گزارش جام‌جم از حاشیه و متن جلسه محاکمه شهردار اسبق تهران

درخواست اشد مجازات برای نجفی

محمدعلی نجفی شش ماه پس از قتل همسر دومش، برای دومین بار پای میز محاکمه قرار گرفت. این بار سایه قصاص با گذشت اولیای دم از بالای سرش برداشته شده است. شهردار اسبق تهران در این جلسه هم منکر قتل عمدی شد و اعلام کرد، ناخواسته همسر دومش را به قتل رسانده است. روز گذشته جلسه رفع نقص و رسیدگی به لحاظ جنبه عمومی جرم در شعبه نهم دادگاه کیفری با حضور متهم و وکلای ایشان، هیات کارشناسان قضایی و مطلعین پرونده انجام شد. در این پرونده نجفی متهم است، 7 خرداد امسال میترا استاد، همسر دوم خود را در خانه‌شان در محله سعادت‌آباد با شلیک گلوله کشته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۳۶

نماینده دادستان:
نجفی مستحق هیچ تخفیفی نیست

قاضی اختیاری، در این جلسه به جای محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در جایگاه نماینده دادستان قرار گرفت و در دفاع از کیفرخواست گفت: دادسرای امور جنایی برای مشخص شدن موضوع جرایم، نماینده‌ای را به دادگاه معرفی کرد که ریاست دادگاه کپی اوراق را به وی ارائه ندادند و با توجه به این موضوع دادسرا به رونوشت اوراق دسترسی پیدا کرد و فقط توانست قسمتی از پرونده را یادداشت کند.
وی ادامه داد: محمدعلی نجفی 66 ساله در حال حاضر بازداشت است و اتهاماتش مباشرت در قتل میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی غیرموثر در قتل و شلیک به کف دست چپ مقتول است. این جرایم در تاریخ هفتم خرداد امسال به وقوع پیوسته است.
نماینده دادستان خاطر نشان کرد: از جهت جنبه خصوصی جرم اولیای دم اعلام گذشت کردند و متهم از قصاص رهایی یافت. بر اساس گزارش هیات کارشناسی، آقای نجفی آخرین گلوله را به کف دست مرحومه شلیک کرده است که این گلوله پس از خروج از کف دست وارد بدن شده و مسیر آن مستقیم بوده است. گلوله پس از سوراخ کردن پوست وارد قفسه سینه شده و بعد از ایجاد سوراخ در بطن راست وارد فضای شکم شده و با ایجاد آسیب در کبد در پهلوی راست مرحوم متوقف شده است.
وی ادامه داد: پنج گلوله توسط محمدعلی نجفی شلیک شده که گلوله اول به لبه باند، گلوله دوم به کابینت زیر ظرفشویی، گلوله سوم به دیوار شمالی حمام و بعد به سقف کاذب حمام و گلوله چهارم به ضلع جنوبی حمام و گلوله پنجم به دست و بعد بدن مرحومه اصابت کرده است. گلوله‌ای که به متهم برخورد کرده به شکل غیرمستقیم و دفرمه شده بوده که این موضوع به خاطر برخورد به دست متهم صورت گرفته، پس فرضیه کمانه کردن گلوله منتفی و فرضیه دو نفر حاضر در صحنه قتل نیز مضحک است. با این توضیح، قتل عمدی از ناحیه دادسرا محرز بوده و این اقدام نه‌تنها موجب اخلال در نظم جامعه بلکه موجب اخلال در جامعه بین‌المللی نیز شده است به همین خاطر از محضر دادگاه تقاضا دارم متهم نجفی به اشد مجازات محکوم شود و مجازات تکمیلی نیز برای وی در نظر گرفته شود و متهم از نظر دادستانی مستحق هیچ تخفیفی نمی‌باشد.
قاضی کشکولی در پاسخ به انتقاد نماینده دادستان از دادگاه گفت: برخی مطالب مطرح شد که حاشیه‌ای بود و به کیفرخواست ارتباطی نداشت. نظریه کارشناسان را ابلاغ کرده‌ایم و نماینده دادستان نیز از اوراق کپی گرفته است، تعجب می‌کنم که چگونه می‌گویند نظریه را ندیده‌اند و با این حال در کیفرخواست به نظریه کارشناسان اشاره کرده است.

نمی‌دانم چرا به زندان برگشتم

وقتی نجفی برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت، قاضی کشکولی با قرائت گزارش کارشناسان درباره شلیک گلوله و ورود آن به بدن مقتول گفت: اتهامات شما به شرح کیفرخواست دایر است بر قتل عمدی میترا استاد به‌واسطه گلوله، حمل و نگهداری سلاح و مهمات به صورت غیرمجاز، ایراد صدمه بدنی غیرمنتهی به فوت. آیا اتهامات را قبول دارید؟
نجفی هم مانند جلسه قبل، اتهاماتش را رد کرد و گفت: خیر قبول ندارم.
شهردار سابق تهران در ادامه به دفاع از خود پرداخت و گفت: بنده محمدعلی نجفی متولد 1330، فاقد سابقه کیفری و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم. اصل اتهام که قتل عمد است را به طور مفصل توضیح می‌دهم، اما چند نکته فرعی را بیان می‌کنم. نماینده دادستان فرمودند من به لحاظ عجز از تودیع وثیقه بازداشت هستم که این حرف درست نیست. شش ماه است در زندان اوین بازداشت هستم و علت آن عجز نبوده است. ریاست دادگاه برای من قرار وثیقه صادر کردند و وثیقه تأمین شد، اما بعد از 24 ساعت از بیرون آمدنم از زندان، به دلیلی که نمی‌دانم چه بود به زندان اوین بازگردانده شدم. در روز جمعه بدون آن‌که بتوانم با خانواده‌ام خداحافظی کنم بازداشت شدم.
وی افزود: در گزارش فرمودند که پنج گلوله شلیک شده و لفظ مبادرت را برای ارتکاب قتل استفاده کردند، اما لفظ مبادرت عبارت است از انجام فعلی با قصد و اراده؛ در حالی که من اصلا قصدی برای انجام اینها نداشتم.
متهم به قتل در خصوص گزارش هیأت کارشناسی گفت: همان طور که پیش از این گفتم پنج گلوله بدون اراده من شلیک شده در حالی که در بند 1 گزارش گفته شده که من مبادرت به شلیک گلوله کردم. همچنین در بند 2 گزارش شده مرحومه از نزدیک مورد اصابت گلوله از ناحیه دست چپ قرار گرفته، اما دستش به سلاح نچسبیده بوده که وجود گاز باروت تصدیق می‌کند دست چسبیده بوده است. همچنین در بند 3 گفته شده که گلوله به صورت غیرمستقیم وارد بدن میترا استاد شده که ما نیز همین را گفتیم و در بند 4 این گزارش نیز گفته شده مرحومه بر اثر کشمکش عقب عقب رفته و از پشت وارد وان حمام شده و بعد گلوله به وی اصابت کرده است، اما من مطمئنم اول گلوله به وی اصابت کرد، بعد در وان افتادند که این علم حضوری بنده است. ایشان دست من را در تمام مدت به غیر از زمان شلیک گلوله اول گرفته بودند و بعد از اصابت گلوله آخر کمی عقب رفتند و در وان افتادند که این به واسطه علم حضوری خود من است و اگر ایشان ابتدا وارد وان می‌شدند و بعد گلوله اصابت می‌کرد باید خون زیادی درون وان می‌بود در صورتی که خون ایشان بیرون وان ریخته شده است.
نجفی ادامه داد: در گزارش فرموده‌اند برخورد گلوله‌ای که به سینه برخورد کرده از دیوار متصور نمی‌باشد، اما هیچ دلیلی ذکر نمی‌شود. علاوه بر آن برای توجیه تغییر شکل گلوله و دفرمه شدن آن و توجیه افت سرعت آن گفته‌اند که این امر به خاطر برخورد با استخوان‌های کف دست و دنده بوده که این توجیه نادرست است.
وی در ادامه دفاعیات گفت: از سال ۶۰ که وزیر فرهنگ در کابینه مرحوم رجایی و باهنر بودم این سلاح به خاطر ترور‌های کور خیابانی در اختیارم بود همان موقع نیز کلاس‌هایی برای ما گذاشتند و مرتب کارت این سلاح را تمدید می‌کردم و تا سال ۹۶ نیز تمدید شده است و فکر می‌کردم بار آخری که تمدید شده مانند گواهینامه ده ساله است. روزی که می‌خواستم سلاح را با خود به اداره آگاهی ببرم کارت آن را نیز با خود بردم در آنجا فهمیدم که مهلت آن تمام شده است.
نجفی در پایان گفت: امیدوارم رای منصفانه و عادلانه خارج از فضاسازی‌های سیاسی و فضای مجازی که لطمه‌ای نیز به من وارد کرده، صادر شود.
قاضی کشکولی در واکنش به صحبت‌های پایانی متهم تاکید کرد: در انتهای صحبت شما به موضوع برخی از فضاسازی‌ها اشاره شد که یکی از عاملان آن شما، دوستان، وکلا و افرادی هستند که به نوعی علاقه‌مندند تا بدانند نتیجه چه می‌شود. عده‌ای تلاش کردند پرونده را از وضعیت عادی خارج کنند. زمانی که قرار را فک کردیم تاکید کردیم با موافقت ریاست دادگستری شما آزاد شدید، اما شرط آن این بود که حاشیه ایجاد نکنید که امنیت شما را به مخاطره اندازد.
رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اظهار کرد: همین دیروز آقایی که پیش از این وکیل شما بود مطالبی را عنوان کرد که خارج از واقعیت است و حرف‌هایی که گفته می‌شود انگار در خواب است. وظیفه دادگاه این است که دلایل جرم از بین نرود و امنیت شما نیز حفظ شود، لذا تشخیص دادیم که قرار شما تشدید شود و به همین دلیل برادرزاده شما حاضر شدند و شما را معرفی کردند و در وقت کشیک نیز این کار انجام شد. این تصمیم به خاطر رعایت امنیت شما بوده و تمامی موازین قانونی نیز رعایت شده اکنون نیز اگر هیات قضایی تشخیص دهند ممکن است دادگاه دوباره این تصمیم را بگیرد یا دوباره قرار تشدید شود.
نجفی: در آن ۲۴ ساعت هیچ یک از وکلا و نزدیکان من صحبتی در این خصوص بیان نکردیم و متاسفانه در همان لحظه آزادی، خبری از سوی دادگستری به رسانه‌ها داده شد. این‌که چه عواملی باعث شد قرار را تغییر دهید مصلحت شماست.
قاضی کشکولی: داماد شما و افراد دیگر مصاحبه کردند که در فضای مجازی و پرونده موجود است.

24 ساعت خوب با پدرم
زهرا نجفی، دختر متهم پرونده جزو اولین کسانی بود که از قتل میترا استاد باخبر شد. او در تمام جلسات دادگاه به عنوان مطلع پرونده در دادگاه حضور داشت.روز گذشته در زمان تنفس دادگاه، زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم گفت: «در این مدت که پدرم بازداشت شده، مطابق مقررات زندان به ملاقات او می‌روم. پدرم ملاقات در کابین زندان را دوست ندارد و برای همین از ملاقات‌های هفتگی خبری نیست و باید صبر کنم تا زندان اجازه ملاقات خصوصی بدهد. اما روزی که پدرم به قید وثیقه آزاد شد و 24 ساعت در کنارم بود، روز خیلی خوبی بود. بعد از این‌که پدرم دوباره به زندان برگشت دلتنگ‌تر شدم اما با خودم فکر می‌کنم اگر او بیشتر کنارم می‌ماند، جدایی از او سخت‌تر و دلتنگی من بیشتر می‌شد.»

هم‌بند با زندانیان مهریه
علیرضا ببری، داماد نجفی هم جزو کسانی است که در تمام جلسات دادگاه به عنوان مطلع حضور داشته. او در حاشیه دادگاه در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم گفت: «از اوضاع و احوال دکتر در زندان بی‌خبر نیستیم. دکتر حال جسمی خوبی ندارد و باید مصرف داروهایش منظم باشد. برای همین در این مدت تهیه داروهای او و رساندن به زندان یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که برای اعضای خانواده اهمیت داشته و روی آن دقت کرده‌ایم.»
او در ادامه در مورد وضعیت نجفی در زندان گفت: «دکتر شخصیت آرامی دارد و نمی‌شود به‌راحتی فهمید که آرامش دارد یا نگران است. اما روزهای خود را با مطالعه سپری می‌کند. هر چند رساندن کتاب به دست ایشان در زندان روال قانونی سختی دارد، اما در این مدت توانسته‌ایم چند کتابی که دکتر علاقه به خواندن آن را داشت برایش تهیه کنیم و به زندان ببریم.»
ببری در مورد هم‌بندی‌های نجفی در دادگاه گفت: «چند نفر از هم‌بندی‌های دکتر به دلیل پرداخت مهریه همسرشان در زندان بودند که دکتر سعی کرد به آنها کمک کند.»

حاشیه‌های دادگاه
عقربه‌های ساعت با خونسردی حرکت می‌کردند و هنوز دو دقیقه به ساعت 10 صبح زمان باقی بود که نجفی همراه ماموران زندان وارد سالن دادگاه کیفری شد .
بعد از این‌که نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد، متهم برای دفاع در جایگاه دفاع حاضر شد. او در پاسخ به سوال قاضی در مورد شغلش؛ به هیچ‌یک از سمت‌های دولتی‌اش اشاره نکرد و تنها گفت: «من استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم.»
در جلسه محاکمه بعد از دفاعیات متهم و وکیلش با دستور قاضی اعلام تنفس شد و بعد از تنفس یک ساعته، جلسه دادگاه با توضیحات کارشناسان سلاح و پزشکی قانونی در مورد معاینه محل و بررسی‌های انجام شده، برای رفع نقص ادامه پیدا کرد.
بعد از 195 دقیقه رسیدگی، قاضی ختم این جلسه دادگاه را اعلام کرد.
رئیس دادگاه پس از اعلام پایان جلسه دادگاه، دستور داد نجفی دوباره به زندان منتقل شود.
جلسه بعدی دادگاه ساعت 9 صبح شنبه آینده برگزار می‌شود.
اولیای دم که پیش از این رضایت خود را اعلام کرده بودند در جلسه دادگاه حاضر نشدند. آنها قبل از این جلسه دادگاه وکلای خود را عزل کرده بودند.
نماینده دادستان پس از دفاعیات نجفی و وکیل‌مدافعش گفت: قصد قبلی آقای نجفی در به قتل رساندن میترا استاد محرز است. ایشان سلاح را برمی‌دارد، از ضامن خارج می‌کند، متکا را با خود می‌برد که صدا را کم کند. دستنوشته‌های آقای نجفی نشان می‌دهد ایشان از قبل قصد قتل داشته و این که بیش از یک گلوله به انسانی بی‌دفاع شلیک کنی یعنی قصد قتل را دارید؛ بنابراین تقاضای مجازات قتل عمدی و صدور حکم در پرونده را دارم.

17 ابهام در نظر کارشناسان
گودرزی، وکیل نجفی وقتی در جایگاه قرار گرفت در دفاع از موکلش اظهار کرد: نجفی همان‌طور که از روز اول گفتند 40 سال به جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش خدمت کرده و مدارس و بنگاه‌های خیریه وی در حال خدمت هستند لذا برای تعیین مجازات شخصیت متهم نباید نادیده گرفته شود. با وی با نامهربانی برخورد شد این همه نامهربانی برای چه بود. هر متهمی با گذشت اولیای دم با قرار وثیقه آزاد می‌شود، اما با موکل من مانند دیگران برخورد نشد.
وی با بیان این‌که در نظر کارشناسان ۱۷ ابهام وجود دارد، گفت: پنج مورد از این ابهامات اساسی است و در دادرسی تاثیر دارد لذا لازم است پاسخ چند مورد از ابهامات را کارشناسان اعلام کنند چرا که در دفاع ما تاثیر خواهد داشت. این موضوع شبه‌عمد است و چون تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند و به ما کمک کنند که بتوانیم پاسخ سوالاتی که از این بزرگواران داریم بگیریم.
گودرزی اولین عکسی را که ابتدا از سوی دختر محمدعلی نجفی پس از مشاهده جسد گرفته شده بود به دادگاه نشان داد و گفت: در این تصویر دست چپ در زیر بوده و دست راست جمع شده است و مشخص است آثار خون زیادی در وان وجود ندارد. اگر به ایشان در داخل وان شلیک می‌شد در اصل باید خون زیادی در وان بود.

فاطمه شیخ‌علیزاده

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها