ترفندهایی برای نظافت یخچال و فریزر

سلامت به شرط تمیزی

در شماره قبل در مورد نحوه نظافت برخی از وسایل آشپزخانه نوشتیم. در این شماره این موضوع را دنبال کرده و راهکارهایی برای تمیز کردن یخچال و فریزر را فهرست می‌کنیم. تمیز کردن یخچال و فریزر باید مرحله به مرحله و اصولی انجام شود تا زمان و انرژی کمتری صرف شود.
کد خبر: ۱۲۴۰۲۹۸

مراحل تمیز کردن یخچال:
1ـ اولین کار این است که دوشاخه برق را از پریز بکشیم.
2ـ تمام مواد غذایی و ظروف را از یخچال خارج کرده و روی میز یا کابینت می‌گذاریم. اگر در فصل سرد سال باشیم که مشکلی نیست و می‌توانیم مواد را در معرض هوای سرد بیرون قرار بدهیم تا خراب نشوند، اما اگر هوا گرم باشد باید از یخ یا باد کولر و پنکه استفاده کنیم.
3ـ مرحله بعد خارج کردن قفسه‌ها، شیشه‌ها و کشوهاست. آنها را با محلول آب و مایع ظرفشویی و در صورتی که خیلی کثیف بود با محلول آب و آمونیاک (به نسبت یک پیمانه آمونیاک و پنج پیمانه آب) شسته و بعد از چند دقیقه خوب آبکشی می‌کنیم سپس آنها را خوب خشک کرده و کنار می‌گذاریم.
4ـ برای تمیز کردن در و دیواره‌های داخلی و خارجی یخچال می‌توانیم از دو محلول استفاده کنیم. یا محلول یک لیوان آب گرم با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین یا محلول سه فنجان آب گرم با یک فنجان سرکه. یکی از دو محلول را به در و دیواره‌های داخلی و خارجی اسپری و بعد از چند دقیقه با اسفنج تمیز کرده و سپس با دستمال نرم و نخی خشک می‌کنیم. البته اگر بعضی قسمت‌های
در و دیواره‌ها خیلی کثیف است می‌توانیم از خمیر دندان هم استفاده کنیم. فقط باید دقت داشته باشیم برای تمیز کردن داخل یخچال از موادی که عطر و بوی زیادی دارند استفاه نکنیم، زیرا مواد غذایی بو را جذب کرده و مزه بد می‌گیرند.
5ـ واشر و لاستیک‌های یخچال را در صورتی که جدا می‌شوند، درآورده و در محلول آب و سرکه قرار داده و بعد از چند دقیقه خوب شسته، آبکشی کرده و خشک می‌کنیم و در نهایت برای حفظ حالت انعطافش کمی‌ به آن روغن یا لوسیون بدن زده و سرجایش می‌گذاریم. اگر واشر و لاستیک‌ها جدا نمی‌شوند با دستمال نرم آغشته به محلول آب و سرکه آنها را خوب تمیز می‌کنیم.
6ـ حالا نوبت پشت یخچال است. یخچال را جابجا کرده و پشت آن را با محلول‌هایی که داریم و یک دستمال نرم تمیز می‌کنیم یا اگر فضای خالی دارد گرد و غبار آن را با جارو برقی از بین برده و بعد با دستمال خوب تمیز می‌کنیم. این کار باعث عملکرد بهتر موتور و طول عمر یخچال و فریزر می‌شود.
7ـ در این مرحله کشوها، شیشه‌ها و قفسه‌ها را با دقت در‌جای خودشان قرار داده و دوشاخه یخچال را به برق می‌زنیم.
8ـ تا وقتی که یخچال کمی‌هوا بگیرد محتویات داخل آن را تمیز و مرتب کرده، مواد اضافه و مانده را دور ریخته و اگر لازم باشد ظرف یا شیشه آنها را عوض کرده و در کوتاه‌ترین مدت و به سرعت در یخچال می‌گذاریم تا هوای یخچال خارج نشود.
9ـ در نهایت چند تکه زغال در یخچال می‌گذاریم تا بوی غذاها را بگیرد. البته سعی کنید مواد غذایی را بدون در یخچال نگذارید تا یخچال و مواد غذایی بوی یکدیگر را نگیرند.

مراحل تمیز کردن فریزر:
1ـ ابتدا دوشاخه فریزر را از برق خارج کرده و یخ‌های آن را در کلمن، یخدان یا ظرف مناسبی ریخته و مواد غذایی را روی آنها قرار می‌دهیم تا شل و خراب نشوند.
2ـ کشوها و طبقات آن در آورده و با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی و یک اسکاچ نرم شسته و آبکشی می‌کنیم.
3ـ محلول یک فنجان آب گرم و یک فنجان سرکه یا محلول یک لیتر آب گرم و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را درون محفظه فریزر، در و دیواره‌های بیرونی آن اسپری کرده و با اسفنج تمیز کرده و بعد با یک دستمال نرم، خوب خشک می‌کنیم.
4ـ لاستیک دور در فریزر را با دستمال یا مسواک نرم آغشته به محلول‌هایی که داریم خوب تمیز می‌کنیم.
5ـ کشوها و طبقات فریزر را خشک کرده و با دقت در جای خودشان قرار داده و دوشاخه فریزر را به برق می‌زنیم.
6ـ تا وقتی که فریزر کمی‌خنک شده و هوا بگیرد، مواد غذایی را مرتب می‌کنیم و اگر لازم بود کیسه یا ظرف آنها را عوض کرده، مواد تاریخ مصرف گذشته را دور می‌ریزیم و مواد قابل استفاده را در کوتاه‌ترین مدت و به سرعت در فریزر قرار می‌دهیم تا هوای سرد آن خارج نشود.
7ـ اگر فریزرتان برفک می‌گیرد می‌توانید از حرارت سشوار کمک بگیرید یا یک قابلمه آبجوش در آن قرار داده و در فریزر را ببندید و بعد از چند دقیقه خیلی راحت برفک‌ها را جدا کرده و آن را تمیز کنید.

ترفندهای کمکی
بهتر است پایان هر فصل یخچال و فریزر را تمیز کنیم، مواد قدیمی و تاریخ گذشته را دور ریخته و مواد خوراکی تازه جایگزین کنیم.
چند روز قبل از تمیز کردن یخچال و فریزر باید حجم مواد غذایی را کم کنیم زیرا با این کار، مراحل تمیز کردن یخچال با راحتی و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
برای مدت زمان بیشتری تمیز ماندن یخچال باید بعضی مواد مانند کاهو، میوه و... را شسته، خشک کرده و بعد در یخچال قرار بدهیم.
می‌توانید با هزینه‌ای کم، تعدادی سبد پلاستیکی رنگی و در سایزهای مختلف تهیه کرده و مواد غذایی را داخل آنها بچینید. این کار باعث نظم بیشتر مواد داخل یخچال و فریزر شده و خیلی راحت می‌توانید مواد مورد نظرتان را بخصوص در فریزر پیدا کنید و در عین حال زیبایی و نظم خاصی به یخچال و فریزرتان می‌دهد.

نکات مهم:
از ماسک، دستکش، پیشبند یا لباس مناسب استفاده کنید. استفاده از این وسایل منوط به داشتن حساسیت نیست، زیرا ممکن است به مرور و طی مدت طولانی کار کردن با مواد تمیز‌کننده دچار حساسیت شوید؛ هرچند مواد شیمیایی نباشند.
هنگام کار با وسایل برقی حتما موارد ایمنی را رعایت کرده و از قطع بودن برق دستگاه مطمئن شوید.

مژده مظهری

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها