گفت‌وگو با مسعود حقیقت، معاون سازمان هواشناسی

باران خواهد بارید و گاهی برف

دیروز یکی از اهالی سیستان و بلوچستان توییت کرده بود که استانش در اعتراضات و درگیری‌های چند روز اخیر در آرامش بوده.این توییت را که خواندم، خبرهای چند روز اخیر را بازخوانی کردم.ویدئو‌ها را دیدم، آنها که در دسترس بود و درستی‌شان راستی‌آزمایی شده بود! خبر خاصی از سیستان و بلوچستان ندیدم. فقط یک ویدئو در آپارات منتشر شده بود که مردم این استان در کمال ادب مقابل دوربین از گرانی بنزین شکایت می‌کردند و می‌گفتند استان سیستان و بلوچستان محروم است، مرزهای این استان بسته است و مرز‌نشین‌ها به اندازه کافی محرومیت دارند و با ماهی 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای چطور باید امورات زندگی را بگذرانند. همین‌قدر نجیب، همین‌قدر قانع. ..
کد خبر: ۱۲۳۹۰۶۶

یادم آمد چند روز قبل درهمین صفحه درباره مردم سیستان و بلوچستان نوشتم و این که نزاع‌های خیابانی در این استان بسیار کم است.مردم این استان شاید فقر مالی داشته باشند، اما فقر اخلاقی ندارند. همین دو سه روز قبل هم در همین جا به نقل از احمد بحری، محیط‌بان نوشتم که یک پیرمرد فقیر در سیستان و بلوچستان از نان خود می‌زند و برای گاندوها غذا تهیه ‌می‌کند تا نسل این تمساح رو به انقراض را نجات دهد.همین‌قدر مهربان و همین قدر با فرهنگ...
امروز در همین صفحه و در همین جا می‌نویسم که پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، سیستان و بلوچستان پاییز و زمستان پر بارشی خواهد داشت و هیرمند و‌هامون پر از آب خواهد بود...
مسعود حقیقت، معاون شبکه پایش سازمان هواشناسی که این خبر را می‌دهد، ذهنم می‌رود به بهار امسال که پر بارش بود و پر از باران. ذهنم به یاد آورد ویدئویی را که از مردم سیستان و بلوچستان دیده بودم که از پر آب شدن هیرمند و‌هامون چقدر خوشحال بودند.یادم آمد که آنها به آب زده و آب را چنان مهربانانه در آغوش گرفته بودند که باران‌های سیل آسا هم با آنها به سر صلح و دوستی آمد و مهربان جاری شد.خبرها را به یاد می‌آورم که مردم به مرحمت بارش‌ها به رسم گذشته در این استان برنج کاشته بودند! در بهار و تابستان و مهر و آبان زندگی در سیستان و بلوچستان جاری بود و ماه آخر پاییز و زمستان هم باران و گاهی برف در سیستان و بلوچستان خواهد بارید. مردم مهربان این استان سال پر بارانی در پیش دارند.شاید برای همین است که حالشان خوب است.آنها یاد گرفته‌اند حالشان را با حال آسمان و خدا گره بزنند تا قیمت‌هایی که هر روز بالا و بالاتر می‌رود و آنها را فقیر و فقیرتر می‌کند.آنها توفان‌های 120 روزه را پشت سرگذاشته و می‌گذارند برای همین یاد گرفته‌اند چگونه از پس روزهای سخت برآیند.حالا معاون سازمان هواشناسی نوید می‌دهد بارش‌ها در سیستان و بلوچستان از حد نرمال هر سال بیشتر خواهد بود...
باران در سرزمین زعفران
حقیقت می‌گوید: از اول مهر امسال تا همین امروز میانگین بارش‌ها در کل کشور حدود 40 و 2 میلی‌گرم بوده که نسبت به سال گذشته کمتر است.پارسال این رقم، 50 و 9 میلی‌گرم بوده. اما با همه اینها امسال تا همین امروز حدود 35درصد از میانگین درازمدت بیشتر بوده است.
معاون پایش سازمان هواشناسی می‌گوید: بیشتر جهش بارش متعلق به استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر و خراسان جنوبی است.
این که خراسان جنوبی هم جهش بارندگی دارد از آن خبرهای خوب است. شهرهای این استان هم جزو مناطق محرومند. سال‌های اخیر خشکسالی بیشتر روستاهای این استان را خالی از سکنه کرد و روستا‌هایی که تا قبل از این بحران، مرکز تولید زعفران و زرشک و عناب بودند به ویرانه‌هایی ترسناک تبدیل شد.حالا قرار است درهای رحمت باز شود باران ببارد و زمین‌ها دوباره زنده شوند، شاید مردم دوباره برگردند و روستا‌ها را آباد کنند و زمین‌ها به مزرعه و باغ تبدیل شوند.
زمستان؛ نه سرد، نه گرم، نه معتدل
حقیقت درباره کاهش دما و سرمای احتمالی می‌گوید: از نیمه آذر تا اوایل دی‌ماه هوا به حالت نرمال برمی‌گردد و سرما تعدیل می‌شود.هوای آذر از آبان گرم‌تر خواهد بود. از قبل هم پیش‌بینی کرده‌ بودیم پاییز امسال نسبت به سال گذشته سرمای بیشتری خواهیم داشت.سرمای هفته گذشته به برخی محصولات کشاورزی آسیب زد اما پیش‌بینی می‌کنیم دیگر سرمای آنچنانی نخواهیم داشت که کشاورزان و باغداران را اذیت کند یا محصولات کشاورزی را از بین ببرد. بارش‌های بهار و پاییز امسال باعث شد محصولات دیم کاشته شوند و امیدواریم محصول خوبی برداشت کنیم.
از حقیقت می‌پرسم بارش‌های زمستان امسال بیشتر برف خواهد بود یا باران؟ چون شنیده می‌شود بارش برف برای ذخیره آب‌‌های زیرزمینی بهتر است. می‌گوید: با این دقت نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بارش‌ها برف خواهد بود یا باران.اما این را می‌توانم بگویم که برای استان‌های شمالی، غرب و جنوب‌غرب بیشتر به بارش برف نیازمندیم. با همه اینها بارش‌های از حد نرمال چند سال اخیر خیلی بهتر است و می‌توان گفت مشکل کم‌آبی نخواهیم داشت. اما برای داشتن شرایط پایدار و مبارزه با خشکسالی حتما باید به آبخیزداری توجه شود و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. این را هم بگویم استان خوزستان از نظر آب با مشکلی مواجه نخواهد شد؛ چون بارش‌های خوبی در بهار داشتیم و زمستان پر بارشی را هم برای این استان پیش‌بینی می‌کنیم.
درباره تهران هم باید بگویم بارش‌ها در این استان بسیار خوب است و از حالت نرمال صد در صد بارش‌ها بیشتر بوده و وضعیت سد‌های این استان در حد مطلوب و خوب است.
از حقیقت درباره بارش‌های بهار آینده می‌پرسم، می‌گوید: قابل پیش‌بینی نیست! هنوز زود است برای آن زمان صحبت کردن.
می‌گویم: در خبرها آمده بود قطعی اینترنت در پیش‌بینی هواشناسی اختلال به وجود آورده، این گفته درست است؟
می‌گوید: نه! اصلا ربطی ندارد.ما به سیستم جهانی هواشناسی وصلیم و معمولا روزانه پیش‌بینی نمی‌کنیم قرار است هوا و بارش‌ها چطور باشد که با قطع اینترنت با مشکل رو به رو بشویم.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها