اشتباه بزرگ داور در رقابت سپاهان و استقلال ممکن است قهرمان لیگ را عوض کند

سوتی‌های سوتی!

همان زمانی که محمدحسین زاهدی‌فر به‌عنوان داور حساس‌ترین بازی هفته‌های اخیر میان سپاهان و استقلال انتخاب شد، می‌شد حدس زد که این بازی آبستن چه وقایعی خواهد بود. وقتی کمیته داوران و دپارتمان داوری با لجبازی، فردی را انتخاب می‌کند که به دلیل تصمیم‌های نادرست و اشتباهات فراوان، ذهن هواداران استقلال را مشوش کرده، باید هم چنین مسائلی را شاهد باشیم. زاهدی‌فر دوباره اشتباهاتی فوق‌العاده تاثیرگذار داشت و بخصوص با ندیدن پنالتی استنلی کی‌روش، سه امتیاز را از برنده بازی گرفت و امتیازهای بازی را به دو «یک امتیاز» کاهش داد.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۶۸

علاوه بر اشتباهاتی که او در بازی‌های قبلی استقلال داشت و همه آن اشتباهات به کسر امتیاز استقلال بدل شد، در بازی فصل قبل سپاهان ـ استقلال در همین ورزشگاه نقش جهان هم گل صددرصد سالم علی کریمی را نادرست اعلام کرد تا دنیا انگشت تعجب بر دهان بگذارد.
اشتباه روز شنبه زاهدی‌فر اما از اشتباه فصل قبل به مراتب عجیب‌تر و بزرگ‌تر بود و باید فدراسیون پاسخ دهد که چگونه داورش چنین صحنه آشکاری را ندیده است؟ فدراسیون باید پاسخ دهد برای این دیدار که سرنوشت صدر جدول به نتیجه آن بستگی داشت، چرا از داوری مناسب استفاده نکرد؟ داوری که در فهرست الیت ما باشد... داوری از میان برادران حیدری، بنیادی‌فر، اکرمی یا غلامی که در فهرست داوران بین‌المللی ما هستند. انتخاب این داور در حالی که اشتباهات متعدد و تاثیرگذارش صدای همه را درآورده بود، مورد دیگری است که فدراسیون باید به آن پاسخ دهد.
خداداد عزیزی در برنامه زنده شبکه سه گفت از کره ماه هم می‌شد آن صحنه پنالتی استنلی کی‌روش را دید... و فدراسیون باید به این پاسخ دهد که چرا چنین انتخابی داشت؟ داوری که این پنالتی آشکار را ندید تا کارشناسان این گونه با طعنه از شفافیت و وضوحش حرف بزنند.
فدراسیون فوتبال به این پرسش هم پاسخ دهد: می‌دانیم پول خرید تجهیزات VAR را نداریم؛ اما آیا امکان راه‌اندازی VARبا امکانات ابتدایی برای بررسی اتفاقات داوری از طریق تصاویر تلویزیونی هم فراهم نیست؟ آیا چنین اشتباهات فاحشی را که همه بینندگان تلویزیونی دیدند، نمی‌شود بلافاصله به داوران منتقل کرد تا این‌گونه آشکارا در حق تیمها جفا نشود؟ فدراسیون ضمنا باید پاسخ دهد که نبود VAR برای لاک گرفتن روی اشتباهات فاحش و عجیب داوری در ایران، به چه تیمی و به ویژه به چه شخصی سود می‌رساند؟
صحنه‌ای که در نقش جهان نادیده گرفته شد، شاید در پایان فصل، چهره قهرمان را عوض کند. آن زمان چه کسی می‌خواهد حق تیم قربانی را بدهد؟ فدراسیون فوتبال پاسخ دهد اکنون که داور را محروم کرده، چه بخشی از دردهای تیم قربانی بازی شنبه را درمان کرده است؟‌ فدراسیون خیلی شفاف به مردم بگوید چقدر زمان می‌خواهد تا مقاومتش برای استفاده از VAR شکسته شود. دنیا مدت‌هاست به سمت اجرای عدالت نسبی در همه بازی‌های رسمی رفته و ما هنوز آن را قبول نداریم. چرایی این موضوع، شاید یکی از جذابترین سوژه‌های رسانه‌ها در سال‌های آینده باشد. موضوعی که شاید در آینده گره‌های کور زیادی را باز و حقایق فراوانی را فاش کند.

اصفهانیان: داور پشت دروازه شهامت پنالتی نداشت
عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت که داوران دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان و استقلال تمرکز نداشتند.
فریدون اصفهانیان درباره قضاوت محمدحسین زاهدی‌فر، داور دیدار سپاهان - استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال گفت: متأسفانه VAR هنوز در فوتبال ما اجرا نشده است. در صحنه هند، کسی غیر از کی‌روش استنلی روی هوا نبود. وقتی بازیکن در ارتفاع توپ را با دست می‌زند، همه چیز مشخص است؛ اما وقتی داور صحنه را نمی‌بیند، یعنی تمرکز نداشته است. داور پشت دروازه نیز پیش خودش تصور کرده داور وسط نخواسته که تصمیمی بگیرد و به خودش جرأت نداد پنالتی بگیرد. این اشتباه‌ها یا به خاطر نبود تمرکز است یا نداشتن شهامت.
عضو کمیته داوران در ارتباط با این که باشگاه استقلال قبل از بازی به انتخاب زاهدی‌فر اعتراض کرده بود و با اشتباه این داور حرف و حدیث‌هایی به وجود آمده است، گفت: همه مسائل باید بررسی شود. زاهدی‌فر داور خوبی است؛ اما شنبه اشتباهات کاملی داشت. اصفهانیان در خصوص محرومیت این داور از قضاوت گفت: با توجه به آیین‌نامه با داوران رفتار خواهد شد.

محرومیت زاهدی‌فر
محمدحسین زاهدی‌فر، داور دیدار سپاهان اصفهان - استقلال از قضاوت در لیگ برتر محروم شد. این داور صحنه هند کی‌روش استنلی، مهاجم سپاهان در محوطه جریمه این تیم را ندید تا با انتقاد استقلالی‌ها و حتی کارشناسان داوری مواجه شود.
زاهدی‌فر که در تست‌های پیش از آغاز فصل داوری نیز شرکت نکرده و چند هفته‌ای از قضاوت دور بود، به دلیل اشتباه هایش در بازی سپاهان - استقلال برای چند هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم شد.

علی جوادی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها