با استعفای وزیر انرژی دولت ترامپ

معمای اوکراین گیت پیچیده‌تر شد

استعفای اجباری ریک پری، وزیر انرژی ایالات‌متحده آمریکا منجر به پیچیده‌تر شدن معمای اوکراین گیت نزد افکار عمومی این کشور شده است. در قالب یک بیانیه رسمی، ریک پری رسماً از دولت ترامپ کناره‌گیری کرد. اگرچه ریک پری در بیانیه‌ای خدمت در دولت ترامپ را افتخاری برای خود دانسته است، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند وی یکی از اصلی‌ترین متهمان ماجرای اوکراین گیت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۰۰

حدود دو ماه قبل، ترامپ در جمع تعدادی از جمهوریخواهان تأکید کرده بود ریک پری، عامل اصلی تحریک وی برای گفت‌وگوی تلفنی جنجالی با زلانسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بوده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از مقامات صاحب نفوذ در حوزه نفت و انرژی آمریکا اعلام کرد ریک پری نقش کلیدی در ماجرای اوکراین گیت و شکل‌گیری روابط سیاسی و اقتصادی نامتعارف با زلانسکی ایفا کرده است. با این حال، ریک پری هرگونه دخالتی را در این ماجرای جنجالی رد کرده است! وزیر انرژی مستعفی آمریکا در این خصوص می‌گوید: هرگز درباره این موضوع با رئیس‌جمهور صحبتی نکردم و از او چیزی هم در این رابطه نشنیدم، من یک گفت‌و‌گو و تماس تلفنی در این باره با رودی جولیانی داشتم و با سفیر سابق ایالات‌متحده در اوکراین و همچنین با سفیر کنونی هم‌صحبت کرده‌ام. اما در این گفت‌وگوها نام بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و پسرش برده نشد.
همان‌گونه که مشخص است، ریک پری ادعای ترامپ مبنی بر این‌که وی عامل اصلی گرفتار شدن ترامپ در ماجرای اوکراین گیت بوده را رد کرده است. درهرحال، بدون شک در آینده‌ای نزدیک و در جریان پروسه استیضاح ترامپ، نام وزیر انرژی سابق آمریکا را بیشتر خواهیم شنید.
ترامپ قطعاً در مواجهه با بسیاری از اتهامات کنگره و حتی نامزدهای حزب دموکرات در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، آدرس ریک پری را خواهد داد و این می‌تواند منجر به واکنش وزیر انرژی سابق آمریکا در برابر رئیس‌جمهور این کشور شود.
ترامپ هم‌اکنون نسبت به حضور افرادی مانند ریک پری،سندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق خود در پرونده اوکراین گیت نگران به نظر می‌رسد. دون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا اخیراً با حضور در جلسه علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور گفته است: رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ به دنبال این بوده است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را مجبور به انجام تحقیقات درباره فعالیت‌های اقتصادی رقبای سیاسی ترامپ در اوکراین کند.
نکته قابل‌توجه این‌که هرگونه شهادت ریک پری، بولتون و ساندلند علیه رودی جولیانی در پروسه بررسی پرونده اوکراین گیت، مترادف با تضعیف موقعیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نزد افکار عمومی این کشور خواهد بود.

سعید صابریان/ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها