چندی پیش در میان جمعی از همکاران درخصوص آب گازدار حرف و حدیث‌هایی مطرح شد.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۳۵

یکی می‌گفت این محصول مشابه نوشابه‌های گازدار مضر است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد. دیگری معتقد بود محصول مورد نظر ضرر چندانی ندارد و حتی مصرف روزانه آن بی‌خطر است. نفر سوم هم بر این باور بود که مصرف گهگاه آن به‌خصوص همراه غذاهای فست فود می‌تواند جایگزین مناسب نوشابه باشد، اما واقعیت موضوع چیست و آیا می‌توان آب‌های گازدار را در برنامه غذایی روزانه وارد کرد؟
آب گازدار که با نام‌های آب کربناته یا سودا نیز شناخته و معرفی می‌شود از مواد اولیه تهیه نوشابه‌های گازدار است و در اثر تزریق تحت فشار دی اکسید کربن به آب به‌دست می‌آید.
این محصول برخلاف نوشابه‌های گازدار که حاوی شکر، اسانس، رنگ، اسیدهای خوراکی و مواد نگهدارنده است فاقد هرگونه افزودنی و کالری به غیر از دی اکسید کربن بوده و از نظر ترکیبات فوق مضرات نوشابه‌های گازدار را ندارد، اما این پرسش مطرح است که وقتی مایعات گازدار می‌شود، می‌تواند برای سلامت مخاطره‌آمیز شود؟
گرچه این محصولات به دلیل گازدار شدن،PH آنها از حالت خنثی خارج شده و مقداری اسیدی می‌شود اما در مقایسه با نوشابه‌های گازدار اسیدیته بالایی ندارد و آسیب‌های جدی پوکی استخوان، حل شدن مینای دندان و افزایش اشتها را نخواهد داشت و برای کسانی که عادت به مصرف نوشابه‌های گازدار دارند یا به‌دلیل بی‌میلی به آب آشامیدنی دچار کم آبی یا یبوست‌های مزمن می‌شوند یا برای کودکانی که طی روز به دفعات از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کنند گزینه مناسبی است و مصرف گهگاه آن مشکل زا نخواهد بود.
البته در بازار مایعات گازدار طعم دار شده‌ای موجود است که حاوی مقادیری شکر، نمک، اسیدهای خوراکی، اسانس یا برخی از افزودنی‌های دیگر است که توصیه می‌شود هنگام تهیه آب‌های گازدار به ترکیبات مندرج روی بسته بندی محصول دقت کنید که حاوی چنین ترکیباتی نباشد.
آب‌های گازدار مشابه آب‌های معدنی حاوی املاح و مواد معدنی نیستند و با آب‌های حاوی اکسیژن تشابهی ندارد.
محصولاتی که با عنوان آب با اکسیژن اضافه در بازار عرضه می‌شود از انواعی است که به جای دی‌اکسیدکربن به آنها اکسیژن تزریق شده و اغلب برای ورزشکاران کاربرد داشته و برای افراد عادی با فعالیت و تحرک روزانه که به سهولت می‌توانند اکسیژن بدن را از طریق تنفس تامین کنند، توصیه نمی‌شود.

فاخره بهبهانی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها