محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت به ابهامات و ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو اشاره و تصریح کرد: خودروی کشور ذی‌نفعان متعددی دارد و از یک خدمت تاریخی چند ساله برخوردار است که تضاد منافع بین ذی‌نفعانش بسیار بالاست و طرحی که به عنوان ساماندهی صنعت خودرو عنوان شده باید جامع باشد، اما امکان توازن‌بخشی بین حقوق ذی‌نفعان را به همراه ندارد.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۰۱

وی با بیان این‌که طرح ساماندهی خودرو باید حقوق مردم را در بلندمدت تأمین کند، افزود: متاسفانه مطالعه این طرح نشان می‌دهد بدیهیات و الزامات اولیه را هم برای تأمین منافع مردم ندارد و یک طرح ناقص و نارسا محسوب می‌شود.
نجفی با اشاره به این‌که کیفیت و کمیت صنعت خودرو برای همه مردم کشور اهمیت دارد، گفت: صنعت خودرو یک فرصت و یک تهدید بزرگ برای اقتصاد است و طرح پیشنهاد‌شده بیشتر تهدید است تا فرصت. در شرایط فعلی اقتصاد که تحریم‌های گسترده‌ای از جمله تحریم صنعت خودرو قرار داریم نباید با تصمیمات اشتباه مانع پیشرفت در این زمینه شویم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طرح ساماندهی صنعت خودرو آمده است شرکت‌های خودروساز باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما این کار قبلاً اتفاق افتاده و ایران‌خودرو 14 درصد و سایپا 17‌درصد سهام دولتی دارند. اگر منظور این طرح واگذاری 14 درصد و 17 درصد است که باید گفت این کار به صلاح کشور نیست و یک کلاهبرداری بزرگ اتفاق خواهد افتاد.
نماینده مردم تهران در ادامه صحبت‌های خود در مورد خصوصی‌سازی صنعت خودرو توضیح داد: زمانی که طرح دادند شرکت‌های بزرگ خودروساز باید خصوصی شوند، این شرکت‌ها بدون این‌که پولی دست دولت را بگیرد به شرکت‌های زیرمجموعه همان خودروسازان رسید، در حالی که قبل از آن دولت می‌توانست روی درآمد آنها حساب کند و در بودجه عمومی بیاورد. به گفته وی، اکنون سهام غالبی به نام دولت در آنجا وجود ندارد و خصوصی‌سازی قبلاً اتفاق افتاده است و اگر 14 درصد و 17 درصد سهام دولت در شرکت دو خودروساز بزرگ کشور بخواهد به بخش خصوصی واگذار شود هم درآمد دولت کاهش می‌یابد و هم موجب پیشرفت نخواهد شد.
نجفی گفت: اکنون دولت اجازه زمین خوردن این صنعت را نمی‌دهد، اما اگر دست بخش خصوصی باشد ابتدا تعلیق و بعد تعطیل خواهد شد. هرچند ما موافق خصوصی‌سازی هستیم، اما هر کاری باید در زمان و به روش درست انجام شود تا اقتصاد کشور ملتهب نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها