وسایل مورد نیاز: کلاه و دک تعداد نفرات: 6 تا 16 نفر مکان بازی: فضای آزاد یا سالن ورزشی این بازی سال‌ها قبل در کهگیلویه و بویراحمد و بین عشایر و قوم ترک قشقایی و لر انجام می‌شد، اما این روزها طرفداران زیادی ندارد و در دست فراموشی است. برای شروع باید زمین بازی را مشخص کنید.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۱۰

زمین بازی مستطیل‌شکل است که یک طرف آن دایره‌ای رسم شده و در طرف دیگر، یک تیرک یا درختی انتخاب می‌شود که به‌اصطلاح به آن دک می‌گویند.
بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند و هر گروه برای خودش سرگروه مشخص می‌کند. با کمک قرعه تیم مهاجم و تیم مدافع انتخاب می‌شود. تیم مدافع، کلاه روی سرشان می‌گذارند و داخل دایره به‌صورت پشت به پشت یا چهار دست و پا می‌نشینند.
سرگروه هم وظیفه دفاع و حمایت از افراد نشسته را به عهده دارد. تیم مهاجم باید سعی کند کلاه را از سر افراد داخل دایره بردارد و آن را به دک برساند. در مقابل گروه مدافع باید بکوشد با رساندن پای خود به پای حریفان، باعث بازنده شدن آنها شوند.
اگر هم کلاهشان ربوده شد آن را با هر ترفندی باید از حریف بگیرند. در صورتی که مدافعان بتوانند با پای خود به پای یکی از مهاجمان ضربه بزنند، جای دو تیم عوض می‌شود.
مدافعان باید حتما یکی از اعضای بدنشان داخل دایره باشد. یعنی کاملا نمی‌توانند از دایره بیرون بیایند. ضربه‌ای هم که تیم مدافع به افراد تیم مهاجم می‌زند، نباید از زانو به بالا باشد در غیر این صورت خطا حساب می‌شود. نکته دیگر این‌که فرد مهاجم لازم نیست خودش کلاه را به دک برساند. بلکه می‌تواند آن را بین هم‌تیمی‌هایش دست به دست کند تا زودتر به دک برسد. نحوه امتیازدهی هم به این صورت است که تیم مهاجم با رساندن کلاه به دک یک‌امتیاز می‌گیرد و تیم مدافع با زدن پای حریف.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها