تولیدکنندگان در گفت‌وگو با جام جم از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند

حسینیه امید

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه‌شنبه‌شب با ۲۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور دیدار کردند و پس از شنیدن سخنان 10 نفر از این فعالان اقتصادی، سخنان مهمی درباره «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» بیان کردند. این اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نبود، چراکه ایشان در سال‌های اخیر بارها پای درددل پیشگامان اقتصاد ملی نشسته‌اند و با اختصاص فرصت‌های چندساعته از نمایشگاه‌های عرضه محصولات تولیدکنندگان داخلی بازدید کرده‌اند تا هم از جدیدترین پیشرفت‌ها در زمینه تولیدات داخلی مطلع شوند و هم موانع پیش روی فعالان اقتصادی را از زبان خود آنها بشنوند و دستورات لازم را به دستگاه‌های ذی‌ربط بدهند. اتفاقاً فعالان اقتصادی می‌گویند هر آنچه در دیدارهای مختلف با رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرده‌اند، به سرعت رفع شده است. مثلاً یکی از فعالان اقتصادی که سه‌شنبه‌شب در دیدار با رهبر انقلاب سخنرانی و مشکلات شرکتش را مطرح کرد، گفته که روز چهارشنبه از دستگاه‌های مسؤولی که او از آنها گلایه کرده بود، با وی تماس گرفته‌اند و از تلاش برای رفع مشکل واحد تولیدی‌اش خبر داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۲۸

فرق‌گذاری بین تولید داخل و خارج تمام شود
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن خودرو در خصوص دیدار تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب گفت: بدون هیچ شکی این دیدار یکی از بهترین و مؤثرترین دیدارهایی بود که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری داشتند.
وی افزود: اگر در این شرایط تحریمی کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت نیز شرایط حضور این بخش در اقتصاد کشور را فراهم کند طبیعتاً خیلی از مسائل در کشورمان حل خواهد شد، از طرف دیگر و به درستی رهبری فرمودند منتظر این نباشید که دو سال دیگر تحریم‌ها برطرف شود چون باید به لحاظ اقتصادی نیز خودکفا شده و تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیریم.رئیس انجمن صنایع همگن خودرو اظهار کرد: طبیعتاً اگر داخلی‌سازی صورت گیرد کسی به دنبال تحریم‌ها نیز نمی‌رود. مثلاً بنزین در دولت قبل مورد تحریم قرار گرفت ولی با تولید بنزین در پتروشیمی‌ها در 24 ساعت این تحریم‌ها بی‌اثر شد بنابراین کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا دیگر دنبال تحریم بنزین نیستند.
نجفی‌منش در ادامه یادآور شد: باید تولید داخل را بیشتر کنیم به همین منظور باید فضای کسب‌وکار در کشور بهبود یابد تا این امر به منصه ظهور برسد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: صحبت برخی تولیدکنندگان برای دیگران مثل درس بود. به عنوان مثال یکی از تولیدکنندگان اعلام کرد با دارویی که تولید کرده توانسته مانع خروج 1.5 میلیارد دلار ارز از کشور شود. متاسفانه یک روحیه ناامیدی در کشور داریم که همیشه خودمان را محتاج خارجی‌ها می‌دانیم در حالی که واقعاً چیزی از آنها کم نداریم. اگر ظرفیت تولید داخلی بیشتر شود تحریم‌ها هم برداشته خواهد شد.
نجفی‌منش به مصاحبه‌ای که با یک شبکه فرانسوی داشته اشاره کرد و گفت: تلویزیون فرانسه مصاحبه‌ای با من انجام داد که طی آن خبرنگار این شبکه اصرار داشت من بگویم از آن زمان که پژو رفته بازار خودروی ایران تعطیل شده که صریحاً بیان کردم کار ما طبق روال قبل در حال انجام است که پس از پخش این گزارش آنها احساس زیان و پشیمانی برای از دست دادن بازار ایران کرده بودند.این تولیدکننده قطعات خودرو با بیان اینکه دولت باید برای تولید داخل اهمیت قائل شود تصریح کرد: برای خرید از شرکت‌های خارجی چند ماه جلوتر پول را پرداخت می‌کنند تا کالای مورد نیاز به شرکت‌های دولتی برسد اما اگر این قطعه را از تولیدکننده داخلی بگیرند تولیدکننده چند ماه باید برود و بیاید تا به پول خود برسد که رفع این تفاوت یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان است.

تاکیداتی که یک‌روزه نتیجه داد
بابک ثقفی، مدیرعامل شرکت مادیران تاکید کرد: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم چند خواسته مطرح کردم که سریعاً نتیجه داد و یک روز پس از این دیدار مراکز مرتبط تماس گرفتند و جلسه‌ای را برای هفته آینده تعیین کردند که جای تشکر دارد.
وی افزود: یکی از مواردی که مطرح شد هزینه بالای تبلیغات در سازمان صداوسیما بود که مقام معظم رهبری در سخنان‌شان فرمودند صداوسیما این موضوع را پیگیری کند و چهارشنبه از بخش بازرگانی این سازمان تماس گرفته شد و گفتند هفته آینده جلسه‌ای برای شما در نظر گرفته شده تا خواسته‌هایتان محقق شود. همچنین پیشنهاد شد چندین نشان ایرانی ساخته شود تا تولیدکنندگان زیرمجموعه آن قرار بگیرند که ایشان فرمودند این وظیفه وزارت صمت است. از طرف وزارت صمت هم چهارشنبه تماس گرفتند و اعلام کردند مسؤولان مربوطه شنبه آینده آماده شنیدن طرح‌های شما هستند که در قدم اول تعجب کردم و انتظار نداشتم به این سرعت درد یک تولیدکننده به گوش مسؤولان برسد.
وی به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا مواردی که در دیدار با مقام معظم رهبری بیان کردید به سازمان‌های مربوطه انتقال داده بودید پاسخ داد: آنها قانون و قاعده خودشان را دارند اما وقتی ایشان به عنوان شخص اول کشور دستور می‌دهند قطعا آنها اهتمام بیشتری پیدا می‌کنند برای این‌که صدای تولیدکنندگان را بشنوند.
تقفی تاکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که با آن مواجه هستیم قاچاق است و به عنوان یک تولیدکننده علاوه بر گلایه راهکارهایی هم بیان کردم که مورد توجه ایشان و مسؤولان واقع شد. رهبر معظم انقلاب تصریح کردند زمانی که دوباره گشایش اتفاق افتاد و تحریم‌ها برداشته شد این روزها را فراموش نکنید که این حرف بسیار درستی است.
به گفته وی، در تحریم‌های جدید آمریکا دو شرکت بزرگ کره‌ای ال‌جی و سامسونگ از ایران رفتند اما هنوز اکثر اجناس آنها در بازار است که از طریق قاچاق تأمین می‌شود. از هر 100 تلویزیونی که از این دو برند در بازار است 95 درصد آن از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.
مدیرعامل شرکت مادیران با بیان این‌که نباید بازار ایران را تقدیم خارجی‌ها کرد گفت: در کشور چین که سالانه 50 میلیون دستگاه تلویزیون مصرف می‌شود تنها 500 هزار دستگاه توسط شرکت‌های کره‌ای تأمین می‌شود در حالی که این شرکت‌ها 60 درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارند.

رهبر معظم انقلاب خواسته‌های بخش تعاونی را شنیدند
رئیس اتاق تعاون ایران در جلسه شب چهارشنبه تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب، با طرح خواسته‌های بخش تعاونی این سؤال را مطرح کرد که چرا به رغم تصریح قوانین و اسناد بالادستی، سهم تعاون از اقتصاد هنوز به ۲۵ درصد نرسیده است؟
بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان یکی از سخنرانان دیدار رهبر معظم انقلاب با 2500 نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی؛ دستور مؤکد برای اجرای قوانین و احکام بر زمین‌مانده مرتبط با بخش تعاون و الزام دستگاه‌ها به دادن گزارش‌های دوره‌ای، الزام دستگاه‌های متولی برای تفکیک آمار و حساب‌های بخش تعاون در آمار و حساب‌های ملی به منظور امکان بخشی به پایش و سنجش سهم بخش تعاون و رشد آن در اقتصاد ملی مبتنی بر برنامه اقدام ملی توسعه تعاون را به عنوان خواسته‌های بخش تعاون مطرح کرد.
رئیس اتاق تعاون ایران، در محضر رهبر انقلاب با اشاره به این‌که تعاونگران به عنوان فعالان عرصه اقتصاد مردمی کشور ضمن اعلام آمادگی برای به‌دوش گرفتن هر تکلیفی تلاش می‌کنند که در حد وسع خود منویات رهبر فرزانه را در حوزه اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانند، خواسته‌های بخش تعاون را مطرح کرد.

قوانین خوب اجرا و قوانین بد اصلاح نمی‌شود
سید محمدحسین دانا، رئیس هیات مدیره اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی در خصوص جلسه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب گفت: بنده به نمایندگی از مجمع شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید در این دیدار شرکت و صحبتی با رهبری داشتم.
وی افزود: این مجمع شامل 15 شرکت است که از سال 96 تاکنون سازمان‌دهی شرکت‌های تولیدی اکتشاف و تولید نفتی در حوزه خصوصی را بر عهده دارد و توانمندسازی و ارتقای حرفه‌ای شرکت‌های عضو، مأموریت این مجمع هست.
رئیس هیات مدیره اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی درباره مشکلات این صنعت گفت: قراردادهای توسعه میادین به عنوان وثیقه و تضمین توسط بانک‌ها به تأیید نمایندگان مجلس رسیده است لکن هنوز به مرحله اجرا نرسیده است بنابراین لازم است حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از این امر صورت گیرد تا این امر اجرایی شود.
دانا در ادامه یادآور شد: شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز قصد دارند در سال رونق تولید مگاپروژه افزایش تولید نفت تا سقف یک میلیون بشکه در روز را در فاز اول ارائه دهند. قصد داریم تا با جذب و هدایت منابع سرگردان و نقدینگی و سرمایه‌های مردمی به این سمت به این مهم نائل شویم و اشتغال‌زایی زیادی در این زمینه به وجود بیاوریم.
وی گفت: حضرت آقا حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان خصوصاً فعالین نفت و گاز داشته‌اند، با وجود این که می‌گویند سرمایه‌گذاری صرف کشور روی نفت بد است لکن این به این معنی نیست که به این حوزه وارد نشویم.
رئیس هیات مدیره اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی اذعان نمود: باید از شرایط تحریم نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم و با استفاده از فرصت‌های پیش رو با تکیه بر تولید داخلی، تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.
دانا در خصوص مهمترین موانع تولید داخل در حوزه نفت و گاز گفت: تا زمانی که بخواهیم بخش غیردولتی را در اقتصاد کشور بازی ندهیم این مشکلات وجود دارد چون باید برای این بخش انگیزه بدهیم و موانع را از پیش روی آنها برداریم. همانطور که رهبری گفتند در امور اقتصادی نباید دولت رقیب بخش خصوصی شود و هر جایی که رغبت و امکاناتی برای بخش خصوصی وجود دارد دولت خود را کنار بکشد. به عبارت دیگر دولت باید به بخش خصوصی قدرت بدهد در حالی که دولت همواره از این موضوع ترس و وحشت داشته است.
این فعال صنفی در ادامه تصریح کرد: بخش خصوصی کشور باید توانمند و قدرتمند باشد تا با کارهای خود بتواند تولید را در جامعه رونق دهد و از محل مالیات، درآمدهای دولت را تامین کند و حق آن را ادا کند به عبارت دیگر دولت باید بخش خصوصی را قوی کند تا از این طریق نیازهای خود را مرتفع کند بنابراین باید سه قوه به این امر ورود کرده و آن را به مرحله اجرا برساند.
دانا در خصوص کمک‌هایی که قوه قضائیه می‌تواند به تولیدکنندگان حوزه نفت و گاز کند نیز یادآور شد: این قوه صرفاً نباید به عنوان قوه نظارت‌کننده و برخوردکننده با تولیدکنندگان باشد بلکه باید قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌هایی که تولید را تضعیف می‌کنند از بین ببرد تا تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای تولید داشته باشند تا موانع تولید رفع شوند.
رئیس هیات مدیره اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی گفت: البته همانطور که رهبری نیز گفتند باید به درستی از ظرفیت جوانان در بخش خصوصی نیز استفاده شود، از طرف دیگر تشکل‌های مردمی به درستی با هم مشارکت کنند تا تولید رونق گیرد و فرهنگ جهادی بر آن حاکم شود.
وی افزود: طبیعتاً با رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کشور سرمایه خود را از کشور خارج نخواهد کرد و به بخش غیرتجاری و غیرمولد منتقل نخواهد کرد، بنابراین و طبیعتاً با انجام این امور بخش‌های خدماتی، تجاری و بازرگانی و دیگر حلقه‌های مکمل بخش تولید نیز از این امر منتفع خواهند شد.
دانا در پایان اظهار نمود: البته از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش‌های علمی و دانشگاهی در توسعه و رونق تولید نباید غافل شد و باید دانشگاه‌ها نیز بازوی قوی بخش‌های خصوصی صنعتی و اقتصادی باشند، در کنار این، تعامل و دیپلماسی خارجی می‌تواند در این امر راهگشا باشد تا گرفتاری‌های تولیدکنندگان به حداقل برسد.

چرخ پتروشیمی در جاده ناهموار تحریم خوب می‌چرخد
جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: در دیداری که فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری داشتند گلایه‌ها، پیشنهادات و راهکارهای خود را برای توانمند کردن کشور مطرح کردند و مورد استقبال ایشان قرار گرفت.
وی افزود: ظرفیت و توانایی زیادی در کشور وجود دارد و باید از این امکانات به درستی استفاده شود تا تحریم‌ها کم‌رنگ شود و اشتغال افزایش یابد.
ربیعی با بیان این‌که همه کارشناسان اقتصادی و تولیدکنندگان به این مسائل واقف هستند تاکید کرد: در برخی موارد شاهد قوانین دست و پاگیر هستیم و در برخی موارد می‌بینیم که قوانین خوب کم داریم. تولیدکنندگان خواستار این بودند که در موارد اقتصادی مهم دفتر مقام معظم رهبری ورود کنند تا این مشکلات در کمترین زمان حل شود.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان این‌که از دیدار سه ساعته‌ای که با ایشان داشتیم بیش از دو ساعت به تولیدکنندگان زمان داده شد تا صحبت‌هایشان را مطرح کنند گفت: مقام معظم رهبری در سخنانشان تاکید کردند مشکلات با ایجاد سازمان جدید حل نخواهد شد و باید از ظرفیت موجود استفاده شود.
وی گفت: تاکید چندساله مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد نشان می‌دهد باید توانمندی خود را در این بخش افزایش دهیم. حتی یکی از فعالان اقتصادی مشغول سخنرانی بود که اعلام کرد در جهان دارای رتبه هستند که ایشان به میان سخنانشان آمدند و فرمودند کشورهایی که در بالاترین رتبه این بخش هستند را هم بگویید. این موضوع نشان می‌دهد که شخص اول یک کشور تا چه حد موضوعات اقتصادی برایشان اهمیت دارد.
ربیعی درباره این‌که قرار بود صادرات غیرنفتی جای صادرات نفت را بگیرد، گفت: یکی از مواردی که چندین سال پیش مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود. در این سیاست‌ها تاکید شده درون‌زایی و برون‌نگری که هردوی این موارد در بخش پتروشیمی مشاهده می‌شود.
وی افزود: با وجود شدیدترین تحریم‌ها، بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی در کشور ایجادشده و صدها هزار شغل نتیجه این تلاش‌ها بوده است. در زمینه برون‌نگری هم اظهارات وزارت نفت و بانک مرکزی بیانگر این است که اکثر ارز موجود در کشور از طریق صادرات محصولات پتروشیمی تأمین می‌شود و در اختیار چرخه اقتصادی قرار می‌گیرد.
ربیعی در پایان گفت: هدف دشمن صفر کردن صادرات ایران در همه زمینه‌ها بود اما باید به مردم عزیزمان بگوییم که امروز چرخ پتروشیمی خوب می‌چرخد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها