با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله سربازی و آزمون مشاوران قوه قضاییه، مزاحمت سگ برای همسایه‌ها،تخفیف مجازات و حکم تخلیه فوری، کارشناسان حقوقی تپش به سوالات شما پاسخ داده اند. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۴۱۵۳۳

مهریه
من و همسرم قبل از عقد با هم سر مهریه توافق کردیم که 20 سکه مهر باشد اما در جلسه بله برون قرار شد پدرم تعیین کنند مهر باشد و او 40 سکه مهر کرد. البته این در عقدنامه ذکر نشد و در صورتجلسه مهمانان است. اگر همسرم
مهریه اش را بخواهد من باید 20 سکه توافق خودمان را بپردازم یا 40 سکه ای که پدرم مشخص کرده است؟
بر اساس ماده 1089 قانون مدنی شما باید
40 سکه را پرداخت کنید.در این ماده آمده است؛ ممکن است اختیار تعیین مهر به شوهر یا شخص ثالثی داده شود در این صورت شوهر یا شخص ثالث میتواند مهر را هر قدر بخواهد ‌معین کند. با این توضیح مقداری که پدرتان مشخص کرده نافذ است.
گواهی انحصار وراثت
گواهی انحصار وراثت برای تعیین سهم
وراث است؟
نه . این گواهی فقط برای شناسایی ورثه صادر می شود و در آن به سهم هریک از ورثه
اشاره ای نمی شود.
الزام به تنظیم سند
خانه ای را از بنگاه خریدم و قرار شد بعد از تکمیل ساخت مالک سند بزند. قبل از اینکه سند بزنیم ، مالک مرد و ورثه اش از سند زدن خودداری می کنند. آنها این حق را دارند؟ من باید چکار کنم؟
این امکان وجود دارد که ورثه بخواهند شما را اذیت کنند اما در برابر شما می توانید دادخواستی به طرفیت آنها بدهید و ورثه را ملزم به تنظیم سند کنید.
نفقه گذشته
چند ماه است با همسرم قهر هستیم اما با هم زندگی می کنیم. او در خانه کاری نمی کند و روابط زناشویی هم نداریم، او می تواند دادخواست مطالبه نفقه گذشته را بدهد؟
نفقه زن قابل مطالبه و مرد مکلف به پرداخت آن است و در صورت نپرداختن مسوول است. البته در صورتی که زن از تمکین خودداری کند ناشزه محسوب شده و نفقه به او تعلق
نمی گیرد .
در ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی آمده است که زن در هر حال می‌تواند برای نفقه‌ زمان گذشته خود اقامه دعوا کند و طلب او از بابت نفقه‌ مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت افلاس یا ورشکستگی شوهر، زن مقدم بر غرما خواهد بود اما اقارب فقط نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه‌ نفقه کنند ولیکن جنبه جزایی آن موکول به عدم پرداخت نفقه حال است و اما مطالبه نفقه ایام گذشته جنبه کیفری ندارد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها