تپش قتل‌هایی را که با محل وقوعشان در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند ، مرور می‌کند

جنایت از جنبه جغرافیا

دادستان فردیس جزئیات ماجرای کودک‌ آزاری در این شهر و نحوه دستگیری متهمان را در گفت‌وگو با جام‌جم تشریح کرده است

اصلا هم خنده نداشت!

دو پسر که با انداختن کودک کار در سطل زباله، از او فیلمبرداری کرده بودند در عملیات بامدادی دادستانی فردیس شناسایی و دستگیر شدند.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۸۱
اصلا هم خنده نداشت!

متهمان مدعی شدند، صفحه اینستاگرامشان بعد از انتشار این فیلم هک شد و نتوانستند آن را حذف کنند.

پسرک در سطل در حال جست‌وجو میان زباله‌هاست. بی‌خبر از این‌که قرار است سوژه تفریح و فیلمبرداری دو پسر شرور شود. پسر جوان به او نزدیک می‌شود و پاهای پسرک را می‌گیرد و او را داخل سطل مکانیزه کنار خیابان پرت می‌کند. بعد از آن، خنده مرد کودک‌آزار و دوستش که فیلمبردار است، فضا را پر می‌کند. پسرک گیج و مبهوت بدون این‌که قدرتی برای دفاع از خود داشته باشد از داخل سطل بیرون می‌آید و نظاره‌گر خنده‌های دو پسر جوان است. خنده‌هایی که بعد از دو روز یادآوری، قلبش را به درد می‌آورد.

این روایت فیلم 14 ثانیه‌ای است که روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و روایتگر صحنه‌ای تلخ از یک کودک‌آزاری بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی بلافاصله به این فیلم واکنش نشان دادند و خواستار برخورد با دو مرد کودک‌آزار شدند.

اولین واکنش

رئیس سازمان بهزیستی کشور اولین نفری بود که به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه این ویدئوی ناراحت‌کننده را بنده هم دیدم و بلافاصله دستور پیگیری دادم و تاکید کردم بررسی شود که این ویدئو چه زمانی رخ داده و مربوط به کدام شهر است تا ما بتوانیم از این طریق و با پیگیری‌های قضایی با عاملان این اقدام برخورد کنیم. اگر مشخص شود انتشار این فیلم به قصد آزار این فرد بوده حتما با سازندگان فیلم نیز برخورد خواهد شد.

این فیلم در حالی در کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی منتشر می‌شد که کسی از محل آن خبر نداشت تا این‌که دادستان استان البرز از شناسایی دو مرد کودک‌آزار خبر داد و مشخص شد، ماجرا در یکی از شهرهای استان البرز اتفاق افتاده است.

کودک‌ آزاران تسلیم شدند

واکنش‌ها به این فیلم ادامه داشت تا این‌که صبح دوشنبه - دیروز - سخنگوی ناجا از تسلیم شدن متهمان خبر داد و گفت: با توجه به تشویش اذهان عمومی و نیز بر اساس دستور فرمانده نیروی انتظامی، پیگیری این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سردار نوریان افزود: با توجه به تحقیقات گسترده پلیسی و نیز انتشار گسترده این کلیپ در فضای مجازی و بازخوردهای منفی به این عمل قبیح، خاطیان این پرونده که عرصه را بر خود تنگ دیدند، خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کردند.

صفر تا صد ماجرا

حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب فردیس بعد از این‌که مشخص شد این اتفاق در این شهر رخ داده است، پای کار آمد و با کمک اطلاعات مردمی، دو مرد کودک‌آزار را شناسایی و بازداشت کرد.
جهانشاهلو در تشریح 9 ساعت تحقیقات فشرده برای شناسایی متهمان به جام‌جم گفت: ظهر فیلم را دیدم و با کمک اطلاعات مردمی متوجه شدم ماجرا ظهر یکشنبه در منطقه اهری فردیس رخ داده است. این فیلم باعث شد موجی از ناراحتی و اعتراض مردمی از این عمل ایجاد شود که به عنوان مدعی‌العموم به ماجرا ورود پیدا کردم.

در حالی که پلیس اعلام کرده بود دو متهم خود را تسلیم کرده‌اند دادستان فردیس درخصوص عملیات دستگیری آنها اظهار کرد: ساعت10 شب خانه متهم اصلی را شناسایی کردیم و به آنجا رفتیم و همراه ماموران حفاظت اطلاعات دادگستری خانه اش را زیر نظر گرفتیم. متهم با یک دستگاه پژو 206 به خانه آمد و ساعت 2 نیمه شب با کمک ماموران سپاه آنها را دستگیر کردیم. با اعتراف او، همدستش هم دستگیر شد. یکی از متهمان سابقه دار است و پیش از این به خاطر شرارت دستگیر شده بود.

وی خاطر نشان کرد: متهمان پس از اعتراف به جرم خود با قرار قانونی روانه زندان شدند و به بهزیستی دستور دادیم که کودک کار را شناسایی کند.

داشتم سکته می‌کردم

پسر جوان تصور نمی‌کرد یک شوخی و انتشار فیلمش او را به دردسر بیندازد و دو روز بعد روانه زندان شود. می‌گوید از انتشار فیلم پشیمان شده، اما نتوانسته آن را پاک کند.

چه شد به فکر آزار کودک کار افتادید؟

همین طوری بود و قصد شوخی داشتیم. نمی‌خواستم آبروی او برود. پایش را گرفتیم و بعد داخل سطل انداختیم. سطل خالی بود و می‌دانستیم اتفاقی برای او نمی‌افتد.

این کار ارزش چند لحظه خندیدن را داشت؟

مشکل اینجاست که همه این چند ثانیه فیلم را دیدند و پشت صحنه آن را ندیدند. بعد از این 14 ثانیه او را از داخل سطل بیرون آوردیم و به او ساندویچ دادیم. حتی فیلم را خودش هم دید و خندید.

فیلم را چرا در فضای مجازی پخش کردید؟

ما پخش نکردیم. فیلم را روی صفحه اینستاگرام گذاشتیم و بعد یکی از دوستانمان آن را دانلود کرد و برای «داوود هزینه» فرستاد. او وقتی فیلم را روی صفحه‌اش گذاشت مردم متوجه ماجرا شدند.

می‌دانستی انتشار این فیلم باعث ناراحتی کاربران فضای مجازی شده است؟

خودم از همه بیشتر ناراحت شدم. ما نمی‌خواستیم این فیلم پخش شود. باور کنید خودم وقتی فهمیدم فیلم همه جا پخش شده داشتم سکته می‌کردم. حتی خودم هم گریه کردم.

اگر کسی همین کار را با خودت انجام می‌داد، چه واکنشی داشتی؟

من هم یک کارگر هستم و همه فکر می‌کنند بچه پولدارم که برای خوشگذرانی این کار را کردم. قبول دارم که اشتباه کردم، اما قصد ما بازی با آبروی این پسر بچه نبودم. اگر کسی همین کار را با من می‌کرد خیلی ناراحت می‌شدم.

اگر پشیمان بودی چرا فیلم را از صفحه اینستاگرامت پاک نکردی؟

خواستم این کار را کنم، اما پیجم هک شده بود. باور ندارید خودتان چک کنید.

حرف آخر؟

از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم مرا ببخشند.

افشاگری‌های فضای مجازی

فضای مجازی در کنار آسیب‌هایش، گاهی نقش افشاگری در برابر جرایم را دارد و حوادثی تلخ در روستایی دورافتاده را سریع به موضوعی ملی تبدیل می‌کند. در چند سال اخیر با پرونده‌های حیوان آزاری، تجاوز، کودک‌آزاری و ضرب و شتم دانش‌آموزان با انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی خبر ساز شده و مجرمان را پای میز محاکمه کشاند.

یکی از پرونده‌هایی که در فضای مجازی جنجالی شد مربوط به معاون مدرسه‌ای در غرب تهران بود. ابتدا فیلمی از اولیای دانش‌آموزان منتشر شد که در سالن اجتماعات نسبت به آزار فرزندانشان از سوی معاون مدرسه شکایت داشتند. این فیلم سریع در شبکه‌های اجتماعی منتشر و متهم آن دستگیر و سریع محاکمه شد.

فیلم کشتار خرس و توله‌اش در سمیرم نیز سال‌ها قبل میان دارندگان گوشی‌های بلوتوث‌دار دست به دست می‌شد و انتشار گسترده آن باعث شد متهمان خیلی زود شناسایی و دستگیر شوند.
انتشار ماجرای ربودن کودکان مانند بنیتا، آتنا، نهال و پرنیا باعث شد ناپدید شدن آنها خبرساز شود. تعدادی از این کودکان با حساسیت‌های ایجاد شده زنده به خانه برگشتند و برای تعدادی از کودکان مانند بنیتا سرنوشت تلخی رقم خورد.

محمد غمخوار - حوادث / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها