعیت عراق و خطیب جمعه شهر مقدس کربلا در این خصوص عنوان کرده است: کسانی که داعش را شکست دادند، می‌توانند اصلاحات را نیز به‌پیش ببرند. شما در مقابل کارزار اصلاح کشور قرار دارید؛ کارزاری که سخت‌تر و دشوارتر از جنگ با تروریسم است؛ اما عراقی‌هایی که با کمک خداوند توانستند در این جنگ پیروز شوند می‌توانند در کارزار اصلاح کشور در صورت مدیریت صحیح آن پیروز شوند. از تمامی نهادهای ذی‌ربط می‌خواهیم مجریان این اقدام ( قتل فجیع نوجوان عراقی) را تحت پیگرد قرار داده و مجازات کنند. از حضور جمع کثیری که برای تماشای صحنه آویختن این نوجوان بر تیر چراغ‌برق در محل حاضرشده بودند، متأسف هستیم. دستگاه قضایی باید تنها مرجع رسیدگی به وضعیت مجرمان باشد و نباید هر فردی که خواست، دست به مجازات کسی بزند، هرچند آن فرد مستحق مجازات باشد.
آن‌گونه که مسجل است، مرجعیت شیعه در کنار مطالبه گری برای ایجاد اصلاحات بنیادین در جامعه، نسبت به موضوع مهار تروریسم تکفیری و جلوگیری از احیای دوباره آن تأکید دارد. آیت‌ا... سیستانی و نمایندگان ایشان به‌درستی معتقدند که باید تمامی سلاح‌ها در کنترل حکومت باشد و نباید اجازه داد هیچ گروه مسلحی خارج از حکومت تحت هر نامی شکل گیرد و دست به سلاح ببرد.
مواضع عادل عبد المهدی، نخست‌وزیر امور پیشبرد عراق نیز در خصوص فاجعه اخیر در عراق نیز قابل‌تأمل است: الآن ضروری است که سرویس‌های امنیتی، مجددا سلاح به دست‌گیرند و از میادین تظاهرات حمایت کرده و ابهت حکومت را بازگردانند. مسوولیت حمایت از تظاهرکنندگان فقط به عهده سرویس‌های امنیتی رسمی است. برخی گروه‌ها ثابت کردند خواستار دور کردن یا پایان دادن به فعالیت این سرویس‌ها هستند تا بتوانند نقش آن سرویس‌ها را برعهده‌گرفته و طرح شناخته‌شده خود را پیاده کنند.»
صدای پای تروریسم تکفیری
فاجعه اخیر در میدان الوثبه بغداد، نقطه آشکارساز دخالت بیگانگان و مهره‌های تکفیری وابسته به آنها در معادلات عراق است. هم‌اکنون کمترین شک و شبهه‌ای در خصوص تلاش غرب و سعودی‌ها برای احیای تروریسم تکفیری و کشاندن عراق به‌سوی خشونتی پایدار وجود ندارد. به‌طورکلی مقامات آمریکایی، سعودی، صهیونیستی و اماراتی معتقدند ایجاد بحران‌های مزمن، دامنه‌دار و عمیق امنیتی در عراق، اصلی‌ترین پیش‌شرط توجیه هرگونه مداخله‌گرایی طولانی‌مدت آنها در امور داخلی این کشور محسوب می‌شود. ازاین‌رو هرگاه عراق به‌سوی ثبات و امنیت پیش می‌رود، این دست‌ها از راه‌ها و مجاری مختلف که مهم‌ترین آنها احیای داعش است، سعی در فراگیر و نهادینه ساختن خشونت و ارعاب در این کشور دارند. بدون شک این اقدامات درنهایت نتیجه‌ای جز شکست و استیصال برای مخالفان ثبات و امنیت در عراق و منطقه نخواهد داشت.

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها