رعایت نکات زیر می‌تواند باعث کاهش بروز سرطان روده بزرگ شود:
کد خبر: ۱۲۴۰۹۳۷

تعدیل وزن: افراد چاق بیشتر مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
ورزش مرتب و تحرک فیزیکی موجب کاهش ابتلا به سرطان روده می‌شود.
پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات.
تغذیه مناسب: مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D3 و مصرف کافی سبزیجات و میوه‌جات استفاده و مصرف چربی، گوشت قرمز و مواد گوشتی فرآوری شده محدود شود.
هدف اصلی از غربالگری سرطان روده بزرگ تشخیص بیماری در مراحل اولیه و پیش از بروز علائم است. روش‌های متعددی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد:
کولونوسکوپی: دقیق‌ترین و بهترین آزمون در تشخیص سرطان و پولیپ‌های روده بزرگ است. مهم‌‌ترین خصوصیت این روش دارا بودن همزمان جنبه‌های تشخیصی و درمانی و امکان بررسی تمام روده است. این روش تحت دارو‌های خواب‌آور انجام می‌شود و فرد دردی را احساس نخواهد کرد.
سیگموییدوسکوپ: مانند کلونوسکوپ است، اما کوتاه‌تر است و تنها توانایی دیدن قسمت‌های انتهای روده بزرگ و کولون سیگمویید را دارد.
تستی برای تشخیص خون مخفی در مدفوع: حساسیت این روش در تشخیص پولیپ کمتر از سرطان روده است و به همین دلیل باید هر سال تکرار شود. مطمئن‌ترین روش غربالگری در افراد بالای 50سال، کولونوسکوپی هر ده سال یک‌بار است که بیشترین تأثیر را در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. در صورت عدم پذیرش کولونوسکوپی توسط بیمار از روش‌های جایگزین می‌توان کمک گرفت و در بین این روش‌های جایگزین توصیه ما به انجام آزمون مدفوع FIT به صورت سالانه است. برخی از سرطان‌های روده بزرگ جنبه ارثی و خانوادگی دارند و لذا انجام مشاوره و ترسیم شجره نامه و در صورت لزوم انجام آزمون‌های ژنتیکی می‌تواند راهنمای سایر افراد خانواده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ باشد. سرطان روده بزرگ، بدخیمی شایع و خاموش ولی قابل پیشگیری است که تشخیص زودرس، در درمان و بهبود کامل آن تأثیر به‌سزایی دارد. همچنین در افراد با ریسک بالاتر سرطان، سابقه فردی ابتلا به بیماری التهابی روده، کولیت اولسروز یا کرون)، سابقه سندرم‌های پولیپوزیس کولون و سندرم لینچ (یک سندرم ارثی است که خود بیمار و خویشاوندان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد) کولونوسکوپی باید در سنین پایین‌تر و با فواصل کمتر انجام شود.

دکتر شهاب شهابی

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها