دفتر رهبر انقلاب هزینه‌های درمانی سید قاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان پیشکسوت را تقبل کرد

مناجات خوان قهار در بستر بیماری

ساعت از 10 صبح گذشته، ماه رمضان نیست، من هم روزه نیستم اما همین که قرار می‌شود راهی شوم و به ملاقاتش بروم حال و هوای سحر در من زنده شده و صدایش توی گوشم می‌پیچد: «اللهم انی اسئلک باسمک من بهائک....» سید قاسم موسوی‌قهار شاعر، مناجات‌خوان و نوحه‌خوانی که از ابتدای پیروزی انقلاب در برنامه‌های مذهبی رادیو و تلویزیون بارها صدایش را شنیده‌ایم، مردی که عمری با صدایش نوحه و نیایش خوانده و نعت و منقبت، از جوشن کبیر تا کمیل و ... حالا با حنجره‌ای گرفته در بیمارستان بستری است. حس‌های عجیب و متضادی دارم از این‌که باید به دیدار مردی بروم که صدایش بخشی از حافظه‌مان را ساخته اما حالا صدایش، دیگر آن صدای سابق نیست. راهی بیمارستان امیراعلم می‌شوم. بعد از هماهنگی با حراست که البته می‌گویند از این رفتار حرفه‌ای‌ام بسیار خرسندند، راهی بخش نرگس در طبقه سوم می‌شوم. جایی که در یکی از اتاق‌هایش موسوی‌قهار بستری است. حال خوشی ندارد و همسرش خانم رهبری‌اقدم می‌گوید در حال انتقال به بیمارستان توس است. بهتر است ملاقات مفصل را بگذاریم برای یکی دو روز دیگر و استقرار همسرش در بیمارستان تازه. هر چند وارد فضای اتاقی شده‌ام که در آن بیماری ناخوش حضور دارد اما نه همسرش خسته و ناامید به نظر می‌رسد و نه خودش. خانم رهبری‌اقدم محکم و امیدوار حرف می‌زند. روحیه خوبی دارد که حتما ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایش را پشت آن پنهان کرده و موسوی‌قهار که با همان حال ناخوش لبخندی محو روی لب دارد، وقتی برایش آرزوی سلامتی می‌کنم به لبخندی پررنگ‌تر بدل می‌شود. لبخندی که توی ذهنم می‌ماند و در راه بازگشت به دفتر روزنامه دوست دارم برای خودم مدام تحلیلش کنم. لبخند مردی که انگاری چندان به شد و نشدهای دکترها دل نبندد و با خودش به این فکر کند که دستی هست بالای همه دست‌ها و اگر او بخواهد...
کد خبر: ۱۲۴۰۴۰۲

حنجره بیمار و هزینه‌های بسیار
موسوی‌قهار بعد از عمری خواندن حالا پاگیر حنجره بیمارش شده است. حنجره‌ای که همان لبخند محو نشان می‌داد صاحبش خستگی‌اش را هم درک می‌کند. این نوحه‌خوان چند سال پیش هم درگیر بیماری شده و بهبود پیدا کرده بود، بیماری که حنجره‌اش را تحت‌الشعاع قرار داده و به مدت دو سال مانع خواندنش شده بود. اما ظاهرا این بار بیماری با شدت بیشتری بازگشته است.
عفونت و وجود غده سرطانی در گلوی این مناجات‌خوان او را از ششم آذر در بیمارستان بستری کرده که در نتیجه این اتفاق، هزینه‌های سرسام‌آور درمان در اوضاع اقتصادی فعلی هم خودش ماجرای دشواری خواهد بود. موسوی‌قهار بیمه خدمات درمانی ندارد و همین هم مشکل را دوچندان کرده بود.
این موضوع را خانم رهبری‌اقدم هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد و بر این بخش از مشکلات که علاوه‌بر بیماری همسرش معضلات اقتصادی را هم برایشان ایجاد کرده بود، تاکید کرد. رسانه‌ها هم پیگیر موضوع شدند تا رسیدند به اظهارنظرهای امیر مقدسیان، مدیر اداری مالی بنیاد دعبل خزاعی. او درباره این مشکل توضیح داد: این بنیاد براساس فرموده مقام معظم رهبری، مسؤولیت زیر پوشش بیمه قرار دادن مداحان پیشکسوت و از کار افتاده را برعهده دارد که باتوجه به مشکل رخ داده برای سید قاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان و مداح اهل بیت (ع) و این نکته که این مداح، زیر پوشش قرار دادن بیمه برای دریافت خدمات درمانی نبود، بررسی لازم از لحاظ قانونی صورت گرفت. او همچنین بیان کرده است: براساس قانون بیمه تأمین اجتماعی و با توجه به سن استاد موسوی‌قهار، امکان زیر پوشش بیمه قرار گرفتن این استاد بزرگ مناجات‌خوانی وجود ندارد، اما این سازمان می‌تواند با استثنا قرار دادن او، این امکان را فراهم کند.

سیل چشم‌های نگران و ...
این بار حال موسوی‌قهار اصلا خوش نیست. خیلی‌ها به ملاقاتش می‌روند، از مداحان قدیمی و پیرغلامان گرفته تا مسؤولان رسانه ملی و ... . همه با چشم‌هایی نگران، هم نگران حالش و هم نگران شرایط موجود یعنی نبودن بیمه و تبعات ناشی از آن.
مهدی آصفی، یدا... بهتاش، مصطفی خرسندی، حمید منتظر، سیدعلی سادات‌رضوی، ابراهیم صدیق، رضا خالقی، محمود کاظمی، سیدعلی یاسینی، جواد ریحانی‌پور،‌ مژده اردبیلی و خیلی‌های دیگر راهی بیمارستان می‌شوند، اما از دستشان کاری برنمی‌آید و اندوهگین و احتمالا امیدوار بیمارستان را ترک می‌کنند تا این‌که محمد حسین رنجبران مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی به نمایندگی از دکتر علی‌عسکری و جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به دیدار موسوی قهار رفتند. پس از آن با پیگیری‌های آنها و دیگر مسؤولان مربوطه خبر خوشی اعلام شد. علی سرابی، قائم‌مقام شورای‌عالی قرآن از هماهنگی با دفتر مقام معظم رهبری برای تأمین هزینه‌های درمان استاد موسوی‌قهار خبر داده و به فارس می‌گوید: طی چند سال اخیر برای برقراری بیمه استاد تلاش کردیم، اما این اتفاق رخ نداد، البته جای نگرانی نیست و همه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم. بعد هم که من می‌رسم بیمارستان، در همان اتاق آدم‌های امیدوار، مرد مناجات‌های سحر و همسرش با لبخندی بر لب استقبالم می‌کنند و می‌گویند برای ادامه معالجه قرار است بروند یک بیمارستان دیگر. با لبخند بدرقه‌ام می‌کنند و من هم با لبخند به تحریریه برمی‌گردم تا در فرصتی دیگر به بیمارستان توس بروم و ساعاتی را کنار آدم‌هایی بگذرانم که گویی به عبارت معروف حافظ معتقدند، من هم زیر لب با خودم تکرارش می‌کنم و گزارشم را می‌نویسم: «با درد صبر کن که دوا می‌فرستمت...»

یک ملاقات از طرف رسانه ملی

در میان ملاقات کنندگان موسوی قهار، مداحان بسیاری و مسؤولان اندکی حضور پیدا کردند. در بین این اندک مسؤولان محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به نمایندگی از دکتر علی‌عسکری به همراه جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در بیمارستان‌ از سیدقاسم موسوی قهار مداح و دعاخوان مطرح کشور ملاقات کرده و پیگیر احوالات او بودند. در این عیادت مدیران رسانه ملی ضمن در جریان قرار گرفتن روند درمانی این استاد، برای ایشان شفای عاجل آرزو کردند.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها