لیگ برتر با برگزاری 5 بازی وارد هفته چهاردهم می‌شود

همه در شوک رفتن «استرا»

با سه روز استراحت رسیدیم به هفته چهاردهم لیگ برتر؛ آخرین پیچ قبل از رسیدن به پایان نیم‌فصل اول لیگ و فتح نیمی از جام قهرمانی. روی کاغذ استقلال، سپاهان، شهرخودرو، پرسپولیس و صنعت نفت پنج تیمی هستند که شانس قهرمانی در نیم‌فصل اول را دارند و از این بین سه تیم امروز به میدان می‌روند. استقلال به دنبال تثبیت صدرنشینی است و شهرخودرو و سپاهان هم می‌خواهند در آخرین بازی بزرگ فصل برنده باشند. اگر اتفاقات عجیبی که در بازی سپاهان مقابل استقلال و نساجی افتاد در بازی امروز سپاهان مقابل شهرخودرو هم تکرار شود، سپاهان می‌تواند به صدرنشینی امیدوار شود، اما در غیراین‌صورت باید یک بازی پایاپای را شاهد باشیم. در تیم استقلال هم بزرگ‌ترین نگرانی، حاشیه‌هایی است که درباره استراماچونی و فسخ قرارداد او وجود دارد. لیگ نوزدهم امروز و فردا با برگزاری هشت بازی پر هیجان دنبال می‌شود. این بازی‌ها را از دست ندهید.
کد خبر: ۱۲۴۱۱۸۲

پیکان - استقلال
تثبیت صدر
حالا که طعم شیرین صدرنشینی، زیر زبان استقلالی‌ها مزه کرده، دوست ندارند به همین سادگی صدر جدول را از دست بدهند. بازی امروز با پیکان در شهر قدس می‌تواند جایگاه آبی‌ها را در مسیر قهرمانی نیم‌فصل تثبیت کند.
استقلال در حالی مقابل پیکان رده دهمی صف‌آرایی می‌کند که بیش از یک دهه شکست‌ناپذیری مقابل خودروسازان می‌تواند از نظر روحی روانی برای آبی‌ها امتیاز مثبتی تلقی شود؛ به خصوص که روند نتایج حریف نیز چندان جالب به نظر نمی‌رسد. آخرین باری که تیم پیکان موفق به شکست دادن استقلال شده است به ده سال پیش برمی‌گردد؛ به 7 آذر 1388 در ورزشگاه آزادی که پیکان 3 بر 2 برنده شد.
البته غیبت شیخ دیاباته می‌تواند چالشی بزرگ برای آبی‌های پایتخت باشد. زوج مهدی قائدی و شیخ دیاباته با 12 گل (هر یک 6 گل) و 5 پاس گل، در این هفته‌ها اصلی‌ترین عامل موفقیت شاگردان استراماچونی بود و مرگبارترین خط آتش لیگ نوزدهم نامیده شد. اما برای بازی با پیکان یکی از این دو نفر محروم است تا استقلال برای دومین بار یکی از مهم‌ترین مهره‌های تهاجمی خود در زوج ویرانگر را نداشته باشد. در غیاب شیخ، مرتضی تبریزی، احتمالا یکی از آخرین فرصت‌های خود را برای حضور در ترکیب اصلی استقلال تجربه خواهد کرد. سوژه اصلی دیروز البته نه تبریزی بود نه دیاباته. هواداران استقلال دیروز اضطراب‌های جدایی استراماچونی را تجربه ‌کردند و احتمالا حالا جواد زرینچه به جای او روی نیمکت نشسته است.



شهرخودرو - سپاهان
آخرین فینال
آخرین تقابل مستقیم میان تیم‌های بالای جدول را امروز در ورزشگاه امام رضا‌(ع) مشهد شاهد خواهیم بود؛ بازی جذاب شهرخودرو و سپاهان.
از ابتدای لیگ نوزدهم شش هفته شهرخودرو صدرنشین لیگ بود و شش هفته هم سپاهان. با این حال تقابل امروز دو تیم در شرایطی برگزار می‌شود که هیچ‌کدام صدرنشین نیستند. در واقع استقلال صدر جدول را در هفته سیزدهم از چنگ شهرخودرو و سپاهان خارج کرد تا جدال هفته چهاردهم این دو تیم، رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود بگیرد. هر دو تیم شهرخودرو و سپاهان در پنج هفته اخیر امتیازات زیادی را از دست داده‌اند. دقیقا هشت امتیاز برای هر کدام. شاگردان یحیی گل‌محمدی با پذیرش دو شکست و یک تساوی و تیم امیر قلعه‌نویی هم با کسب چهار تساوی، در حال سپری کردن بدترین دوران این فصل خود هستند و دوست ندارند این روند در هفته چهاردهم هم ادامه داشته باشد. در واقع بازی امروز برای شهرخودرو و سپاهان آخرین فرصت به شمار می‌رود، اگر می‌خواهند همچنان یکی از شانس‌های قهرمانی در نیم‌فصل اول لیگ باشند.
عزت‌ا... پورقاز، مدافع میانی سپاهان که در بازی با نساجی از ناحیه رباط دچار مصدومیت شد، غایب بزرگ بازی امروز است.



ماشین سازی - تراکتور
دربی تبریز
دربی امروز تبریز، برای تراکتوری‌ها در وضعیت قرمز برگزار می‌شود. سه باخت متوالی و یک تساوی در چهار هفته اخیر، آن‌قدر برای پرشورها گران تمام شد که مدیریت باشگاه خیلی سریع با درخواست دنیزلی برای کناره‌گیری از این تیم موافقت کرد. حالا احد شیخ لاری که برای فوتبالدوستان تبریزی حکم ناصرالجوهر عربستانی‌ها را دارد، یک‌بار دیگر سکان هدایت تراکتور را به‌عهده گرفته تا با کمک مسعود شجاعی که قرار است او را در امر مربیگری همراهی کند، آب رفته را به جوی باز‌گرداند. تراکتوری‌ها که فقط با کسب شش یا هفت امتیاز در این چهار بازی آخر، می‌توانستند شانس نخست قهرمانی در نیم‌فصل اول باشند، فعلا تیم هشتم جدول هستند و برای بازگشت به روزهای خوب، باید از همین دربی شروع کنند. البته ماشین‌سازی با رسول خطیبی تیمی نیست که راحت باج بدهد. آنها 5 هفته است نباخته‌‌اند و حالا در یک موقعیت خاص قرار دارند؛ این‌که اگر دربی تبریز را ببرند، در جدول بالاتر از تراکتور قرار خواهند گرفت.
داور دربی امروز تبریز عبدالنبی پورخلف است. این داور جوان تاکنون به عنوان داور وسط در لیگ برتر حضور نداشته و این نخستین سوت او نیز در لیگ برتر است. امیدواریم او نیز مانند زاهدی‌فر دچار اشتباهات سهوی نشود.


ذوب‌آهن - نساجی
روز منصوریان!
سرمربی ذوب‌آهن که بنا به وعده خود باید تا پایان نیم‌فصل (در پنج بازی) حداقل ده امتیاز به اندوخته‌های خود واریز می‌کرد حالا با گذشت سه بازی تنها چهار امتیاز کسب کرده و در دو بازی باقی مانده باید شش امتیاز کسب کند. اولین فینال منصوریان مقابل تیم شهرخسته خواهد بود، جایی که رضا مهاجری روی نیمکت رهبری نساجی نشسته و همین اتفاق می‌تواند نقطه اتکای منصوریان برای عبور از سد اول برای ماندن در فولادشهر محسوب شود. در هفت تقابل قبلی این دو مربی در تاریخ لیگ برتر آمار به سود منصوریان بوده چراکه پنج پیروزی، یک تساوی و یک باخت در کارنامه آنها ثبت شده است.
اما شاید تلخ‌ترین باخت تمام دوران مربیگری منصوریان در همان بازی معروف استقلال با پدیده در تهران باشد، روزی که منصوریان از هدایت تیم محبوبش استعفا کرد تا تلخ‌ترین لحظات زندگی فوتبالی خود را تجربه کند. با گذشت چند سال از آن شب تلخ یک بار دیگر به نظر می‌رسد شیشه عمر منصوریان در نیمکت ذوب‌آهن به دست تقابل با مهاجری است، چون با نتیجه‌ای غیر از برد برای میزبان اصفهانی مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آینده منصوریان باشد. هم ذوب‌آهن و هم نساجی، تا اینجای فصل فقط 2 برد کسب کرده‌اند.


فولاد - پارس جنوبی
دارا و ندار
بدهی‌های سربه فلک کشیده پارس جنوبی جم و عدم حمایت مدیران نفتی، این تیم را در نزدیکی انحلال قرار داده است/ در چنین شرایطی پارس امروز در فولاد آره‌نا، به مصاف تیم آماده و خوب این روزهای فولاد می‌رود. این‌که آب خوابگاه بازیکنان پارس به خاطر یک قبض دو میلیون تومانی قطع شد، فقط گوشه‌ای از مشکلات عدیده ‌این تیم در رقابت‌های این فصل است. آنها از ابتدای فصل تاکنون فقط یک بازی را برده‌اند و نزدیک‌ترین گزینه جایگزین برای دو تیم فانوس به دست لیگ به شمار می‌روند. همین حال بد پارس است که فولادی‌ها را به کسب ششمین برد فصل امیدوار کرده. فولاد با جواد نکونام، فعلا با 20 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارد و برد امروز، می‌تواند این تیم را حتی به رده چهارم جدول برساند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها