سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تپش معتقد است، باند قاچاق سازمان یافته انسان وجود ندارد و آنچه شاهدش هستیم، ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور است که هزینه‌های متعددی را از جهات مختلف به کشور و پلیس تحمیل می‌کند. با توجه به کشته شدن 28 تبعه غیرمجاز افغان در محور سراوان- خاش، چند درصد تصادفاتی که در جاده‌های استان رخ می‌دهد، به دلیل وجود این اتباع است؟
کد خبر: ۱۲۴۱۵۳۰

حدود 15 درصد تصادفات رخ داده، متعلق به همین اتباع خارجی است که خارج از قواعد، افراد زیادی سوار خودرو می‌شوند و چون خودروی حامل آنان در جاده‌های پرخطر و دور از نظارت پلیس تردد می‌کند، متاسفانه موجب وقوع تصادفات و کشته و مجروح شدن عده‌ای از آنان می‌شود. با توجه به وضعیت افغانستان، کشورمان یکسری جذابیت‌ها و سودهایی برای مهاجران غیرقانونی دارد که باعث می‌شود از خلأهای موجود استفاده کرده و به دلیل بسته بودن مسیرهای اصلی، به صورت قاچاقی و از مسیرهای فرعی وارد کشور شوند که با این اقدام جان خود را به خطر می‌اندازند.
حضور غیرقانونی این اتباع چه هزینه‌هایی به کشور و پلیس تحمیل می‌کند؟
به هرحال اینها پس از دستگیری به امکاناتی نیاز دارند و پلیس امکاناتی برای انتقال، نگهداری، تغذیه و جابه‌جایی آنان ندارد و باید از منابع خود هزینه کند. یکدفعه هزار نفر دستگیر می‌شوند که نگهداری از این تعداد هزینه می‌خواهد تا به طور قانونی به کشورشان برگشت داده شوند. از این رو لازم است سازوکاری برای این مساله اندیشیده شود.
آیا ‌می‌توان گفت اتباع غیرمجاز به صورت سازمان‌یافته وارد کشور می‌شوند؟
خیر، باند قاچاق سازمان‌یافته انسان در کشور وجود ندارد، در واقع ما با پدیده ورود غیرمجاز اتباع خارجی مواجهیم که از قدیم بود و هنوز هم هست. فقط وانت‌ها، خودروهای مسافربری و پژوها اقدام به انتقال این اتباع به کشور می‌کنند که بخاطر دریافت کرایه از اتباع منتفع می‌شوند. البته مراقبت‌های مرزی نسبت به گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده و از این رو، می‌توان گفت نسبت به گذشته، 10 تا 15 درصد ورود غیرمجاز اتباع خارجی به کشور کاسته شده است. با این حال پلیس با مراقبت شبانه‌روزی از مرزها اقدام به دستگیری این افراد و عودت آنها به کشورشان می‌کند.
این افراد از چه مرزهایی وارد کشور می‌شوند؟
در مواردی از مسیرهای فرعی و با بهره بردن از خلأهایی که وجود دارد، شبانه وارد کشور می‌شوند البته حالا مراقبت‌های بسیار خوبی از مرزها انجام می‌شود و دیگر مثل سابق نمی‌توانند به‌راحتی وارد کشور شوند. برنامه‌ریزی‌هایی نیز در حال انجام است و در حال پرکردن خلأها هم هستیم تا این میزان از ورود غیرقانونی را نیز به حداقل کاهش دهیم.

سردار محمد قنبری
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها