بروز حملات تروریستی اخیر در لندن، بار دیگر بحران امنیتی در غرب را به‌مثابه بحرانی پررنگ و حتی غیرقابل‌مهار، در معرض دید و تحلیل افکار عمومی دنیا قرار داده است. صورت‌مسأله تا حدود زیادی مشخص است! گروه تروریستی داعش در وب‌سایت خود اعلام کرد که مهاجم حمله تروریستی روز جمعه لندن یکی از جنگجویان این گروه بوده است. عثمان خان از اعضای داعش که اصالتی پاکستانی داشته است، روز جمعه به عابران در ضلع شمالی پل لندن (لاندن بریچ) حمله کرد و دو نفر از آنها را کشت.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۹۵

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس این حمله تروریستی را محکوم کرد و در واکنش به آن عنوان کرد: روشن است که مهاجم حملات اخیر، آزاد شده بود‌، نیمی از محکومیتش را گذراند و بعد مشمول آزادی زودهنگام شد‌. من از مدت‌ها پیش گفته‌ام که این سیستم جواب نمی‌دهد. برای جامعه ما معنا ندارد که تروریست‌ها یا محکومان به جرایم تروریستی و انجام خشونت‌ها را، با اعطای آزادی زودهنگام رها کنند.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه تأکید کرده است که نباید با اعطای آزادی زودهنگام برای تروریست‌ها موافقت شود. اشاره جانسون، به پرونده خاص عثمان خان عامل حملات اخیر لندن است. بنا بر اعلام پلیس و منابع امنیتی در انگلیس ضارب در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل ارتکاب جرایم تروریستی محکوم شده بود. او در دسامبر سال ۲۰۱۸ به‌طور مشروط از زندان آزاد شد.
اما به نظر می‌رسد آنچه تاکنون در خصوص حادثه تروریستی لندن از سوی مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس ذکر شده، تنها بخش ناچیزی از اصل ماجراست!
واقعیت امر این است که رشد و نمو دو نماد تروریسم در اروپای امروز، یعنی «تروریسم تکفیری» و «تروریسم فاشیستی» که نشأت‌گرفته از رشد بی‌رویه جریان‌های ملی‌گرای افراطی در سراسر قاره سبز، ازجمله انگلیس است، معلول رویکرد امنیتی کشورهای اروپایی بوده و این کشورها نمی‌توانند سهم خود را در ایجاد و استمرار این بحران نادیده بگیرند.
بحران امنیت موضوعی است که اروپای واحد امروز آن را به‌شدت لمس می‌کند. سیاست‌های امنیتی مشترک در اروپا نه‌تنها به بهبود اوضاع امنیتی در مرزهای اروپایی منجر نشده، بلکه به نقطه آسیب اطلاعاتی و امنیتی در این مجموعه تبدیل‌شده است.
بوریس جانسون و دیگر مقامات انگلیسی به‌خوبی می‌دانند آنها با نوعی «تروریسم خودساخته» مواجه هستند. بی‌تفاوتی سرویس‌های امنیتی اروپا در قبال تقویت جریان‌های راست افراطی و نئونازیسم‌ها و نئوفاشیست‌ها و متعاقبا حمایت نهادهای رسمی و امنیتی انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی از جریان‌های تکفیری در منطقه غرب آسیا،خروجی و ثمره‌ای ‌جز تقویت دو جریان تکفیری و راست افراطی در غرب نداشته است.
به عبارت بهتر، حادثه اخیر در شهر لندن مانند ده‌ها حادثه تروریستی و خشونت‌بار دیگری است که در مرزهای اروپا رخ‌داده و نشأت‌گرفته از سیاست‌های امنیتی کلانی است که اتفاقا دولت‌های غربی در تعریف و شکل‌دهی آنها نقشی محوری ایفا کرده‌اند.
در این میان، بیشتر رسانه‌های انگلیسی و غربی نیز همگام با بوریس جانسون و دیگر مقامات اروپایی سعی دارند از کشورهای خود به‌عنوان قربانیان تروریسم تکفیری یا قربانیان داعش یاد کنند. این رسانه‌ها نشانه و نشانی واقعی دال بر نقش کشورهای خود در شکل‌گیری داعش در منطقه غرب آسیا و حمایت از گروه‌های راست افراطی (که بال دیگر ترور و خشونت در اروپا محسوب می‌شوند) مخابره نمی‌کنند. در این معادله، ماهیت و هویت فرد تروریست و چگونگی انجام عملیات محلی از اعراب ندارد. تنها موضوعی که امروز افکار عمومی دنیا باید روی آن متمرکز کنند، مصدر یابی واقعی از بحران امنیت در غرب است. بحرانی که امثال بوریس جانسون، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و فراتر از آنها، افرادی مانند ترامپ و اوباما باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها