یک روز همراهی با تیم سا‌زنده «در شهر» که سال‌هاست اتفاقات تهران را به شیوه خودشان روایت می‌کنند

داستان «در شهر »

قطعا جمله «با ما در شهر بمانید» به گوشتان خورده است؛ برنامه‌ای تلویزیونی به تهیه کنندگی فرشید محمودی که قدمت بسیاری در شبکه پنج دارد. پخش نخست این برنامه از آذر سال 1374 از شبکه تهران آغاز شد و در طول این سال‌ها تهیه کنندگان بسیاری با برنامه همکاری داشتند. این برنامه در قالب گزارش تصویری نسبت به بررسی مسائل، موضوعات و مشکلات تهران و حومه آن می‌پردازد و اتفاقات و حوادث را برای بررسی هرچه بیشتر به تصویر می‌کشد. به همین دلیل توانست در مدت کوتاهی مورد توجه مخاطبان گسترده ای قرار بگیرد و به دلیل استقبالی که از این برنامه در طول این سال‌ها شد، برنامه‌ای با عنوان «در استان» نیز از بطن آن متولد شد که به مشکلات و دغدغه‌های مختص مردم استان تهران می پردازد. این برنامه معمولا در خلال برنامه های شبکه پنج و در مدت زمان کوتاهی پخش می شود. همراه شدن با گروه «در شهر» در یکی از ماموریت های کاری این گروه بی‌نهایت جالب و جذاب و پرهیجان بود. گرچه قرار بود یک روز کامل را با این گروه در گزارش هایشان در سطح شهر همراه شویم، اما این امکان میسر نشد و روز گذشته گروه پس از گزارش از مراسم تشییع زنده‌یاد سید قاسم موسوی قهار به سرعت خود را به آگاهی تهران رساند تا گزارشی از پرونده یک سارق جوان بگیرد. ما نیز در تمام مراحل این گزارش همراه گروه بودیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم خواننده آن باشید:
کد خبر: ۱۲۴۱۵۹۸

دایره 18 آگاهی تهران
هنوز ساعت 11 نشده که به همراه تیم برنامه «در شهر» وارد آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی می‌شویم. عده‌ای مراجعه‌کننده و شاکی به‌دنبال پیگیری پرونده‌هایشان پوشه بدست در محوطه در رفت و آمد بودند.
به همراه گروه وارد سالن بزرگی که دایره 18 آگاهی است می‌شویم که مربوط به سرقت است. در گوشه‌ای از سالن عکس‌های جوانان بزهکاری روی دیوار نصب شده و چند میز قرار دارد که پشت هرکدام یکی از افسران با لباس شخصی قرار گرفته‌اند.
گوشه دیگری از سالن بازداشتگاه موقتی است که تعدادی مجرم که اغلب جوانان زیر 30 سال را تشکیل می‌دهند، در آن قرار دارند که با دیدن دوربین عکاسی همکار ما و دوربین فیلمبرداری «در شهر» توجه شان جلب می‌شود.
اما با دستور یکی از افسران جوان همگی به سمت دیوار برمی‌گردند. در گوشه‌ای دیگر از سالن اتاقی وجود دارد که اموال مسروقه‌ای روی میز آن قرار داده شده که متعلق به سوژه برنامه در شهر است. جوان 34 ساله‌ای به نام جواد که از اتباع خارجی و گردشگرها سرقت می‌کرده و طبق گفته یکی از ماموران 80- 70 فقره سرقت در پرونده جدیدش دارد. او جزو مجرمان سابقه‌داری است که به گفته یکی از افسران آگاهی بسیار هوشمند است.روی میز پر از گوشی‌های موبایل است و فلش مموری و پاوربانک و یک دستگاه لپ‌تاپ و چاقو و باتوم و شوکر که از خانه متهم ضبط شده است. متهم دستبند به دست از بازداشتگاه خارج شده و مدام از گروه می‌خواهد که به خاطر آبروی خانواده‌اش از چهره او تصویر نگیرند. در این میان که تصویربردار برنامه در حال مستقر کردن دوربین و فضای کار است، گزارشگر در شهر نیز پیش از ضبط برنامه با وی گپ می‌زند تا شناخت نسبی از او پیدا کند.

رو در رو با متهم
ادهم لواسانی، تصویربردار برنامه در حال تنظیم قاب دوربین است که با او هم‌کلام می‌شوم. می‌گوید که در روز معمولا چهار پنج گزارش تهیه می‌کنند. از گزارش‌های شهری و مشکلات شهری مردم گرفته تا تصادف. پیش از این‌که سعید خزایی گزارشگر برنامه با متهم مصاحبه کند، با افسر پرونده این جوان پیرامون جرم وی گفت‌وگو می‌کند.
به دلیل صداهای اضافه‌ای که در سالن وجود دارد و تلفن‌هایی که مدام زنگ می‌خورند، بارها ضبط را متوقف و مجددا برداشت می‌کنند. پس از گفت‌وگو با افسر پرونده و آگاه شدن از ماجرای این جوان متهم، زمان مصاحبه با وی می‌رسد. او را پشت به دوربین قرار می‌دهند و خزایی با متهم مصاحبه می‌کند. متهم مدام تکان خورده و جابه جا می‌شود و ضبط را قطع می‌کنند یا از الفاظی استفاده می‌کند که قابل پخش نیست. گزارشگر سوالاتی درباره نحوه سرقت و دلایل آن و اسلحه‌های سردی که متهم به همراه داشته است می‌پرسد. متهم هم مدام سعی می‌کند مراقب گفته‌هایش باشد تا در روند پرونده‌اش خللی ایجاد نشود و به جرمش اضافه نشود.
خزایی این اطمینان را می‌دهد که صحبت‌های متهم هیچ تاثیری در روند پرونده او ندارد. گرچه گزارشگر بسیار روی کارش مسلط است و این را می‌توان از سوالاتش متوجه شد. همزمان با مصاحبه در شهر با این مجرم، متهم دیگری همراه افسر پرونده وارد سالن شده و به بازداشتگاه منتقل می‌شود. پس از مصاحبه با متهم، سراغ سرهنگ داوود فرد جانشین پلیس آگاهی تهران رفته و با وی پیرامون دستگیری و اتهام مجرم جوان صحبت می‌کنند.
وی سعی دارد در خلال مصاحبه هشدارهایی به مخاطبان برنامه بدهد تا با آگاهی بیشتری از خود و وسایلشان مراقبت کنند. در این میان خزایی گزارشگر برنامه نیز از دوربین مخفی و خاطراتی صحبت کرد که چندی پیش از تلویزیون پخش شده و آنها در این گزارش در مترو دست به سرقت‌های نمایشی زده‌اند. سرهنگ فرد هم مدام سعی می‌کرد با هشدارهایی مردم را آگاه کرده تا بیشتر مراقب سارقان باشند.


از «جنگ 77» تا «در شهر»
ادهم لواسانی، تصویربردار در شهر که پیش از این در چند سریال با مهران مدیری همکاری داشته، درباره همکاری اش با این گروه به جام‌جم گفت: من چند ماه است که به این گروه پیوستم. اما از سال 1379 تا 1381 که برنامه در شهر در حال ساخت بود، جزو گروه حوادث و جزو اولین همکاران این برنامه بودم.
یادم هست اولین گزارشی که برای این برنامه گرفتم، مربوط به درگیری‌های فوتبال بود که با سرهنگ طلایی آشنا و تصویربردار اختصاصی نیروی انتظامی شدم.
در این مدت هم مدیرصحنه سریال بودم، از جمله سریال «خانه اجاره ای». با برنامه‌های مختلفی هم کار کردم، البته از سال 1374 در صداوسیما فعالیت می‌کنم و به عنوان دستیار تصویربردار در برنامه جنگ 77 همکاری کردم و در سریال‌های «قهوه تلخ» و «شب‌های برره» هم با گروه همکاری داشتم که البته دستیار تصویربردار بودم.
اما پس از سال‌ها چند ماهی است که باز هم با برنامه در شهر همکاری کرده و گاهی در روز 4 تا 5 گزارش را تصویربرداری می‌کنم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها