فیلم‌های غیرکمدی در گیشه امسال رقابت تنگاتنگی با آثار کمدی دارند

جدی‌ها می‌خندند

سینمای ایران در سال‌های اخیر گرایش بیشتری به فیلم‌های کمدی و خنده‌دار نشان داده است، هم مردم ترجیح می‌دهند هنگام سینما رفتن بیشتر سراغ کمدی‌ها بروند و هم معمولا فیلمسازان سینمای بدنه و تجاری، سعی می‌کنند به تقاضای عموم مخاطبان در این مورد پاسخ دهند و بیشتر از هر ژانر و گونه‌ای برای کمدی‌ها پشت دوربین بروند. عموما هم وقتی در پایان سال به فیلم‌های اکران شده نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کمدی‌ها صدرنشین بلامنازع گیشه هستند و فیلم‌های غیرکمدی، به‌ندرت امکان صدرنشینی یا رکوردشکنی پیدا می‌کنند. با این حال در این یکی دو سال، فیلم‌های غیرکمدی با موفقیت در گیشه روبه‌رو شده اند و به رقیبی جدی و سرسخت برای فیلم‌های کمدی تبدیل شده‌اند. این نشان می‌دهد که اگر فیلم‌های جدی یا به عبارت درست‌تر غیرکمدی‌ها خوب و استاندارد و جذاب ساخته شود، مردم از آن استقبال می‌کنند و روی خوش به آن نشان می‌دهند. اما عموما در سینمای ایران و به ویژه در این سال‌ها و به دلایل مختلف اجتماعی، مردم کمدی‌ها را برای تماشا انتخاب می‌کنند، هرچند که بیشتر کمدی‌های سینمای ایران، در سطح حرکت می‌کنند و نشان کمی از استاندارد و جذابیت دارند. با نگاهی به آمار فروش امسال سینمای ایران و تا این مقطع از سال، باوجود پیشتازی کمدی‌ها در مجموع، فیلم‌های غیرکمدی هم سهم مهم و تعیین‌کننده‌ای در گیشه دارند و می‌شود گفت که در رقابتی تنگاتنگ، پا به پای کمدی‌ها حرکت می‌کنند. هرچند کمدی‌ها باوجود این پیشتازی شکننده، صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم سال را تا اینجا به یک فیلم کاملا جدی و اجتماعی، یعنی متری شیش و نیم واگذار کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۱۹۴

فیلم‌های غیرکمدی

در این یکی دو سال اخیر، پرچم فرهنگی اکران سالانه بالاست و برخی فیلمهای مهم جدی و اجتماعی، فروش خوبی در گیشه داشته اند. آثاری که به جز تایید منتقدان، به مذاق عامه تماشاگران هم خوش آمده اند. فیلم‌هایی چون متری شیش و نیم، شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، ماجرای نیمروز؛ رد خون و ... آثاری هستند که در فرم و مضمون، چیزهایی برای گفتن دارند و نقش مهمی در ارتقای سلیقه تماشاگران خواهند داشت. سلیقه ای که در این سال‌ها به خاطر تماشای کمدی های سطح پایین، افت کرده بود.

1. متری شیش و نیم ۲۷،۷۰۴،۱۲۳،۰۰۰ تومان
سعید روستایی بعد از فیلم موفق ابد و یک روز، گام دوم سینمایی‌‌اش را هم محکم برداشت و توقعات را برآورده کرد. فیلم او، موفق شده فعلا به صدرنشینی سالانه فیلم‌های کمدی ایران خاتمه دهد.
2. شبی که ماه کامل شد ۱۹،۰۱۱،۹۷۹،۰۰۰ تومان
نرگس آبیار در سال‌های اخیر به یکی از فیلمسازان محبوب سینمای ایران تبدیل شده و سه فیلم اخیرش با اقبال مردم روبه‌رو شد؛ شیار143، نفس و شبی که ماه کامل شد که دست روی قصه‌ای سخت و ملتهب گذاشت و موفق شد اثری در گونه فیلم‌های زندگینامه‌ای و براساس واقعیت بسازد.
3. سرخپوست ۱۴،۹۷۹،۰۵۶،۰۰۰ تومان
این فیلم نیما جاویدی اتفاقا از جمله آثاری است که به ژانر توجه کرده و با استاندارد و جذابیت، موفق به جذب تماشاگر می‌شود. ساخت فیلم‌هایی از این دست که کارگردان جهان خودش را می‌سازد، به‌ندرت در سینمای ایران اتفاق می‌افتد، با این حال مخاطب نشان داد حتی باوجود شیوع کمدی‌های اغلب سطح پایین، از چنین فیلم‌هایی استقبال می‌کند. فضای معمایی و تعلیقی فیلم که یادآور آثار ژانر زندان در سینمای جهان است، شخصیت‌پردازی‌های درست، طراحی صحنه و لباس و فیلمبرداری متناسب و بازی متفاوت نوید محمدزاده از مهم‌ترین دلایل موفقیت فیلم در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی بود.

گیشه دیگر فیلم‌های غیرکمدی سال (به ترتیب فروش)
ماجرای نیمروز؛ رد خون ۵،۷۹۹،۹۲۶،۰۰۰ تومان
هزارتو ۴،۲۹۰،۶۱۱،۰۰۰ تومان
ایده اصلی ۴،۱۲۵،۴۲۸،۰۰۰ تومان
قصر شیرین ۳،۴۱۶،۶۲۹،۰۰۰ تومان
ژن خوک ۳،۲۰۶،۰۰۵،۰۰۰ تومان
قسم ۲،۸۵۹،۸۱۱،۰۰۰ تومان
غلامرضا تختی ۱،۹۰۶،۸۵۵،۰۰۰ تومان
درخونگاه ۱،۳۲۷،۷۰۰،۰۰۰ تومان
مردی بدون سایه ۱،۳۰۲،۴۱۰،۰۰۰ تومان
خانه پدری ۱،۱۶۹،۲۹۶،۰۰۰ تومان
شاه کش ۱،۰۴۲،۶۷۷،۰۰۰ تومان
سرکوب ۹۶۰،۶۵۲،۰۰۰ تومان
سال دوم دانشکده من ۹۱۵،۸۱۴،۰۰۰ تومان
دختر شیطان ۸۸۰،۶۵۹،۰۰۰ تومان
روسی ۸۰۵،۸۰۰،۰۰۰ تومان
نبات ۶۵۶،۱۸۰،۰۰۰ تومان
پیلوت ۵۸۶،۴۰۸،۰۰۰ تومان
جانان ۳۷۹،۳۶۷،۰۰۰ تومان
چاقی ۲۹۵،۰۳۸،۰۰۰ تومان
کروکودیل ۲۸۳،۴۲۸،۰۰۰ تومان
شکستن همزمان بیست استخوان ۲۳۲،۱۰۲،۰۰۰ تومان
کار کثیف ۱۹۷،۵۷۲،۰۰۰ تومان
آبی به رنگ آسمان ۱۲۹،۹۹۳،۰۰۰ تومان
به دنیا آمدن ۱۲۹،۲۱۸،۰۰۰ تومان
خانه دیگری ۷۹،۹۷۶،۰۰۰ تومان
صدای منو می‌شنوید؟ ۳،۵۱۱،۰۰۰ تومان
جمع کل: 98،678،224،000 تومان

فیلم‌های کمدی
اگرچه فیلم‌های کمدی، در فروش قدری جلوتر از فیلم‌های جدی و غیرکمدی ایستاده‌اند، اما به لحاظ کیفیت ساخت، بسیاری از آنها ضعیف‌تر از فیلم‌های خوب جدی و غیرکمدی و اجتماعی هستند. یعنی غالبا به دلیل توجه بیش از حد به آن بحث عرضه و تقاضا و تولید شتابزده، بسیاری از فیلم‌های کمدی سینمای ایران، از فیلمنامه و سطح و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و بندرت پیش می‌آید با کمدی استاندارد و ماندگار و واقعا خنده‌داری در سینمای ایران روبه‌رو باشیم. معمولا با یک ایده اولیه و موضوع بامزه و مقادیری شوخی‌های سطح پایین و اروتیک و کنایه‌های سیاسی هم کار برخی کمدی سازان این سال‌ها در سینمای ایران راه می‌افتد و به مقصود خود در گیشه می‌رسند.

1. «تگزاس2» ۲۵،۰۷۴،۵۳۱،۰۰۰ تومان
این ساخته سیدمسعود اطیابی با حضور بازیگران سرشناس و به خاطر ذهنیت مردم از تگزاس 1، فروش بالایی در گیشه داشت و تا اینجا دومین فیلم پرفروش سال است. هرچند در رقابت با فیلم غیرکمدی و اجتماعی متری شیش و نیم، شکست خورد و رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را دارد.
2. «رحمان 1400» ۲۲،۵۴۲،۲۱۸،۰۰۰ تومان
فیلم منوچهر هادی اگر از پرده پایین نمی‌آمد، می‌توانست پرفروش‌ترین فیلم سال باشد. اما حاشیه‌های پیرامون فیلم و اکران نسخه بدون ممیزی آن کار دست رحمان 1400 داد. موضوع انتقادی فیلم از دلایل فروش آن بود.
3. مطرب ۱۱،۶۷۱،۲۶۱،۰۰۰ تومان
این فیلم مصطفی کیایی، اگرچه جزو بهترین‌های کارنامه‌‌اش نیست اما این روزها فروش قابل انتظاری دارد. بازی پرویز پرستویی در نقش یک خواننده گمنام قبل از انقلاب از دلایل فروش این فیلم است.


گیشه دیگر فیلم‌های کمدی سال (به ترتیب فروش)
چهارانگشت ۱۰،۶۹۴،۷۹۱،۰۰۰ تومان
ما همه با هم هستیم ۱۰،۶۶۲،۱۰۹،۰۰۰ تومان
سامورایی در برلین ۶،۶۲۲،۲۷۰،۰۰۰ تومان
ایکس لارج ۶،۳۱۸،۰۰۲،۰۰۰ تومان
زهرمار ۶،۱۶۲،۵۰۶،۰۰۰ تومان
زندانی‌ها ۴،۶۹۳،۵۹۳،۰۰۰ تومان
مسخره باز ۳،۱۸۳،۹۴۴،۰۰۰ تومان
چشم و گوش بسته ۲،۸۶۳،۴۰۵،۰۰۰ تومان
کلوپ همسران ۲،۸۲۴،۳۲۳،۰۰۰ تومان
نیوکاسل ۲،۱۲۷،۲۹۰،۰۰۰ تومان
وکیل مدافع ۸۶،۱۹۶،۰۰۰ تومان
برمودا ۳۹،۵۱۲،۰۰۰ تومان
سمفونی نهم ۴۴۷،۸۵۳،۰۰۰ تومان
جمع کل: 116،013،804،000 تومان

کودک و نوجوان (و انیمیشن)

بله، اکران فقط شش فیلم کودک و نوجوان و انیمیشن از ابتدای سال تا اینجا، قطعا کارنامه کمی ناامیدکننده‌ای است و شاید ناامیدکننده‌تر از آن، کیفیت این آثار در مجموع باشد و این‌که یک فیلم کودک و نوجوان تام و تمام و احتمالا خاطره ساز در این جمع نباشد، با این حال اجازه دهید این نقد را ادامه ندهیم و قدردان زحمات سینماگراناین عرصه باشیم و امیدوار به روزهای آینده.
پیشونی سفید 3 ۳،۲۴۸،۳۶۰،۰۰۰ تومان
تپلی و من ۱،۷۰۹،۳۴۹،۰۰۰ تومان
منطقه پرواز ممنوع ۶۶۶،۱۰۶،۰۰۰ تومان
بنیامین ۳۳۲،۱۰۱،۰۰۰ تومان
تورنادو ۲۹۷،۹۷۵،۰۰۰ تومان
تولدت مبارک ۴۶،۱۰۰،۰۰۰ تومان
جمع کل: 6،299،991،000 تومان

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها