سیدقاسم موسوی‌ قهار درگذشت؛ مدیران و مسؤولان رسانه ملی از فقدان این مدیحه‌سرا و مناجات‌خوان محبوب می‌گویند

خاموشی مرغ سحر

حنجره پیرغلام قهار، سیدقاسم موسوی‌قهار پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری برای همیشه خاموش شد. صدای او یادآور سحرهای رمضان است و خوانش ادعیه و مناجات‌هایی که سال‌هاست از صداوسیما پخش می‌شود. این ذاکر اهل بیت پس از گذران یک دوره بیماری سرطان در 71 سالگی درگذشت. آوای او را با دعاهایی مثل ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، دعای سحر، زیارات و... به خاطر می‌آوریم؛ اما جز این محافل و هیأت‌های مذهبی گوناگونی را هم اداره می‌کرد. همچنین خواندن سرود «شهیدم من» یادگاری از او و سال‌های جنگ است که در حضور امام خمینی اجرا شده. پیکر این ذاکر و مناجات‌خوان ساعت 8 امروز از مقابل خانه آن مرحوم تا خانه مداحان اهل بیت (ع) تشییع و در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده می‌شود. همچنین مراسم ختم آن مرحوم هم روز پنجشنبه 21 آذر از ساعت 14 تا 15 و 30 دقیقه در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۸۲


شهیدم من
سیدقاسم موسوی قهار سال 1327 در خمین زاده شد. او صدای خوشی داشت و از کودکی به یادگیری آواز و مداحی پرداخت و با مناجات‌خوانی، قرائت قرآن و مداحی میان مردم شهره شد. موسوی قهار که نزد دوستدارانش با نام قهار شناخته شده، شعر هم می‌گفت و کتاب «نسیم سحر» مجموعه اشعار این مناجات‌خوان است.
او خوانش دعای سحر ماه رمضان بعد از انقلاب را به نام خود ثبت کرد که این اجرا از محبوب‌ترین کارهای اوست و از سال‌ها پیش تا امروز خاطره سحرهای روزه‌داران با آوای او عجین شده. دعای روزهای هفته، دعای ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، دعای سحر، دعای کمیل، دعای فرج، جوشن کبیر، زیارات و... مختلف از آثار این پیشکسوت است که در این چند دهه پس از پیروزی انقلاب از صداوسیما پخش شده. اجرای سرود «شهیدم من» هم از کارهای این پیرغلام حسینی است که سال 59 در حسینیه جماران در حضور امام خمینی و جمعی از رزمندگان اجرا شد.


قصه شفا
موسوی قهار سال ۱۳۹۲ دچار بیماری حنجره شد؛ تا جایی که حتی توان صحبت کردن هم نداشت. اما به گفته خودش با عنایت ائمه (ع) شفا گرفت و صدایش برای دوباره خواندن باز شد. او در گفت‌وگو با عقیق بیان کرده بود: من دو سال قبل تیروئید عمل کردم و بعد از عمل دوران نقاهت را می‌گذراندم. ناگهان متوجه شدم صوت خود را از دست داده‌ام و نمی‌توانم بخوانم و صحبت هم نمی‌توانم بکنم. وضعیت طوری شد که اگر چیزی می‌خواستم باید روی کاغذ می‌نوشتم. همه دکترها به اتفاق تشخیص دادند تارهای صوتی سمت چپ من فلج شده است و پس از مراجعات فراوان به بهترین اطباء کاملاً ناامید شدم و حتی می‌خواستم برای معالجه به خارج سفر کنم و همه می‌گفتند کاری نمی‌شود کرد. زمانی به خودم آمدم و دیدم ای وای جایی که باید می‌رفتم نرفتم. یک عمری در خانه اهل بیت بودم، ولی این بار در خانه مولا علی (ع) نرفته بودم. درست زمانی که از همه جا ناامید شده بودم وقتی در خانه علی (ع) را زدم خدا را شکر پاسخ داد. دو سال بیمار بودم و هر روزش مانند هزار سال بود. بدترین روزهای عمرم بود. خیلی راحت می‌گویند دو سال، ولی من می‌گویم یک عمر. اما آن طرف قضیه خیلی لذت‌بخش بود و از این که در خانه مولا مورد عنایت و لطف قرار گرفتم خیلی خوشحالم.


تسلیت معاون سیما
مرتضی میرباقری، معاون سیما در پیامی درگذشت سیدقاسم موسوی قهار، پیر غلام اهل بیت و مناجات خوان بزرگ را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی معاونت سیما، متن پیام تسلیت به شرح زیر است:
انالله و انا الیه راجعون
وداع با پیرغلام اهل بیت و مناجات خوان بزرگ که صاحب صدایی خدایی و به‌یادماندنی بود، دردی جانکاه و تأثر برانگیز است.
صدای دل انگیز مرحوم سیدقاسم موسوی قهار با بهترین و ناب ترین لحظات زندگی مردم ایران که همان راز و نیاز با پروردگار یکتاست، همراه بوده است. خیلی از ما، اوقات مبارک سحر و افطار ماه مبارک رمضان را با مناجات خوانی وی می‌گذرانیم، اما نامی از وی مطرح نبود، چراکه او هنرش را در خدمت خدا و ارزش‌های الهی قرار داده بود.
از افتخارات صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز این است که واسطه رساندن صدای وی به مردم در لحظات عرفانی و ملکوتی بود.
اینجانب، درگذشت این قاری، پیرغلام حسینی و مناجات‌خوان را حضور خانواده ایشان، جامعه مداحان و قاریان و ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن مناجات خوان والا مقام رحمت و غفران الهی مسألت دارم.


خوش خلق و خوش صدا
احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی قرآن، مشاور قرآنی معاون صدا: خدا بیامرزد آقای موسوی قهار را. وقتی نام ایشان را می‌شنوم به یاد شخصیت متواضعانه او می‌افتم. او بسیار خوش خلق و خوش صدا بود. به یاد دارم می‌خواستیم ربنا را برای ماه رمضان ضبط کنیم. وقتی آقای موسوی وارد استودیو شد با آن‌که بسیار هم معروف و مشهور بود، اما بسیار متواضع برخورد کرد. تا قبل از آن فقط صدایش را شنیده بودم و از نزدیک با او ملاقات نکرده بودم، حتی تصور می‌کردم وقتی او برای ضبط ربنا وارد استودیو می‌شود، شاید نسبت به نکاتی که ما می‌خواهیم به او بگوییم بی توجه باشد، اما بر خلاف تصورم، بسیار هم محترمانه رفتارکرد و با آن‌که جایگاه و سواد ایشان از من بالاتر بود، اما نکاتی که به او گفته بودیم را اجرا کرد. راستش رفتار او در آن روز برای من شخصاً یک درس بود. جایش سبز.

سوز فراوان ادعیه خوانی
مهدی دهقان نیری، مدیر کل سابق اداره نغمات آیینی رادیو و مدیر کل صدا و سیمای مرکز همدان: در یک جمله باید بگویم صدا و سیما بود و مناجات‌های موسوی قهار . هر چقدر
در اداره کل نغمات معاونت صدا، صداهای مختلف بازسازی شد و افراد دیگر هم خواندند، اما هیچ صدا و حسی به پای صدای موسوی قهار نرسید. وقتی او ادعیه می‌خواند سوزی در صدایش بود که حس ویژه‌ای به مناجات هایش می‌داد و مخاطب از شنیدن او به قول معروف حظ می‌کردند و در دل هایشان به او احسنت می‌گفتند. همه پی به استعداد او
برده بودند. در مجموع مرحوم موسوی قهار در اداره کل نغمات رادیو خاطرات خوبی به جا گذاشته است. او در مراسم تشییع مرحوم صبحدل هم ادعیه خواند. واقعاً جزو بهترین‌ها در ادعیه خوانی بود. روحش شاد.

رادیو، مدیون اجرای دعاهای اوست

مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن و دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا: همان‌طور که استحضار دارید پدر زنده یاد موسوی قهار روحانی بود و او به برکت خانواده اش، شخصیتی بسیار دوست داشتنی داشت و در رفتارش هم مشهود بود. در جلساتی که هر سال خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رویم یکی از برنامه‌های ثابت، خواندن دعا توسط ایشان بود و همیشه مقام معظم رهبری هم از اجرای او ابراز رضایت داشتند. همچنین مرحوم موسوی قهار در مصاحبه هایش تاکید می‌کرد مورد توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد، انرژی زیادی به دست می‌آورد و برای خواندن دعا و مناجات شوق فراوانی دارد. تا این‌که دو سه سال اخیر درگیر بیماری شد. اما باید گفت سابقه ایشان در برنامه‌های ماه رمضان رادیو و تلویزیون به سال‌های دور بر می‌گردد. در آرشیو رادیو بالای هزار دعا و مناجات داریم که بیشترین دعاها و مناجات با صدای اوست. واقعاً مردم از دعاهای سحر مرحوم موسوی بهره مند می‌شدند و مخاطبان زیادی داشت. شنوندگان علاقه مند هستند دعای سحرهای ماه رمضان را با صدای ایشان بشنوند و او بیشترین خدمت را در حوزه دعا به رسانه ملی کرده و رادیو مدیون اجراهای او در بخش دعا ست.


یادگاری سحرگاهی برای مردم
حمیدرضا خزایی، قائم مقام اسبق معاونت صدا و مدیر گروه معارف سابق رادیو تهران: موسوی قهار یکی از کسانی بود که سحرهای رادیو را با ادعیه‌هایی که می‌خواند شکوفا کرد. مردم سحرها با صدای موسوی قهار بیدار می‌شدند و او یادگاری‌های خوبی برای مردم به جا گذاشته است. یادگاری‌هایی که بسیار هم ارزش دارد. یکی از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که او وقتی دعا می‌خواند، تاثیرگذار بود و در قلب مردم باقی می‌ماند. واقعاً یکی از حسن‌های زنده یاد، خواندن صحیح،
با احساس، صمیمی و اثرگذار دعا بود. او ابتدا دعا و مناجات در رادیو و بعد در تلویزیون ادعیه می‌خواند.

نقل یک خاطره
محمدحسین محمدزاده، کارشناس قرآنی: آقای موسوی قهار آثار زیاد و زیبایی را در آرشیو صداوسیما دارند. زمانی که بنده در رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما مسؤولیت داشتم از ایشان آثار خوبی را ضبط و در آرشیو به جا گذاشتیم که شامل ادعیه و مناجات بود. یکی از خاطراتی که از مرحوم موسوی قهار دارم این است که یک روز برای ضبط و تولید آثار در دفتر شبکه رادیویی قرآن حضور داشتم. کتابی را از اشعار خودشان پشت نویسی و به رادیو قرآن اهدا کردند که در کتابخانه رادیو قرآن موجود است. ایشان علاوه بر این‌که صدای دلنشین و اثرگذاری داشتند، دارای قریحه سرایش شعر هم بودند که از چشم اطرافیانشان کمی مخفی بود. به هر جهت از دست دادن ایشان ضایعه بسیار بزرگی است و امیدوارم شاگردان و دوستدارانشان که دارای قریحه و صوت خوب هستند راهشان را در ارائه نغمات آیینی و دینی ادامه دهند.

فاطمه عودباشی
نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها