عوامل مجموعه مستند «عشق سفر» از ویژگی‌های این برنامه می‌گویند

بسیار سفر باید...

معرفی مناطق گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی و گردشگری آسان از اهداف سازندگان مجموعه مستندی به نام «عشق سفر» است که به تازگی پخش آن از شبکه مستند آغاز شده است. مجموعه‌ای که در پخش اول نتوانست آن‌طور که باید دیده شود. با این حال یکی از نکات مثبت این مجموعه حضور هنرمندانی است که در این سفر گروه را همراهی کرده و اتفاقات جالبی را برای مخاطبان خود رقم زده‌اند. هنرمندانی که هر کدام با توجه به معیاری که گروه سازنده در نظر داشته، انتخاب و دعوت به همکاری شدند. عشق سفر در 20 قسمت به تهیه‌کنندگی سیده معصومه پورحسینی و کارگردانی محمدعلی رخشانی، علیرضا دهقان، هادی زارعی و جعفر میراشرفی تولید شده است. این مجموعه با حضور چهره‌های مختلف سینما و تلویزیون به معرفی مناطق گردشگری، چون غار‌ها، کویر‌ها، آبشار‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین معرفی لباس‌های محلی و سنتی، انواع غذا‌ها و خوراکی‌های محلی مناطق مختلف ایران می‌پردازد. در هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی یک بازیگر یا زوج ایران‌گرد با یاری «بلد»های محلی سفر خود را به یکی از مناطق دیدنی ایران آغاز می‌کنند و بینندگان را در لذت همراهی و تماشای جاذبه‌های کشور شریک خواهند کرد. از این رو جام‌جم با تهیه‌کننده و دو نفر از هنرمندانی که در این سفر گروه را همراهی کرده‌اند گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۸۸

کوه‌ها به هتل تبدیل شده‌اند
مهدی امینی‌خواه، بازیگری که به‌زودی با مجموعه «وارش» در شبکه سه حضور خواهد داشت، یکی از هنرمندانی است که در این سفر با گروه همکاری داشت. وی در این باره به جام‌جم گفت: من به یکی از شهرهای اطراف سرچشمه کرمان سفر کردم که متاسفانه نام شهر خاطرم نیست. چون کار مربوط به یکی دو سال قبل است. اما تجربه جالب و جذابی بود. وی در ادامه نیز درباره تجربه همکاری با این گروه توضیح داد: من تا پیش از این سفر آن شهر را نمی‌شناختم و سفری هم به آنجا نداشتم و از طریق این سفر با مردم و جاذبه‌های گردشگری آن منطقه آشنا شدم. نکته‌ای که در این سفر برایم جالب بود این بود که ما به روستایی سفر کردیم که در آنجا کوه‌های سنگی وجود داشت که غار در آن کوه‌ها بود و مردم پیش از این در آن غارها زندگی می‌کردند و بعد به هتل تبدیل شدند. به نظرم خیلی جالب بود و می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. البته هنوز برای مردم خیلی ناآشناست. اما برای من خیلی زیبا و جالب بود. امینی‌خواه درباره خاطراتش از این سفر افزود: آن منطقه بسیار مردم مهمان‌نوازی داشت. ضمن این‌که با بافت سنتی و بومگردی و فرهنگ گردشگری و غذاها و فرهنگ بومی این منطقه آشنا شدم و به نظرم خیلی می‌توان از این منطقه به نفع گردشگری بهره‌برداری کرد. البته نیاز به حمایت مالی و برنامه‌ریزی و مدیریت منسجمی دارد. چون منطقه بسیار زیبایی برای گردشگری است که من نمونه‌ای از آن را در یکی از کشورهای جهان دیده بودم و فکر نمی‌کردم چنین منطقه‌ای را در ایران هم ببینم. نکته جالب دیگر که به زیبایی این منطقه ندیده بودم. چون کوه‌ها تبدیل به هتل شده بودند و از این نظر می‌توان آنجا را به یک منطقه گردشگری خوب تبدیل کرد.

سفر نوعی مطالعه میدانی است
امیرحسین صدیق یکی از هنرمندانی است که علاقه بسیاری به سفر دارد. وی در این مجموعه نیز از شمال تا جنوب به شهرهای مختلفی سفر کرده که در این باره به جام‌جم گفت: من به سفر خیلی علاقه‌مند هستم چون فکر می‌کنم سفر به نوعی مطالعه میدانی است. من در این برنامه به شهرهای مختلفی سفر کردم. از کرمان و رفسنجان گرفته تا شهرهای شمالی ایران و تبریز و به خیلی از شهرها سفر کردم. وی در ادامه درباره آشنایی‌اش با مناطقی که در برنامه سفر کرده هم توضیح داد: با برخی از مناطق آشنایی داشتم و پیش از این هم سفر کرده بودم. اما مناطقی هم بودند که برای نخستین بار به آنجا سفر می‌کردم و آشنایی با فرهنگ آن منطقه برایم خیلی جالب بود. به‌خصوص کویر لوت که شخصا به آنجا سفر نکرده بودم و برایم خیلی جذاب بود و از این سفرها خاطرات بسیاری هم دارم. از جمله شکستن سرم با چوب که باعث مجروح شدن سرم شد. صدیق در پایان درباره خاطرات سفر در این برنامه بیان کرد: تقریبا من در هر شهری که سفر کردم، نان هم پختم. اما نکته مهم سفرهای من این است که چقدر مردم خونگرم و مهمان نوازی داریم و کشور ما چقدر مستعد و آماده گردشگر داخلی و خارجی است. در این سفرها به مناطقی رفتم که حتی برای من که خیلی اهل سفرم تازه بود. اما متاسفانه هیچ حمایتی نمی‌شود تا بتواند جذب گردشگر کند. آن هم در این وضعیت اقتصادی که می‌تواند اتفاقات خوبی را برای مردم آن مناطق رقم بزند. نکته دیگر این‌که این مجموعه هر بار که پخش شده به قدری اطلاع‌رسانی ضعیفی دارد که حتی من که حدود یک سال و اندی با این گروه همراه بودم، از زمان پخش آن مطلع نشدم.

ایران ظرفیت گردشگری بسیاری دارد
معصومه پورحسینی تهیه‌کننده عشق سفر در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص شکل‌گیری این مجموعه بیان کرد: تولید این کار و مراحل اولیه‌اش اواخر سال 96 آغاز شد که پخش اصلی آن هم از شبکه سه بود. چون این برنامه مشارکتی بود؛ یعنی ما پیشنهاد این کار را در جهت معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاهای ایران دادیم که مورد توافق قرار گرفت که به صورت مشارکتی با شبکه سه این مجموعه تولید شود. به هر حال با توجه به شرایط اقتصادی مردم نمی‌توانند سفرهای بزرگ داشته باشند. عده‌ای هم محدودیت سفر دارند و به عنوان مثال فقط به شمال یا بخشی از جنوب کشور و به مشهد سفر می‌کنند. در صورتی که ما ظرفیت‌های گردشگری بسیاری حتی در روستاهای کشور داریم که اگر بتوان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، می‌تواند ایجاد انگیزه و شغل کند تا افرادی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، به شهرهای بزرگ برای کار مهاجرت نکنند. به همین دلیل ما در روستاهای کوچک هم که برای این مجموعه کار کردیم، سعی داشتیم تا گردشگری را آسان کنیم.
وی همچنین در ادامه درباره انتخاب شهرها و روستاها نیز افزود: اولویت ما مناطقی بود که کمتر برنامه گردشگری درباره آنها ساخته شده بود یا این‌که در حال حاضر زیرساخت‌ها آمادگی پذیرش بیشتر گردشگری را دارد. به عنوان مثال نخستین برنامه ما درباره شهر یزد بود. چون کمتر کسی می‌داند که شهر یزد در یونسکو به ثبت رسیده که ما در این برنامه با همین نگاه با آقای مهران رجبی همراه شدیم. مخاطب دید که آقای رجبی با دوچرخه در خیابان‌ها و کوچه‌های یزد رفت و آمد می‌کرد. چون یزد به شهر دوچرخه‌ها معروف شده است. در کنار چنین مواردی سراغ روستاهایی رفتیم که شاید نام آنها به گوش شما هم نرسیده باشد. بنابراین سعی کردیم با این اولویت‌ها سراغ برخی شهرها و روستاها برویم.
هنرمندان مردمی و اتفاقات هیجان‌انگیز
این تهیه‌کننده درباره دلیل حضور هنرمندان و نحوه انتخاب آنها در برنامه هم توضیح داد: یکی از نکاتی که به هر حال برای مردم ما جذاب است، حضور هنرمندان در برنامه‌هاست و این‌که هنرمند بتواند نماینده‌ای از طرف مردم در آن منطقه باشد. در این میان سعی کردیم هنرمندان متفاوت را با نگاه‌های متفاوت هم دعوت کنیم که جذابیتی را برای کل برنامه به همراه داشته باشد. ضمن این‌که آن هنرمند هم خودش را از جنس مردم بداند و در این سفر در کنار مردم آن منطقه قرار بگیرد. از این رو هنرمندانی که انتخاب شدند، در سفر با مردم کار می‌کردند و کنار آنها روی زمین می‌نشستند و با آنها غذا می‌خورند یا نان می‌پختند. از این رو هنرمندانی را انتخاب کردیم که مردمی تر هستند. ضمن این‌که هنرمندانی باشند که برخی اتفاقات هیجانی را در سفر بپذیرند. به عنوان مثال هنرمندی که بتواند در یک قسمت از برنامه از نخل بالا برود و غواصی یا پرواز کند. از این رو عده‌ای ممکن بود که بترسند و علاقه‌ای به این سفر نداشته باشند. به همین دلیل عده‌ای انتخاب شدند که علاقه‌مند به این اتفاقات هیجانی بودند. ضمن این‌که امیرحسین صدیق از بقیه دوستان علاقه‌مندتر به این نوع اتفاقات هیجان‌انگیز بود و موقع شکستن چوب تکه‌ای از آن با صورتش برخورد کرد که در برنامه هم ضبط شد. البته ما در این برنامه خوشبختانه با هیچ مشکل خاصی رو‌به‌رو نشدیم.
وی در پایان نیز درباره کار با چند کارگردان هم عنوان کرد: سعی کردیم از حضور تعدادی از دوستان کارگردان در این مجموعه بهره بگیریم که به نوعی با آن منطقه آشنایی دارند. از این رو با این افراد همکاری کردیم. گرچه در این زمینه گاهی هم با مشکل برخورد کردیم که به هر حال در هر کاری طبیعی است. این کار هم سختی‌های خودش را داشت.

زینب علیپورطهرانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها