طبق آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) چاقی از هفت راه در حال کشتن بشر است:
کد خبر: ۱۲۴۱۲۵۳

آرتریت: در مطالعات جدید ثابت شد درمان روماتوئید آرتریت در افرادچاق با موفقیت کمتری همراه است و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.
سرطان: پژوهشگران دریافته اند که خطر ابتلا به هشت سرطان از جمله، کبد، تخمدان و تیروئید باچربی‌های اضافی موجود در بدن رابطه مستقیم دارد .چاقی به یک حالت التهاب مزمن در سراسر بدن منجر می‌شود و تولید طبیعی هورمون‌هایی مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل می‌سازد که همگی عواملی است که به بروز سرطان منجر شوند.
نازایی: به دلیل این که اندام‌های تناسلی زنان حوالی شکم قرار دارد، مساله چاقی شکم و چربی شکم می‌تواند بر باروری زنان تاثیرات منفی بگذارد. یکی از معضلاتی که چاقی شکم در زنان می‌تواند ایجاد کند، سردی شکم است. سردی شکم یک نشانه بارز از ناباروری در زنان می‌تواند باشد.
بیماری‌های قلبی و فشار خون:چاقی باعث می‌شود احتمال بروز دیگر ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی بیشتر شود. این ریسک فاکتورها شامل فشار خون بالا، نابهنجاری‌های کلسترول و دیابت نوع دوم می‌شود، همه‌ اینها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.
سکته مغزی: بررسی‌های تازه نشان داده است، بیشتر بیماران سکته مغزی و قلبی در گروه سنی 40 تا 69 سال قرار دارند . به گفته کارشناسان بهداشتی، فشارخون بالا و چاقی عمده‌ترین دلایل بروز سکته مغزی و حمله قلبی هستند.
دیابت:در پژوهش‌های جدید وجود رابطه اصلی بین چاقی و بروز دیابت نوع2 به اثبات رسیده است. این در حالی است که محققان تاکید می‌کنند بر اساس مطالعات پیشین، اشخاصی که بعد از تشخیص دیابت نوع 2 به زودی وزن خود را کم می‌کنند، کنترل بهتری روی فشار خون و قند خونشان می‌توانند داشته باشند.
عوارض اسکلتی و نخاعی: با افزایش وزن میزان زیادی چربی در شکم تجمع پیدا می‌کند. در نتیجه شکم بزرگ و گودی کمر بیشتر شده و لگن به سمت جلو می‌چرخد. این افزایش تقعر در ستون مهره کمری، موجب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک بین مهره‌ای و مفاصل بین مهره‌ها می‌شود.همچنین افراد چاق فعالیت‌های فیزیکی کمتری دارند. این کم تحرکی به‌تدریج می‌تواند موجب ضعف عضلات ستون مهره و شکم شود. ضعیف شدن این عضلات از مهم ترین علل شناخته شده در بروز کمردرد است.

مهرداد رحیم‌زاده

مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها