در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
همایش دو روزه تهران هوشمند با شعار «شهر دادهمحور» شامل برنامههای متنوعی مانند نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی داخلی و بینالمللی با هدف بیان چالشهای حوزه مدیریت هوشمند شهری و ارائه راهکارهای مفید و بیان تجارب، نمایشگاه ویژه شرکتهای نوپا (استارتآپها) با حضور ۵۰ شرکت نوپای منتخب در برج میلاد تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش ایجاد فرصتی برای نمایش محصول یا خدمات در حوزههای فناوری و هوشمندسازی و تبادل اطلاعات و تجربیات خود با حضور صاحبنظران، سیاستگذاران، برنامهریزان و استادان داخلی و بینالمللی این حوزه بود.
در این همایش محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، برگزاری انتخابات الکترونیک شورایاری شهر تهران در سال جاری را مصداق تحول دیجیتال شهروندی دانست و از راهاندازی سامانه جامع معاملات، سامانه ناوگان هوشمند با نام «سهند»، سامانه نامگذاری اماکن در شهرداری تهران به اسم «نام» و اضافه شدن امکانات جدید به سامانه «تهران من» خبر داد و با رونمایی از نرمافزار «دوچرخه» به صحبتهای خود خاتمه داد.
در ادامه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور بیان کرد شهر هوشمند، سیستم عامل جدیدی است که روی سخت افزار تهران قرار میگیرد و نرم افزار جدید به شهرداری این قدرت را میدهد تا صاحب شهر شود. امروز شهرداری صاحب شهر نیست.
محسن هاشمیرفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز بیان کرد: «راهبرد این نقشه در شهرداری تهران به کمک دیگر نهادهای مربوطه تهیه و تدوین شده و نکتهای که اکنون برای ادامه این مسیر بیشتر از همه موارد لازم است مسأله سرمایه است.»
در ادامه همایش تهران هوشمند، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه مدیریت شهری هوشمند از لایه زیرساخت عبور کرده و به لایه مشارکت دستگاهی رسیده است، امضای تفاهمنامه با شهرداری تهران در سال گذشته را فعالترین تفاهمنامه دانست و از رونمایی طرح «پست پلاس» در هفته جاری خبر داد و گفت: «در این طرح تا پایان سال، 200 موتور برقی و 50 دوچرخه برقی به ناوگان پست اضافه خواهد شد که در صورت رفع مشکل پلاکگذاری خودروهای برقی داخلی از طرف ناجا، خودروهای برقی نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد. در ادامه مراسم پیروز حناچی، شهردار تهران از ارائه لایحهای به شورای شهر تهران خبر داد که ایجاد فضای مناسب برای شرکتهای نوپا را هدف قرار داده است.
از عناوین نشستهای تخصصی در این جشنواره میتوان به چالشهای اشتراکگذاری و تبادل دادههای شهری، مدیریت هوشمند پسماند، مدیریت هوشمند ترافیک، هوش مصنوعی در خدمات شهری، سبک زندگی شهر هوشمند، نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند و کاربردهای بلاکچین در شهر هوشمند اشاره کرد. همچنین بستری فراهمشده بود تا مدیران شهری بر اساس نیازهای خود با شرکتهای نوپا در خصوص سرمایهگذاری یا مشارکت به مذاکره پرداخته و در صورت توافق با یکدیگر همکاری کنند.
چابکی شرکتهای خصوصی
به نظر میرسد مسیر همکاری شرکتهای دانش بنیان و نوپا با شرکتهای خصوصی هموارتر از شرکتهای دولتی است، زیرا در مسیر عقد قراردادها با سازمانهای دولتی بهدلیل تازهتعریفبودن شرکتهای دانش بنیان، قوانین و ضوابط روزآمدی برای همکاریها تعریف نشده است و مسیر روشنی وجود ندارد یا اگر وجود دارد بسیار کند پیش میرود، اما شرکتهای خصوصی با انعطافپذیری و چابکی بیشتر و مسیر کاغذ بازی کوتاهتر، شرکتهای نوپا و دانشبنیان را بیشتر جذب خود میکنند. از طرفی با وجود حمایتهای دولتی بسیار خوب مانند ضمانتنامههای حسنانجام کار که صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار میدهد، ضمانتنامههای سرمایهگذاری چند مرحلهای بیش از تسهیلات دریافت وام به این شرکتها کمک میکند. نکته شاخص نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته حضور نیازسنجی شده بسیاری از غرفهها بود، زیرا با اعلام نیازمندیهای فناورانه خود، امکان جذب و همکاری با گروهها و شرکتهای مرتبط را داشتند و فرصت خوبی بود تا از مخاطبان و شهروندان به جمعآوری ایده بپردازند، ولی آنطور که انتظار میرفت سرمایهگذاران مراجعه نکرده بودند، جدا از اینکه سرمایهگذاری در بخش علمی کشورمان آنقدر چشمگیر نیست و مستلزم فرهنگسازی و ایجاد ارزش در اذهان مردم و سرمایهگذاران است.
لزوم آگاهی شهروندان از «شهر هوشمند»
همانطور که میبینیم در مسیر هوشمندسازی شهر، بسیاری از مشاغل ساده منشیگری و دستیاری کنار گذاشته میشود و نیاز به نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه فناوری بیش از گذشته احساس میشود. با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و در مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند، آگاهی هر چه بیشتر شهروندان از این حوزه میتواند موجب راهیابی نمایندگانی به مجلس شود که برنامههای عملیاتی در زمینه هوشمندسازی شهرها و حوزه انتخابی خود دارند. نکتهای که باید مدنظر داشته باشیم، مساله اصلی نیاز به سرمایهگذاری جدی در این زمینه است، زیرا امروز نباید شرکتهای نوپا و دانشبنیان خارجی را با وضع همتایان داخلیشان مقایسه کرد. با توجه به پویایی و عملکرد تحسینبرانگیز بسیاری از شرکتهای نوپای ایرانی در شرایط تحریم، بعید نیست که با دریافت حمایتهای دولتی و تخصیص تسهیلات مورد نیاز، عملکردی شکوفاتر از رقبای خارجی در ارائه خدمات به بازارهای داخلی و خارج از کشور داشته باشند.
ایدههای جالب دانشبنیانها
نگران جای پارک، اتمام سوخت یا سرقت خودرو نباشید!
تعداد زیادی از غرفههای نمایشگاه تهران هوشمند امسال به ارائه خدمات مربوط به خودرو اختصاص داده شده بودند که راهکارهای هوشمندانه و ویژه برای مدیریت و کنترل فضای شهری ارائه کرده بودند. مانند پلتفرم رزرو جای پارک و مشاهده فضاهای خالی برای پارک خودرو. در این برنامه تلفن همراه، پارکینگهای عمومی مثل پارکینگهای حاشیه خیابانها، مراکز خرید، نمایشگاهها و... یا پارکینگهای خصوصی مانند پارکینگهای خالی مجتمعهای مسکونی یا حیاط مدارس بعد از تعطیلی مدرسهها را میتوانید از طریق برنامه تلفن همراه مشاهده و انتخاب کنید.
همچنین با کمک برنامههای درخواست اینترنتی بنزین، خودروها یا موتورسیکلتهای حامل سوخت در سریعترین زمان ممکن خودشان را به شما میرسانند تا دیگر نگران روشنشدن چراغ هشدار بنزین نباشید یا در صف طولانی پمپبنزین منتظر نمانید. علاوهبر این میتوانید برای کارواش نیز اینترنتی درخواست دهید.
با استفاده از این سامانهها، شهروندان دیگر نیاز به انتظار در صف، دریافت قبض، استفاده از پارکومترها و حضور پارکبانها نخواهند داشت و هزینه خدمات را میتوانند با استفاده از کیف پول اعتباری خود پرداخت کنند.
سامانه «کارمکس» نیز این امکان را فراهم کرده است تا در هر زمانی بتوانید موقعیت خودرویتان را مشاهده کنید. بهعلاوه جزئیات هر سفر (مسیر پیمودهشده، میانگین سرعت در طول مسیر و حداکثر سرعت) و گزارشات حاشیه امن را (ورود و خروج در محدوده مورد نظر شما، تجاوز از سرعت تعریفشده) در اختیار شما قرار میدهد. این محصول با استفاده از یک سختافزار به خودروی شما متصل میشود و امکان ارتباط با سختافزار را از طریق برنامه گوشی فراهم میکند. این محصول نسبت به نمونههای خارجی ارزانتر بوده و دارای قابلیت ارتقا در آینده است. همچنین میتواند جایگزین سوال «رانندگی من چگونه است؟» در ناوگان حملونقل شود.
ورزش کنید، جایزه بگیرید!
در دنیایی که تبلیغات حرف اول را میزند، تبلیغات تعاملی سبک نوینی از تبلیغات خلاقانه و مدرن برای ایجاد ارتباط مستقیم بین برند و مخاطبان است. این نوع تبلیغات قدرت بالایی در جذب مخاطب دارند، زمان درگیری شما با تبلیغ بیشتر است، در ذهن ماندگارتر است، در تولید محتوای آنها خلاقیت بیشتری وجود دارد و به فرهنگسازی نیز میتوانند کمک کنند. برای مثال میتوانید مقابل این دستگاهها قرار بگیرید و حرکات ورزشی که نمایش داده میشود را اجرا کنید و در ازای آن علاوه بر گذراندن دقایقی مفرح و شاد، بلیت رایگان مترو دریافت کنید. با معافیت شرکتهای دانشبنیان از پرداخت مالیات، این محصولات نسبت به رقبای خود ارزانترند. اما بهعلت فضایی که اشغال میکنند نیازمند همکاری بهتر و بیشتر سازمانهای دولتی هستند.
با فروش پسماند خشکتان درآمد کسب کنید!
حفظ محیطزیست از پارامترهای یک شهر هوشمند است که امروزه علاوه بر مسیرهای رایج غرفههای جمعآوری پسماندها و وانتها، مسیرهای آنلاین جمعآوری نیز به کمک آمدهاند. در این سیستمها در هر زمانی میتوانید موقعیت مکانی خود را روی نقشه مشخص کرده و درخواست جمع آوری پسماند خود را از طریق برنامههای مختلف گوشی داشته باشید. جداسازی پسماندهای خشک را یا خودتان در منزل میتوانید انجام دهید یا بدون دغدغه جداسازی، آن را به برنامههای تلفن همراه بسپارید. در نهایت پسماندهای خشک با ارزش و بیارزش جدا شده و وارد چرخه بازیافت میشوند یا از سوختنشان انرژی تولید میشود یا دفن میگردند. هوشمند سازی علاوه بر تسریع روند اجرایی کار، به حفظ سلامت نیروی انسانی نیز کمک میکند.
گوشیتان را آسوده شارژ کنید
با پیشرفت فناوری در زندگی امروز، خاموشماندن گوشیهای هوشمند غیرممکن به نظر میرسد. زیرا از مسیریابی گرفته تا پرداختهای بانکی در هر لحظه به کمکمان آمدهاند و تمام شدن شارژ باتری گوشی و دسترسی نداشتن به پریز برق میتواند نگرانکننده باشد. برای رفع این نیاز خدمات اجاره پاوربانکها در مراکز عمومی مختلف مثل بیمارستانها، مراکز خرید، رستورانها، باشگاهها، دانشگاهها و ... مستقر شدهاند. کافی است هنگام نیاز، نزدیکترین آن به خود را از طریق نقشه موجود در برنامه تلفن همراه پیدا کنید و از شرایط ایستگاه و امکان دسترسی به پاوربانک مطلع شوید. این دستگاهها خوشاندازه و قابل حمل در جیب و کیف هستند و از گوشی شما در برابر خاموششدن محافظت میکنند.
از صندوقدارهای اسکوترباز تا سامانه خود پرداخت مشتری بهزودی در فروشگاههای کشور شاهد اضافهشدن سه سرویس جدید پرداخت خواهیم بود. صندوقدارهای سیار برای مشتریهایی که تعداد خریدهای کمی داشتهاند، در فروشگاه حضور دارند تا شما بدون نیاز به انتظار در صف، به صورت لحظهای خرید خود را نهایی کنید. بخش دوم پرداخت هوشمند است که با عبور بارکد کالاهای خریداری شده خود از مقابل سنسور، صورت حساب شما محاسبه میشود.
بخش سوم ترولیهای هوشمند هستند، که به عنوان دستیار خرید به شما کمک میکنند تا کالای مورد نیازتان را به سرعت در قفسههای فروشگاه پیدا کنید. هدف از ارائه خدمات جدید پرداخت، ایجاد حس خوب اعتماد در مشتریان است.
ریحانه رادی
دانش
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین: