در روزهای اخیر وارونگی دما و پایداری جو باعث شدت گرفتن آلودگی هوا در بسیاری نقاط کشور شد و مدارس را در برخی استان‌ها همچون تهران، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان و قم به تعطیلی کشاند.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۳۳

وضعیت هوای تهران در پنجشنبه هفتم آذر برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام شد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود افراد تا حد ممکن از به خیابان رفتن خودداری کنند. اما بالاخره آلودگی هوای بیرون خانه بر کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. مشکل آلودگی هوا معضل مهمی در جهان است و کلانشهرهای فراوانی با آن دست به گریبانند. برای در امان بودن از آلودگی هوا دست کم در داخل ساختمان‌ها، یک شرکت نوپا (استارت‌آپ) فنلاندی می‌خواهد تصفیه‌کننده‌هایی برای هوای ورودی به ساختمان‌ها عرضه کند که دی‌اکسیدکربن را از هوا می‌گیرد و آن را تبدیل به سوخت می‌کند. با این روش هم کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم سوخت تجدیدپذیر تولید می‌شود. در روشی که شرکت سولیتیر پاور (Soletair Power) ارائه کرده است، آب با استفاده از برق تجزیه می‌شود و هیدروژن حاصل از آن با دی‌اکسیدکربن گرفته‌شده از هوا واکنش داده و سوخت‌های هیدروکربنی مانند متان تولید می‌کند.
این شرکت نوپا توانسته در فروردین امسال 500 هزار یورو (نزدیک به هفت میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی این روش جذب کند. باید دید این روش چقدر می‌تواند با اقبال عمومی مواجه و در ساختمان‌ها به کار گرفته شود.
شکی نیست که این شیوه تصفیه هوا جالب است اما به نظر می‌رسد باید سراغ حل ریشه‌ای مشکل آلودگی هوا رفت. آلودگی هوا در شهرها فقط یکی از جنبه‌های استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی برای حمل‌ونقل و تولید انرژی است. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تبعات بسیار بلندمدت‌تر این آلودگی‌هاست که آینده سیاره‌مان را به‌طور جدی تهدید می‌کند. برای حل ریشه‌ای این معضلات و تهدیدها باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک، سبز و بدون آلایندگی رفت. استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی برای تولید برق و جایگزین شدن خودروهای درون‌سوز با خودروهای الکتریکی، چاره مشکل آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. در این میان تا رواج استفاده از خودروهای برقی در جهان روش‌هایی مانند سامانه تصفیه هوا و تولید سوخت شرکت سولیتیر پاور راهکارهایی میان‌مدت است که برای تخفیف عوارض جانبی مشکل می‌توان آنها را به کار گرفت.

محمد عادل‌پور
پژوهشگر دکترای برق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها